תחבורה בשבת? "כל חריגה מנוגדת לחוק"

ועדת הכלכלה דנה בבקשת עיריית ת"א להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. היו"ר ח"כ שאמה הביע התנגדות: "לא רואה איך זה יאושר בכנסת"

אריק בנדר | 28/2/2012 16:13 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בדיון מיוחד של ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן שהתקיים היום (ג'), נשמעו תגובות צוננות למדי מטעם שאמה, ומטעם נציגי משרד התחבורה, להחלטת מועצת העיר תל אביב לבקש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת.

אוטובוסים
אוטובוסים צילום ארכיון: ראובן קסטרו
"אמנם מדובר בהחלטה מוניציפאלית, אך לגישתי יש לה השלכות לאומיות", אמר ח"כ שאמה-הכהן, שיזם את הדיון. "השבת היא לא רק של החרדים, היא של כולנו וגם אני, שאיני שומר שבת, רואה שיקולים נוספים לפני שמחליטים להפעיל תחבורה ציבורית בשבת".

גם במשרד התחבורה הבהירו כי הם לא תומכים בהחלטה החריגה, והבהירו כי אין זה מסמכותה של עיריית תל אביב להחליט בנושא זה. מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, יהודה אלבז, אמר כי הרחבת קווי התחבורה הציבורית בשבת נמצאת בסמכות משרד התחבורה ולא בסמכות הרשות המקומית.

"פקודת התעבורה והתקנות שומרות על הסטטוס קוו, ובמצב הנוכחי כל חריגה מנוגדת לחוק", אמר. "השר, אם ירצה, יצטרך לשנות את התקנה ולקבל את אישור ועדת הכלכלה".
ההחלטה לא בסמכות העירייה

ראש רשות התחבורה בעיריית תל אביב וחבר מועצת העיר, ד"ר משה טיומקין, הבהיר כי אין בכוונת עיריית תל אביב להביא לידי עימותים, והוסיף כי כבר כיום פועלים בעיר מספר מצומצם של קווי מוניות שירות, באישור משרד התחבורה.

יו''ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה
יו''ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה צילום: פלאש 90
בסיכום הדיון, אמר שאמה הכהן, כי ברור לכל שההחלטה במועצת העיר תל אביב היא עדיין במישור ההצהרתי בלבד ועוד לא עברה למישור המעשי. "ההחלטה לא בסמכות העירייה ויש עליה בקרה של משרד התחבורה ופיקוח של הכנסת, ולכן ההפעלה בפועל תעבור מספיק מבחנים".

"אני לא רואה קונסטלציה שבכנסת מאשרים הרחבת התחבורה הציבורית בשבת בתל אביב", הוסיף שאמה-הכהן, "יחד עם זאת אסור לצאת נגד הדיון הדמוקרטי שמתקיים בעיריית
תל אביב. השבת היא באמת של כל העם היהודי ויש לה מקום מיוחד, וצריך לקחת את זה בחשבון".

מי שהשמיע קול אחר בדיון, הייתה חברת מועצת העיר תל אביב, תמר זנדברג שיזמה את ההצעה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. "ל-40% מתושבי העיר אין רכב פרטי, האם אלה נידונו להיות מוגבלים למרחק הליכה בלבד בשבת?", שאלה זנדברג. לדבריה, בפקודת התעבורה יש קריטריונים שמאפשרים החרגה והפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

בקרוב בערים נוספות?

ח"כ ניצן הורביץ (מרץ) אמר בדיון הוועדה, כי המציאות משתנה והמדינה משתנה ולכן יש סיבה להרחיב את התחבורה הציבורית בשבת. "אנחנו כאנשים חופשיים שבת הוא היום החופשי שלנו וצריך לתת לנו את אפשרויות התנועה", אמר. "מי שאין לו אוטו מקורקע".

ח''כ ניצן הורוביץ
ח''כ ניצן הורוביץ צילום: פלאש 90
ח"כ דניאל בן סימון (העבודה) הוסיף: "המסמך של הסטטוס קוו נכתב ב-1947 כשהיו במדינה 400 אלף יהודים, היום יש כבר 8 מיליון ואנחנו מתבססים על אותו מסמך. התבגרנו וחלקנו רוצים להיות ככל העמים, לכן צריך להתקדם ונצטרך להגיע להבנות חדשות".

ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) השיב לו ואמר כי בינתיים החילוניים מכרסמים בסטטוס קוו ואם רוצים להגיע להבנות חדשות צריך לדון בכל התחומים ולא רק להרחיב מהתחום החילוני.

מנכ"ל ישראל חופשית, מיכאל גיצין, התייחס להחלטה שקיבלה עיריית תל אביב ואמר כי הצעה דומה עומדת לעלות בשבועות הקרובים בערים נוספות, בהן רעננה, רמת-גן, גבעתיים, קריית אונו ואולי אפילו גם בירושלים, על ידי חברי מועצות בעיריות.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים