האם להוסיף עוד מקומות חנייה?

לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית? או להקטין את עומסי התנועה? עדי קריו הגיע לוועדת איכות הסביבה של י-ם. כך מתקבלות החלטות?

עדי קריו | 13/2/2012 11:55 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מי מכם לא מצא את עצמו מיואש לאחר שחיפש חנייה במרכז העיר? בשנים האחרונות יש תחושה שמקום חנייה הוא דבר הולך ונעלם בעיר. השבוע ערכה ועדת איכות הסביבה של עיריית ירושלים דיון בנושא, הנוגע לרבים מבעלי כלי הרכב הפרטיים בעיר. עבור מי שתוהה על הקשר בין איכות סביבה לחנייה, להן כמה תובנות מעניינות שליקטתי מהישיבה לגבי "שימוש בחנייה לעידוד הפחתת פליטת מזהמים". 

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

עומס תנועה. מה הפתרון?
עומס תנועה. מה הפתרון? צילום: פלאש 90
לפני למעלה משנתיים, לקראת אישורו של חוק אוויר נקי, פנה המשרד להגנת הסביבה לעיריות תל אביב, רמת גן, פתח תקווה, חולון וירושלים בדרישה להכין דוח לגבי הפעולות שנקטו לצמצום זיהום האוויר מכלי רכב. הדרישה הגיעה לאחר שבמשך שנים אותרו חריגות מתקני איכות האוויר בשטחן.

בישיבה שנערכה בוועדת איכות הסביבה העירונית השבוע הוצגה חלק מתכנית האב להפחתת מזהמי אוויר, אשר נכתבת בימים אלה עבור העירייה וצפויה להסתיים לקראת אמצע השנה. החלק שהוצג דן בצמצום זיהום האוויר באמצעות הקצאת מקומות חנייה.

שטחים נרחבים

מהדיון עולה כי הוספת מקומות חנייה בעיר יוצרת קונפליקט משמעותי: מחד, תוספת של מקומות חנייה תפחית את משך סיבובי הסרק שבעלי הרכבים הפרטיים נאלצים לבצע בחיפוש חנייה תוך פליטת מזהמי אוויר מרכבם. כמו כן, אי-הוספת מקומות חנייה לרכבים פרטיים מחייבת אלטרנטיבה בדמות מערך תחבורה ציבורית יעיל בכל רחבי העיר, וכזה עדיין לא קיים. מאידך, מקומות חנייה נוספים יעודדו את השימוש בכלי רכב פרטיים, והוא יגדיל את פקקי התנועה ואת זיהום האוויר. כמו כן, בנייתם של חניונים נוספים תתפוס שטחים נרחבים.

מדבריה של נעמי צור, סגנית ראש

העירייה ומחזיקת תיק איכות הסביבה, עולה כי כאשר הרכבת הקלה תקבל קדימות מלאה ברמזורים ותפעל בתדירות של כל חמש דקות, תנועת האוטובוסים ברחוב אגריפס צפויה להצטמצם בכ-60 אחוז.

הפחתה זו צפויה להשפיע גם על הרחובות המזוהמים שנמצאים בקרבתו. כמו כן, בכוונת העירייה לחייב את חברת "אגד" להכניס לעיר אוטובוסים נוספים בתקן יורו 5, המפחית את פליטת המזהמים. עם זאת, איכות האוויר ברחוב בר אילן אינה צפויה להשתפר, מכיוון שרוב התחבורה הציבורית שעוברת ברחוב היא תחבורה בין-עירונית אשר אינה נמצאת באחריות העירייה.


הטבה היברידית

על פי הדיון, העירייה עדיין לא קיבלה החלטה סופית בנוגע להוספת מקומות חנייה, אך תנקוט בינתיים בכמה מגמות פעולה, בהן בניית חניונים גדולים ללא תשלום בסמוך למוקדי תחבורה ציבורית. תיבחן אפשרות לבנות את החניונים מתחת לקרקע בכמה קומות כדי לצמצם את שטחם. החניונים המרכזיים ייבנו בשולי העיר, כדי לשפר את איכות האוויר באזורים המאוכלסים שבנויים בצפיפות.

באזורים שאין בהם נגישות טובה לתחבורה ציבורית לא יופחתו בשלב זה מקומות החנייה. כדי לצמצם את נסיעות הסרק בחיפוש אחר חנייה, העירייה בוחנת בימים אלה הצבת שילוט אלקטרוני שידווח בזמן אמת על תפוסת החניונים. במקומות שיש בהם קושי למצוא חנייה, העירייה תשתדל להקצות מקומות חנייה ייעודיים עבור גמלאים ואוכלוסיות בעלות מוגבלות.

נושא נוסף שעלה לדיון הוא האפשרות לפטור מתשלום על חנייה לרכבים היברידיים. עידוד השימוש ברכב היברידי הוא כלי נוסף להפחתת פליטת המזהמים, מכיוון שבמהירויות הנהוגות בדרכים עירוניות הוא משתמש בבטרייה ולא בדלק. אולם בשלב זה ניכר כי העירייה שואפת לעודד קודם כול את המעבר לשימוש בתחבורה ציבורית, ולכן טרם הוחלט האם רכב היברידי יזכה לפטור מתשלום עבור חנייה. עם זאת הוחלט לבצע בדיקת עלות-תועלת עבור רכישת כלי רכב היברידיים לשימוש של עובדי העירייה.

מישיבת ועדת איכות הסביבה עולה כי העירייה מעוניינת לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית. אלה כמובן הצהרות של תחילתו של תהליך, ואת תוצאותיו נזכה אולי לראות בשנים הקרובות.


בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה של תפוז אנשים-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים