החל מהלילה: שביתה כללית ברכבת ישראל
ועד העובדים הודיע כי תנועת הרכבות תופסק ללא הגבלת זמן בעקבות הסכסוך בנושא עובדי התחזוקה. בית הדין יחליט אם להוציא צווי מניעה
- בוועד מממשים את האיומים: שיבושים קשים ברכבת
- הפסד לוועד: ביה"ד לעבודה הורה להפסיק את השיבושים ברכבת
-שוב שיבושים ברכבת: יו"ר הוועד מתכוונת לפתוח בעיצומים קשים

על פי החלטת ועד העובדים, החל מהלילה בחצות תופסק לחלוטין תנועת הרכבות ברחבי הארץ, ללא הגבלת זמן. הערב תגיש הנהלת הרכבת בקשה לבית הדין לעבודה להוציא צווי מניעה נגד השביתה, ובהתאם צפוי להתקיים דיון בבקשה עוד הלילה בבית הדין לעבודה, בסופו יוחלט האם כבר מחר בבוקר שוב יפגשו אזרחי המדינה רציפים שוממים מרכבות.
מוקדם יותר היום נרשמו שיבושים קשים בתנועת הרכבות באזור המרכז, בעקבות מחלוקת בין ההנהלה לוועד העובדים בסוגיית הקטרים הפועלים בקווי הרכבת מהוד השרון לראשון לציון. ועד העובדים בראשות גילה אדרעי טוען כי הקטרים החדשים אותם ביקשה ההנהלה להכניס לקווים אלו אינם בטיחותיים והנהגים טרם השלימו את הלמידה הנדרשת להפעלתם, ועל כן מנע את יציאתם לעבודה ממוסכי הרכבת.
על פי הנחיית ועד העובדים, הרכבת אחרונה להערב תצא בשעה 23:04 ממודיעין ולאחריה תופסק תנועת הרכבות בכל הארץ.
יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, אמרה הערב כי "לוועד העובדים יש אחריות לדאוג לעובדי הרכבת. לא יעלה על הדעת שעובדים מקבלים השלמה לשכר מינימום, במקום עבודה מסודר בשנת 2012. הנהלת הרכבת, במקום לדאוג לעובדיה ולהגיע להסכם קיבוצי שישפר את תנאי ההעסקתם מסרבת להידבר בכל דרך שהיא עם וועד העובדים.
מעבר לכך, כוועד עובדים, לא נוכל לאפשר הפיכת רכבת ישראל למעוז החדש של עבדות קבלנית. אין לנו ברירה - אנו נאלצים לפתוח בשביתה שמקורה באטימותה ורשלנותה של ההנהלה. אנו
בוועד הוסיפו ואמרו כי "הנהלת הרכבת מתעקשת להמשיך במדיניותה ההרסנית תוך שהיא רומסת את זכויות העובדים ומנצלת את חולשתם, כשהיא מסרבת לקיים משא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי, בשעה שברכבת ישנם למעלה מ600 עובדים (דור ב') שמרוויחים שכר זעום ונאלצים לקבל השלמת הכנסה לשכר מינימום, ובמקום לדאוג לעובדיה ולאפשר להם תנאים ראויים ההנהלה עסוקה בחתימת הסכמים עם חברות קבלניות להפוך את הרכבת למעוז עבדות הקבלן בישראל".
בתגובה להודעת הוועד על ההשבתה הודיעה הנהלת הרכבת כי היא פועלת להוצאת צווי מניעה כנגד השביתה, "נציגי ועד עובדי הרכבת והעומדת בראשם, מוכיחים שוב כי לקוחות החברה משמשים עבורם אך ורק כבני ערובה במאבקם למנוע את הקידמה ברכבת ישראל, כלי השביתה של עובדי הרכבת הפך לזול ומזלזל ואנו מגנים בכל תוקף את המהלך האגרסיבי וחסר האחריות של ועד עובדי הרכבת כלפי הציבור הישראלי", נמסר מהנהלת הרכבת.
בנוסף, בהנהלה ציינו כי בניגוד להחלטת בית הדין לעבודה מהצהריים בסוגיית הקטרים החדשים, ועד העובדים לא אפשר את הוצאתם לעבודה, ועל כן הגישה ההנהלה בקשה לביזיון בית המשפט נגד יו"ר הוועד אדרעי וחברי הוועד.
"מהלכי הוועד מכוונים לפגוע בתנופה בה נמצאת רכבת ישראל, למען האינטרסים הצרים שלהם וזאת למרות שהובטח לנציגי הוועד כי בכל מקרה לא יפגעו עובדי הרכבת הקיימים ואף ייקלטו מאות עובדים חדשים. זוהי נציגות עובדים שלא ראויה להנהיג, שאינה מצייתת לחוק, שפוגעת ללא הרף בתדמית החברה ומאבדת את תמיכת העובדים.
"בימים האחרונים ביצעו נציגי הוועד רמיסה של החוק וחצייה של קווים אדומים. אנו מצפים מהנהגת ההסתדרות להעמיד את יו"ר ועד עובדי הרכבת על מקומה ולהזכיר לה שתפקידה להגן על זכויות העובדים ולא לנהל את חברת רכבת ישראל".
בעקבות צו מניעה שהגישה ההנהלה נגד נקיטת העיצומים התייצבו הבוקר הצדדים בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, לדיון בבקשה. השופטת אפרת לקסר קבעה כי על עובדי הרכבת להפסיק את עיצומים ולהפעיל את הקטרים החדשים כסדרם, וציינה בהחלטתה כי "לא הוצגה בפנינו שום אסמכתא או חוות דעת של מומחה בעניין היעדר בטיחות הקטרים החדשים... כמובן שאם קיימת חוות דעת כזאת רשאים המשיבים (ועד העובדים, י.ג.) לפעול כדי בהקשר זה".
כמו כן, השופטת ציינה כי "לכאורה, המשיבים פעלו דלא כדין בעצם החלפת הקטרים על פי שיקול דעתם בלבד בניגוד להוראות ההנהלה.. להנהלה קיימת פרוגרטיבה ניהולית להחליט איזה קטרים יפעילו את הרכבות השונות וחברי הוועד אינם רשאים להחליט באופן חד צדדי להורות על שינוי העבודה בדרך של חיבור קטרים אחרים".
הבוקר, בית הדין לעבודה החליט לתת צו מניעה זמני ולהורות לנהגים לחזור לעבודה סדירה, בטענה כי "מדובר בפררוגטיבה של ההנהלה להחליט על סוג הקטרים שיפעלו".
העובדים שיבשו את תנועת הרכבות הבוקר והפעילו את הקווים בתדירות נמוכה. בוועד טוענים כי ההנהלה ביקשה להוציא לעבודה את הקטרים החדשים (יורו 4,000), אולם נהגי הקטרים טרם סיימו את ההכשרה עליהם. בוועד מסבירים כי הם אינם מוכנים לקחת את האחריות לכך ומסרבים להוציא את הקטרים מהמוסך.
יתרה מכך אומרים בוועד, כי הציעו להשתמש בקטרים אחרים בהם הרכבת משתמשת בשגרה, אולם ההנהלה סירבה, מה שהוביל לטענתם לעיצומים.
במהלך הדיון, הבהירה השופטת כי מאחר שמדובר בעניין בטיחותי והנהגים לא מרגישים בטוחים להסיע את הקרונות החדשים, חובתה של ההנהלה לספק את ההדרכות הנדרשות וככל שהנהגים ידרשו. עם זאת כאמור, בסיום הדיון החליטה לתת צו מניעה זמני ולהורות לנהגים להפעיל את הקטרים החדשים.
