איך יראה פרק החיבור החדש בפסיכומטרי?
המרכז הארצי לבחינות והערכה פרסם דוגמה לפרק החיבור שיתווסף החל ממועד אוקטובר. "יתרום ליכולות הביטוי של הסטודנטים"

החל ממועד אוקטובר. הפסיכומטרי במתכונת החדשה צילום ארכיון: אמיר מאירי
משקל מטלת הכתיבה יהיה 25% מהציון בתחום החשיבה המילולית. במאל"ו מסבירים: "במטלה זו ייבדקו כישורים מילוליים הדרושים בלימודים האקדמיים ויכולת ניתוח וחשיבה שיטתית המוצגות בכתב. הנבחנים יידרשו לכתוב בסגנון ההולם כתיבה עיונית ולהקפיד על ארגון הכתוב ועל לשון תקינה ובהירה".
הנבחנים יידרשו לכתוב פירוט והסבר, נימוקים משכנעים, הוכחות ומסקנות. "המבנה העיוני צריך לשקף את פיתוח הרעיון: חלקיו השונים של החיבור צריכים להיות מקושרים זה לזה בדרך הגיונית, והיחס בין הטיעונים השונים צריך להיות ברור", מסבירים במאל"ו.
עוד הבהירו: "אין זה משנה איזו דעה יביעו הכותבים, כל עוד היא מנומקת, מבוססת ומנוסחת בבהירות. כתיבה בנימה אישית, הבאת סיפורי חיים ושימוש בביטויי רגש - אינם מתאימים בדרך כלל לכתיבה עיונית. 'קולו האישי' של הכותב בא לידי ביטוי בעמדה שהוא מביע וביכולתו להאיר אותה באופן מעמיק ולדון בה בשיטתיות ובגישה ביקורתית, גישה המביאה בחשבון דעות אחרות ומתמודדת עמן".
המלצות המרכז הן לקרוא "היטב את כל הכתוב במטלה, וודאו שאתם מבינים את המידע המוצג ואת הנדרש מכם במטלה. ייחדו את הדקות הראשונות להעלאת רעיונות ולתכנון מבנה החיבור".
נבדקת חשיבה ביקורתית
שני מעריכים שונים יעריכו כל חיבור באופן בלתי תלוי זה בהערכתו של זה. כל מעריך יעריך את החיבור בשני ממדים: תוכן ולשון. הוא יעניק לכל ממד של החיבור ציון בין 1 (חלש מאוד) ל-6 (מעולה). הציון על החיבור יהיה סכום ההערכות של שני המעריכים בשני הממדים. אם בחיבור כלשהו יימצא פער ניכר בין ההערכות של שני המעריכים, יועבר החיבור להערכה של מעריך שלישי.

שני מעריכים שונים יבדקו את החיבור. צילום: אמיר מאירי צילום ארכיון: אמיר מאירי
במאל"ו מציינים כי "בהערכת החיבור מובאת בחשבון העובדה כי הוא נכתב בזמן מוגבל והדבר עלול למנוע מהכותב לשקף את יכולת הכתיבה שלו במלואה. לפיכך, המעריכים מונחים לראות בחיבור גרסה ראשונה של טקסט ולהעריכו בהתאם לכך".
כמו כן, "בהערכת ממד התוכן נבדקות ההתמקדות בנושא הנתון והבהירות של הרעיון או הרעיונות המובעים בו. המעריכים בוחנים את הטיעונים השונים המובאים בחיבור ואת ניקיון התוכן מחזרות מיותרות ומ'מריחות'. כמו כן, נבדקת חשיבה ביקורתית, המשתקפת בין השאר בהבחנה בין דעות לעובדות, בבחינת סוגיות מכמה נקודות מבט ובהתמודדות עם עמדות מנוגדות".
"בהערכת ממד הלשון נבדקים היבטים הקשורים לניסוח החיבור, לסגנון הכתיבה ולרמת הלשון. המעריכים בודקים את הלימת החיבור לכתיבה עיונית, את בהירות הלשון, את הדיוק בשימוש
במילים, את העושר הלשוני, את תקינות הלשון ואת השימוש באמצעי ארגון לשוניים - כמו מילות קישור, משפטי מעבר וחלוקה נכונה לפסקאות".
"שימוש לא מדויק במילה או בביטוי, או שימוש במילה בהקשר לא נכון שלה - עלולים לפגוע בציון בממד הלשון" במאל"ו ממליצים להימנע מניסוחים מליציים ומשימוש במילים גבוהות כשהתוכן אינו מצדיק זאת.
במרכז הארצי מסבירים כי "הדרישה להוספת מטלת כתיבה לבחינה הפסיכומטרית נובעת מן העובדה שהלימודים האקדמיים - הן במדעים המדויקים הן במדעי הרוח - כרוכים במטלות המצריכות לבטא עמדה בכתב, ועליה להיות מנוסחת היטב. נראה כי ההכנה לקראת מטלת הכתיבה תתרום לשיפור יכולת הביטוי של הסטודנטים בלימודיהם האקדמיים בכל תחומי הלימוד".
נתונים נוספים ותרגולים ניתן למצוא בחוברת ההדרכה באתר המרכז - www.nite.org.il בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
