האם להוסיף עוד מקומות חנייה?
לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית? או להקטין את עומסי התנועה? עדי קריו הגיע לוועדת איכות הסביבה של י-ם. כך מתקבלות החלטות?
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

בישיבה שנערכה בוועדת איכות הסביבה העירונית השבוע הוצגה חלק מתכנית האב להפחתת מזהמי אוויר, אשר נכתבת בימים אלה עבור העירייה וצפויה להסתיים לקראת אמצע השנה. החלק שהוצג דן בצמצום זיהום האוויר באמצעות הקצאת מקומות חנייה.
מהדיון עולה כי הוספת מקומות חנייה בעיר יוצרת קונפליקט משמעותי: מחד, תוספת של מקומות חנייה תפחית את משך סיבובי הסרק שבעלי הרכבים הפרטיים נאלצים לבצע בחיפוש חנייה תוך פליטת מזהמי אוויר מרכבם. כמו כן, אי-הוספת מקומות חנייה לרכבים פרטיים מחייבת אלטרנטיבה בדמות מערך תחבורה ציבורית יעיל בכל רחבי העיר, וכזה עדיין לא קיים. מאידך, מקומות חנייה נוספים יעודדו את השימוש בכלי רכב פרטיים, והוא יגדיל את פקקי התנועה ואת זיהום האוויר. כמו כן, בנייתם של חניונים נוספים תתפוס שטחים נרחבים.
מדבריה של נעמי צור, סגנית ראש
הפחתה זו צפויה להשפיע גם על הרחובות המזוהמים שנמצאים בקרבתו. כמו כן, בכוונת העירייה לחייב את חברת "אגד" להכניס לעיר אוטובוסים נוספים בתקן יורו 5, המפחית את פליטת המזהמים. עם זאת, איכות האוויר ברחוב בר אילן אינה צפויה להשתפר, מכיוון שרוב התחבורה הציבורית שעוברת ברחוב היא תחבורה בין-עירונית אשר אינה נמצאת באחריות העירייה.
על פי הדיון, העירייה עדיין לא קיבלה החלטה סופית בנוגע להוספת מקומות חנייה, אך תנקוט בינתיים בכמה מגמות פעולה, בהן בניית חניונים גדולים ללא תשלום בסמוך למוקדי תחבורה ציבורית. תיבחן אפשרות לבנות את החניונים מתחת לקרקע בכמה קומות כדי לצמצם את שטחם. החניונים המרכזיים ייבנו בשולי העיר, כדי לשפר את איכות האוויר באזורים המאוכלסים שבנויים בצפיפות.
באזורים שאין בהם נגישות טובה לתחבורה ציבורית לא יופחתו בשלב זה מקומות החנייה. כדי לצמצם את נסיעות הסרק בחיפוש אחר חנייה, העירייה בוחנת בימים אלה הצבת שילוט אלקטרוני שידווח בזמן אמת על תפוסת החניונים. במקומות שיש בהם קושי למצוא חנייה, העירייה תשתדל להקצות מקומות חנייה ייעודיים עבור גמלאים ואוכלוסיות בעלות מוגבלות.
נושא נוסף שעלה לדיון הוא האפשרות לפטור מתשלום על חנייה לרכבים היברידיים. עידוד השימוש ברכב היברידי הוא כלי נוסף להפחתת פליטת המזהמים, מכיוון שבמהירויות הנהוגות בדרכים עירוניות הוא משתמש בבטרייה ולא בדלק. אולם בשלב זה ניכר כי העירייה שואפת לעודד קודם כול את המעבר לשימוש בתחבורה ציבורית, ולכן טרם הוחלט האם רכב היברידי יזכה לפטור מתשלום עבור חנייה. עם זאת הוחלט לבצע בדיקת עלות-תועלת עבור רכישת כלי רכב היברידיים לשימוש של עובדי העירייה.
מישיבת ועדת איכות הסביבה עולה כי העירייה מעוניינת לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית. אלה כמובן הצהרות של תחילתו של תהליך, ואת תוצאותיו נזכה אולי לראות בשנים הקרובות.
