עצומת האקדמאים נגד העסקת מורי הקבלן
150 אקדמאים פנו בעצומה לשר החינוך לבטל את יום הלימודים הארוך כפי שנוסח בוועדת טרכנטנברג על ידי העסקת מורים כעובדי קבלן

בעצומה נכתב: "לא מיישמים צדק חברתי בכלים של עוול חברתי. אנו, החתומים מטה, קוראים לשר החינוך שלא להעסיק מורים וגננות באמצעות גופים מתווכים לטובת יישומו של יום לימודים ארוך. אנו מברכים על הרפורמה של יום לימודים ארוך בבתי הספר ובגני הילדים, בעקבות המלצות דו"ח ועדת טרכטנברג, אך מבקשים לוודא כי היישום יעשה באמצעות העסקה ישירה של המורות והגננות שיתווספו למערכת החינוך לשם יישום הרפורמה".
העצומה, אותה יזמה לילי בן עמי, מובילת המאבק נגד העסקה קבלנית של מורים, תוצג הערב בכנס מחאה משותף של מורי הקבלן המועסקים תחת גופים מתווכים שונים. בכנס צפויים להשתתף הח"כים יואל חסון (קדימה), ליה שמטוב (ישראל ביתנו), ניצן הורביץ (מרצ), דניאל בן סימון (עבודה) ודב חנין (חד"ש).
בחודש ינואר אישרה הממשלה את המלצת ועדת טרכטנברג ליישום יום לימודים ארוך לגילאי 3-9, שצפוי להאריך את הלימודים עד השעה 16:00. התוכנית תחל כבר בשנת הלימודים הבאה ביישובים החלשים כלכלית והטמעתה בכלל היישובים תמשך חמש שנים. בתום תקופה זו תקצה המדינה 2.5 מיליארד שקל לשנה.
הרפורמה הגדולה אמורה לשנות את הרגלי העבודה של ההורים ולחסוך מהם אלפי שקלים בחודש, אולם במסגרת הרפורמה הוחלט כי יישומה יתבצע בצורת העסקה קבלנית: אם עד היום רוב מורי הקבלן הועסקו במסגרת התיכונים, שאינם באחריות משרד החינוך, הרי שכעת המורים הללו יועסקו בגנים ובבתי הספר היסודיים, המצויים באחריות מלאה של המדינה.
עצומת האקדמאים וכנס המחאה הענק מהווים את שיאו של המאבק עד כה בנושא אופן החלת יום לימודים ארוך, מאבק שהחל לאחר הפרסום במעריב בנושא, אז אמרה מנכ"לית משרד החינוך כי בתקופה הקרובה ייצא מכרז במסגרתו ייבחר גוף מתווך שיעסיק את המורים. המחאה כבר הניבה פירות כאשר השר סער הבהיר כי לא יאפשר מצב בו מורים יועסקו בשתי משרות נפרדות, הן על ידי המדינה והן על ידי חברת קבלן, זאת בניגוד לתוכניות שנדונו במשרד קודם התערבותו. את הדברים אמר במליאת הכנסת בתגובה לפניות של מספר ח"כים בנושא.
"התוכנית לא תתבסס על מורי קבלן, כי אין אפשרות שהיא תתבסס על מורי קבלן כאשר אני נמצא בתפקיד", אמר. "זה לא יום לימודים ארוך במובן השגור שאנחנו רגילים לומר 'יום לימוד ארוך'. המודל שמתגבש מתייחס יותר לתוכניות העשרה. לא הכול חייב להיות איזה יום לימודים מהבוקר עד 16:00 ומעייף, ובוודאי בגילאים האלה, אבל העשרה, חוגים, סיוע בהכנת שיעורי בית, מתן מענה לסוגיית ההזנה".
על פי התוכנית המתגבשת, רוב המורים שילמדו בשעות המתווספות
סער הסביר כי המודל עדיין בשלבי גיבוש במשרד, אולם הציג אפשרות "להעסיק סטודנטים או מדריכים, שזה כוח עבודה זמני, למשל לסייע בהכנת שיעורי בית. לא כל מי שיועסק באותה מסגרת בוודאי יהיו אנשים עם תעודות הוראה. להערכתי, זה יהיה המיעוט". בשיחות פרטיות אמר השר סער כי מאחר וההעסקה תהיה למשך שעתיים בכל יום עבודה, לא ניתן יהיה לעשות זאת באמצעות העסקה ישירה.
לאחר הדיון במליאת הכנסת, הוחלט כי הדיון בנושא יעבור לוועדת החינוך. "תנאי העסקתם של ציבור מורי הקבלן אינם מאפשרים להם להשקיע את מיטב מרצם וזמנם בתלמידים", אמר יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר. "יש לדאוג לכך כי ציבור המורים יזכה לכל התמורה הראויה".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
