סניף איקאה בנתניה חוזר לפעול: "מצפה לעומס"
שנה וחודש לאחר השריפה, מנהלת סניף איקאה בעיר מחכה להמוני בית ישראל: "בפעם הראשונה זה היה טירוף מוחלט"
- יו"ר איקאה על השריפה: "לא האמנתי שזה טוטאל לוס"
- איקאה פותחת הסניף בנתניה בהשקעה של כ-230 מ' ש'

"אני ממש לא רוצה שיגיעו לפה כל כך הרבה אנשים כמו בפתיחה הראשונה", היא מבהירה. "זה היה טירוף מוחלט. גרמנו אז לפקק ענקי בכל אזור רמת פולג. אני מאמינה שהפעם יהיה רק עמוס מאוד". עם זאת, גיל מבטיחה שמי שכן יחליט לקחת את הסיכון ויגיע לקניות באיקאה נתניה כבר ביום הראשון של הפתיחה, עם עוד אלפי ישראלים אחרים ש"לא יכולים להתאפק", יזכה לחוויה יוצאת דופן.
"כל העיצוב של החנות חדש לחלוטין", מגלה גיל. "זו חנות חדשה מהמסד עד הטפחות, ויש הבדל עצום בין החנות הישנה לחנות החדשה - הכל הרבה יותר יפה ועוצמתי. השינוי מגיע כבר בכניסה. בחנות הישנה היה החלל הגדול שנתן ללקוחות תחושה שהם קצת קטנים. כעת הכניסה נותנת תחושה של מרחב, אבל באופן חיובי".
כך או כך, מרגע פתיחתה בישראל הפכה איקאה לחלק בלתי נפרד מתרבות הפנאי הישראלית. נסיעה לענקית הריהוט השוודי נחשבת בילוי משפחתי לכל דבר, וכל תכנון קטן לקניית שטיח חדש לאמבטיה נהיה אירוע קניות חגיגי, שאפשר ואף רצוי לקחת אליו גם את החברה הטובה, הילדים והסבתא. בנוסף לכך שטח המסעדה בחנות הוכפל, שהרי מן המפורסמות הוא שבישראל אין אירוע בלי קייטרינג.
"המסעדה החדשה היא אחת מתוך חמש מסעדות בקונספט הזה של איקאה ברחבי עולם - בגודל ובעיצוב", מספרת גיל. "למסעדה יש חלק חשוב בחוויית הקנייה, ולכן היום היא הרבה יותר גדולה ומחולקת לאזורים שונים, כך שכל אחד יוכל לשבת היכן שנוח לו - אם זה באזור הילדים, בכיסאות בר כדי לאכול משהו קליל או בספות נוחות שאפשר להתרווח בהן".
בנוסף לכך חושפת גיל כי העיצוב מחדש כולל חלוקה של המסעדה לשני חלקים נפרדים, דבר שאפשר להנהלה לראשונה לפתוח אספרסו בר חלבי. "בחנות הישנה עד השעה 11 לפני הצהריים הייתה נמכרת ארוחת בוקר חלבית, ואחר כך יכלו הלקוחות להזמין רק מתפריט בשרי. כעת, מאחר שיכולנו ליצור שני חללים נפרדים לחלוטין, הלקוחות יוכלו ליהנות מתפריט חלבי לאורך כל היום, שכולל סלטים, סנדוויצ'ים, עוגות וקפה".
נשמע שהרהיטים הם רק תירוץ בדרך למסעדה.
"רוב האנשים רואים באיקאה מקום בילוי לכמה שעות, ולכן העצירה הזו להתרעננות במסעדה מאוד חשובה להם. יש גם הרבה לקוחות מצפון הארץ, וכשהם מגיעים לחנות - חשוב להם לאכול משהו ולשתות כוס קפה. אותם אנשים גם לא יוותרו בסוף על הנקניקייה בחמישה שקלים - זה חלק מהחוויה".
בעצם השינוי המשמעותי היחיד שנעשה בחדרי התצוגה בקומה השנייה של החנות הוא באזור תצוגת ריהוט חדר השינה, שהוגדל משמעותית.
"ההחלטה להגדיל דווקא את האזור הזה הגיעה גם מאיקאה העולמית וגם מאיתנו. הישראלים מתחילים לשים לב לעיצוב של חדר השינה, שבעבר קיבל הרבה פחות תשומת לב מהסלון למשל, כי תפסו אותו כחדר אחורי. כיום זה שונה ורואים בחדר השינה את אחד החדרים החשובים ביותר בבית מבחינת עיצוב".
כבר רבות נכתב על הצרכן הישראלי, לטוב ולרע, בעיקר לרע. בעולם הישראלים התפרסמו בעיקר בגלל הקולניות, התחמנות והנכונות להתמקח בכל רגע ומצב.
"הצרכן הישראלי שמח ומלא חיים. אני מסתובבת בהרבה איקאות בעולם, בעיקר בשוודיה, ואנחנו בהחלט הרבה יותר עליזים מהם. הלקוחות הישראלים גם אוהבים להשמיע את דעתם - ולנו חשוב לשמוע אותה. כמו כן אם הם מקבלים שירות טוב,
"עד היום אני זוכרת שראיתי את פטריית העשן הענקית מעל החנות ואת האש שפרצה מלמעלה. בהתחלה קיוויתי שנצליח להציל חלק מהמבנה, אבל כשמפקד כיבוי האש אמר כי הוא מפסיק להכניס כוחות כיבוי, הבנתי שכבר אין מה להציל".
מה מנע ממך להישבר?
"הדאגה לעובדים. הרגשתי את הנאמנות שלהם, את האהבה, וזה נתן לי המון כוח. אחרי השריפה לא היה עובד שלא אמר לי'איקאה זה הבית השני שלי', וככה זה גם הרגיש לי. זו גם הסיבה היחידה, לפי דעתי, שהצלחנו לבנות את החנות מחדש בזמן שיא. יש פה קבוצה שהיא יותר מחברים לעבודה, ואני חושבת שהלקוחות מרגישים את זה. זה מה שעזר לנו לשרוד את התקופה הקשה של השריפה. עכשיו זה הזמן להתחיל מחדש".
מתרגשת ?
"יש לי כל כך הרבה פינישים קטנים לקראת הפתיחה, שלא היה לי אפילו זמן לחשוב על זה, אבל נראה לי שכן. אין ספק שחיכיתי לרגע הזה והוא מאוד ישמח אותי".
גיל: 51; מגורים: קדימה; מצב משפחתי: נשואה +3; תפקידים קודמים: מנהלת עיצוב ב"שקם גאלרי", מעצבת מסחרית בחברה האמריקאית "קרייט & ברל"
