"חוק נאמן ידרוס זכויות אזרחים ומיעוטים"
הצעת חוק היסוד שתאפשר לכנסת לאשר חוקים שבג"ץ ביטל, גררה תגובות נזעמות באופוזיציה. ח"כ הרצוג: "פניה המכוערות של ממשלה ימנית"

"חקיקת החוק היא כורח ודבר מחויב המציאות", אמר יו"ר הכנסת ריבלין. "הכנסת ובית המשפט העליון מצויים כבר עשרים שנם על מסלול התנגשות כרוני, כאשר הכנסת זולגת לתחומה של הרשות השופטת בתגובה לאקטיביזם שיפוטי".
עוד הוסיף: "עלינו להסכים היום, באיחור של עשרים שנה, על נוסחה שתגדיר היטב את גבולות הגזרה של כל רשות. זהו אינטרס הדדי של שתי הרשויות".
לעומתו, ח"כים רבים באופוזיציה גינו את ההצעה בחריפות. ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), חבר ועדת החוקה, אמר כי דווקא בעת שאנו חוגגים את חג החירות, "שר המשפטים מקדם חוק שיאפשר פגיעה קשה בחירויות הפרט בישראל".
לדבריו, על-פי "חוק נאמן", רוב קולות בכנסת יוכל לדרוס זכויות של אזרחים ומיעוטים ויכולת ההתערבות של בג"צ תנוטרל בפועל.
בנוסף, החוק בולם כל אפשרות ריאלית לכינונה של חוקה בישראל שתעגן את זכויות הפרט ואת אופיה היהודי-דמוקרטי של המדינה.
ח״כ יצחק הרצוג, יו״ר סיעת העבודה וחבר ועדת חוק חוקה ומשפט, טען כי ״הצעת החוק כפי שהיא מוצעת מהווה סכנה גדולה לזכויות האדם והאזרח בישראל".

הרצוג טוען כי ההצעה תוביל לכך שהסמכות לבטל פסיקת בג״ץ תהא "מוקנית בידי קואליציה קטנה וקיצונית שכבר ראינו עד כמה היא מבקשת להצר את השיח הדמוקרטי בישראל ולפגוע בבית המשפט
יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' שהגיבה להצעת החוק אמרה כי "במקום להנהיג סוף סוף את חוק יסוד זכויות חברתיות, בוחר שר המשפטים נאמן להביא הצעת חוק שנועדה לסלול את הדרך לחקיקות פרועות ולא אחראיות ולהגביר ריב ומדון ומחלוקת".
לדבריה, "הפקדת הסמכות לביטול חוק בידי בימ"ש העליון בלבד היא אמנם סבירה, אבל תזכיר החוק של נאמן מרוקן גם אותה מתוכן כשהוא מאפשר לרוב קואליציוני דורסני לחוקק ממילא את אותו חוק מחדש".

האגודה לזכויות האזרח שהגיבה גם היא להצעת החוק, הגיבה באמצעות עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, ודווקא שיבחה רכיבים מסויימים בחוק.
"תזכיר החוק בעל חשיבות רבה בכך שהוא מכריע בכמה שאלות השנויות במחלוקת משפטית וציבורית זה שנים: קובע את מעמדם העליון של חוקי היסוד ואת סמכות ביהמ"ש העליון להכריז כי חוק אינו תקף משום שהוא סותר חוק יסוד".
עם זאת, באגודה מבהירים כי החוק מבקש להכניס הוראה פסולה המעניקה לכנסת כוח לחוקק מחדש חוקים שנפסלו ע"י העליון, ברוב קטן יחסית. בכך מוענק לרוב בכנסת הכוח לפגוע בזכויות האדם בכלל ובזכויות המיעוט בפרט, בניגוד לתפיסה המקובלת של חוקה, לפיה זכויות האדם מוגנות מפני עריצות הרוב".
