הוסמכו חברי המועצה להשכלה גבוהה
בטקס שנערך בבית הנשיא, הסמיך פרס את 24 החברים במל"ג. שר החינוך החליט למנות את מנכ"ל משרדו לשעבר לסגן יו"ר המועצה

גדאי עם שר החינוך ונשיא המדינה בטקס ההסמכה צילום: לע''מ
ברקע לטקס, שר החינוך גדעון סער החליט להביא לאישור המועצה את מינויו של ד"ר שמשון שושני לתפקיד סגן יו"ר המועצה. ההחלטה תובא לאישור בישיבת המועצה הראשונה בעוד כשבועיים, והוועדה צפויה לאשר את המינוי. יצויין כי מתוקף תפקידו כשר החינוך, סער מכהן כיושב ראש המועצה.
ד"ר שושני כיהן עד לפני חודשים ספורים כמנכ"ל משרד החינוך. על כן, מדובר במינוי חריג, מאחר ועד היום היה נהוג למנות נציגים מטעם האדמיה לתפקיד ולא נציגי ציבור. ככלל, השר סער הגדיל את מספר נציגי הציבור במל"ג לחמישה נציגים מתוך 24 חברי המועצה, ובמקביל, הקטין את מספר נציגי האוניברסיטאות לשמונה.
בין אנשי האקדמיה הבכירים והדמויות הבולטות בתחום החינוך שמונו באופן רשמי על מדשאת בית הנשיא הבוקר, הייתה גם פנינה גדאי (31), המינוי הראשון של בן או בת העדה האתיופית בפורום המל"ג.
גדאי נקראה לתפקיד על ידי שר החינוך גדעון סער, כאחת מחמשת נציגי הציבור שבחר למועצה. בגיל שלוש היא עלתה לארץ במסגרת מבצע משה, למדה במשך שנים בבית ספר שבו כולם היו "לבנים". בתקופת השירות הצבאי החליטה לקחת את חייה ואת חיי הקהילה האתיופית בידיים, ומאז ניצבה כאחת הנציגות הבולטות של העדה.
"ההזדמנויות במערכת החינוך עדיין לא פתוחות לכולם"
גדאי נולדה בכפר יהודי קטן ליד העיר גונדר באתיופיה ועלתה לארץ עם משפחתה בגיל שלוש היישר למרכז הקליטה בחיפה, שם שובצה בבית ספר דתי. בהמשך השלימה תואר ראשון בסוציולוגיה ובהיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית ותואר שני למנהלים במנהיגות ציבורית פוליטית באוניברסיטת תל אביב. החל משנת 2007 היא מנהלת את מרכז הלל באוניברסיטת תל אביב, ארגון הסטודנטים היהודי הענק.

הנציגה האתיופית הראשונה במל''ג פנינה גדאי צילום: יהונתן שאול
"כשאני מרצה בחו"ל, אני תמיד אומרת שאני נמצאת במעמד הכי נמוך - גם יהודייה, גם שחורה וגם אישה. זה נותן לי המון רצון להוכיח את עצמי ולהראות שיחד עם המורכבות והזהות המשולבת, אני יכולה להשפיע", אמר אמש למעריב.
"מעבר לקהילה האתיופית, אני חושבת שיש עוד אוכלוסיות שהן חלשות בהגדרתן או שהאקדמיה לא פתוחה אליהן, כמו האוכלוסייה הערבית או החרדית. מדינה השואפת שכולם ישתלבו בה צריכה לראות איך מאפשרים לאוכלוסיות כאלו כניסה לאקדמיה".
"אני חושבת שההזדמנויות
במערכת החינוך עדיין לא פתוחות לכולם", הבהירה גדאי. "רוב התלמידים האתיופים הולכים לבתי הספר בשכונות שלהם, שהן בדרך כלל פריפריאליות, והחינוך לא כל כך מוצלח. זה משפיע על ההזדמנויות שלהם, על תעודת הבגרות ועל הקבלה לאוניברסיטאות".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
