סגן הרמטכ"ל: צה"ל במשבר, פועלים מעכשיו לעכשיו בלי תוכניות
ועדת חוץ וביטחון דנה בהקפאת פרויקט טנק המרכבה במסגרת צעדי צה"ל אל מול הקיצוץ בתקציב, והאלוף נווה הזהיר: "איננו יכולים לממן שום התעצמות חדשה והתחמשות, מאפריל אנחנו לא מתאמנים ומקרקעים חלק מהמטוסים". יו"ר הוועדה ח"כ מופז: "אין מצב שיסגרו את פרויקט המרכבה, אלפי משפחות תלויות בו"

בשיאו של הדיון, אמר אלוף יאיר נווה: "המרכבה והנמר זה חלק מתפיסת ההכרעה של צה"ל על קיצור משך המלחמה, אין דיון על הנמר. אנחנו מייצרים השנה עשרות מרכבות ונמרים, אבל זה בגין השקעות עבר".
נווה הוסיף כי מערכת הביטחון לא הוציאה ולו שקל אחד בעבור שנת 2013: "תקציב צה"ל הוא גבוה מתקציב שנה שעברה נומינלית, אבל ריאלית זה לא נכון בריבוע. יש עליית מחירים, מרכבה 4 עולה פי שניים ממרכבה 2".
לדברי נווה, תקציב הביטחון לא יכול להישאר כפי שהיה, הוא צריך לעלות: "כוחות הביטחון זה אותם אנשים שהיו ברוטשילד. אנחנו במשבר היום. לצה"ל אין תוכנית לשנת 2012, צה"ל מתנהל מעכשיו לעכשיו".
האלוף ציין כי בכל שבוע מתקיימת ישיבה באשר לכמות הכספים שיש ברשות צה"ל, בכדי לבדוק איזה גדוד יכול לצאת לאימונים, אך "מחודש אפריל אנחנו לא מתאמנים ואנחנו מקרקעים חלק מהמטוסים", הדגיש, "זאת המציאות הנוכחית - עוד שבועיים יהיה דיון נוסף בממשלה, מקווה שההחלטה תהיה שונה".
סגן הרמטכ"ל הסביר כי בתקציב של צה"ל "האמיתי", "אנחנו לא יכולים לגעת בהרבה סעיפים קשיחים, איננו יכולים לממן שום התעצמות חדשה והתחמשות. המציאות שבאים לצה"ל ולמערכת הביטחון ואומרים: אתה לא מקבל את התוספות, זה יוצר מצב בלתי נסבל. זה שאני רב עם האוצר על השלמת השכר, זה לא פחות חשוב משכר עובדי הקבלן".
בפתח הדיון הזהיר מופז (קדימה) מפני סגירת פרויקט המרכבה: "יש פה בעיה בשיקול הדעת, פרוייקט המרכבה לא ייסגר", אמר.
לדבריו, הפרויקט הינו יעד ברמה לאומית ומהווה מרכיב משמעותי בכוח ההרתעה, "וכך הוא יישאר", הדגיש, "אין מצב שיסגרו אותו". נציג התאחדות התעשיינים, רון טוטנהוור, הזהיר בדיון כי סגירת הפרויקט תגרום לפיטורים של כאלפיים עובדים.
טוטנהוור ציין כי 70% מהפרויקט למעשה מיוצר בישראל ומועסקים בו כעשרת אלפים עובדים. לדבריו, לפני כחמישה חודשים הורה מנכ"ל משרד הביטחון להפסיק את ההזמנות של הפרויקט, דבר שמעמיד אלפי עובדים על סף פיטורים, "וכבר פוטרו כמה מאות. כשאין הזמנות אי אפשר לשלם משכורות וחייבים לפטר", אמר.
עוד אמר הנציג כי "סגירת הפריקט תעלה למשק הרבה יותר בביטוח לאומי ואבטלה מאשר המשכת הפרויקט. בימים טובים שהכלכלה פורחת היינו מייעצים לחפש פרויקטים אחרים, אבל זה בלתי אפשרי במצב הנוכחי בעולם. סגירת הפרויקט יגרום לאיבוד תשתיות". טוטנהוור הוסיף כי הנזק המצטבר "יסתכם בעשרת אלפים עובדים מפוטרים".
בהמשך הדיון, אמר מופז, כי "השליפה מהמותן ולומר שמפסיקים את פרויקט המרכבה, היא בלתי אחראית שגורמת לנזק גדול מאוד למדינת ישראל, נצא במכתב לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר הביטחון שהתקציב יאושר כדי שתוכלו להמשיך בפרויקט".
בתגובה לדיון בוועדה, הוציאו הודעה ממשרד הביטחון, בה נכתב: "אנחנו בנקודה בה לא הצלחנו להביא לקביעת היקף בתקציב שישקף את הצרכים ואת סיכומי העבר, ומתווה ברודט ריאלי. בכוונתנו להמשיך לנסות ולשכנע את הממשלה ואת ראש הממשלה בחיוניות הצרכים האלה והכורח לתת להם מענה".
לדברי המשרד, אין אפשרות כעת לבצע חלק מההזמנות כדי לא לחרוג מתקציב הביטחון הקיים, ולכן חלקן מתעכבות. עם זאת, ציינו כי אם לא יוקצו המשאבים והאמצעים, "חלק מהדברים לא יוזמנו".
במשרד הביטחון הדגישו כי האיומים החדשים על ישראל יתגברו ולא צריך להיות מומחה גדול בביטחון כדי להבין זאת. די לפתוח את מפת העולם ואת מהדורות החדשות, כדי להבין כי האתגרים החדשים יתעצמו והם דורשים מענה.
לדבריהם, בניגוד לפרסומים, "תקציב הביטחון קטן באופן עקבי מתקציב המדינה, ולכן אין שחר לטענות שהביטחון מטיל עול מתגבר על תקציב המדינה, ההיפך הוא הנכון. הקטנת התקציב באופן עקבי לאורך השנים אפשרה למדינה להעביר כספים לחיזוק הסקטור הציבורי ולשירותי הרווחה והחברה".
ראש מנהל הרכש שמשרד הביטחון, תא"ל מיל שמואל צוקר, אמר: "המצוקה הרבה יותר רחבה מפרויקט המרכבה. אני מתמודד מדי יום ולילה עם אילוצי התקציב. 25 אחוז מהתקציב הולכים לתעשייה בקווי עימות בפריפריה. עולמי הוא שקלים ואני נלחם, מתמודד ורוצה כמה שיותר מהם".
"אנחנו יושבים על המדוכה אחת לשבוע, בניסיון לתמרן, כשאין תקציב ואין תכנית עבודה", הוסיף צוקר, "אין כרגע תכנית התקשרויות ל-2012 אנחנו עובדים מעכשיו לעכשיו".
