בקרוב: מערכת דיווח ומעקב על כלי רכב השייכים לתאגידים
מליאת הכנסת אישרה הצעת חוק, לפיה תאגידים המעסיקים קציני בטיחות יחויבו להפעיל מערכת לדיווח ומעקב על כלי הרכב שברשותם, מוקד טלפוני ומדבקה עם פרטי התקשרות

מדבקת איך אני נוהג. צילום: תום בוקשטיין
על פי הצעת החוק, שאושרה ברוב של שבעה חברי כנסת מול אחד, תאגידים המעסיקים קציני בטיחות יחויבו להפעיל מערכת לדיווח ומעקב על כלי הרכב שברשותם, מוקד טלפוני שיקלוט את הדיווח באופן ישיר, וכן להדביק מדבקה על כל כלי רכב חברה, שבה יצוינו פרטי ההתקשרות עם קצין הבטיחות של החברה. התאגידים והחברות יחויבו לקבוע אמצעי אכיפה, הכול במטרה לצמצם את מספר תאונות הדרכים. חברה אשר תעבור על החוק עשויה להיקנס בסכום של עד 14,400 שקלים.
כיום, מוסמך קצין בטיחות כדי לפקח על אופןן נהיגת העובדים בכל חברה או ארגון. כל תאגיד חייב להדביק מדבקות על כל כלי רכב (נוהל 6) שברשותו, הכוללת את פרטי התקשרות לצורך דיווח על אופן נהיגתם של עובדי התאגיד.
לפי החוק שהתקבל, תאגיד ינהל מערכת לדיווח ומעקב שתכלול שירות טלפוני, ותאפשר דיווח על עבירות תעבורה שמבצעים נהגים בכלי רכב שברשות אותו תאגיד ועל תקינות כלי הרכב. המערכת תפעל לכל אורך שעות היממה, למעט בימי מנוחה, ותכלול גם מענה אנושי, שיפעל בימי העבודה ובשעות העבודה הנהוגים בתאגיד, במשך 10 שעות לפחות ביום בין השעות 6:00 בבוקר ל-22:00 בלילה, כאשר ביתר השעות יופעל מענה אוטומטי. בתאגידים הנותנים שירות לציבור לאורך כל שעות היממה, יפעל מענה אנושי בכל אותן שעות.
יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת
כרמל שאמה הכהן: "ההסדר שהתקבל בוועדה משקף איזון ראוי בין הצורך לשפר ככל האפשר את הנגישות לדיווח, באמצעות מערכת לדיווח ומעקב, לבין הצורך שלא להכביד יתר על המידה על גופים שאינם נותנים שירות לציבור לאורך כל שעות היממה".
עמותת אור ירוק: "עמותת אור ירוק תומכת ביישום החוק, אשר ירתיע נהגים מלבצע עבירות תנועה ולמעשה, יוציא אותם מאנונימיות כאשר יבצעו עבירות תנועה בכביש. חברות ותאגידים יוכלו לנהל מעקב אחר אופן נהיגתו של עובד, דבר אשר יחזק את המודעות להתנהגות ראויה בכביש ונהיגה זהירה".