אינטליגנציה רגשית במקום מתמטיקה

בעקבות מחקר בינלאומי ישתנו מבחני פיז"ה לראשונה מזה עשור ובקרוב התלמידים ייבחנו בניהול מו"מ, בעבודת צוות ובאוריינות כלכלית

עמרי מניב | 17/4/2012 11:44 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: מבחני פיז"ה
מבחני פיז"ה המסורתיים, המציגים דירוג של מערכות החינוך ברחבי העולם, ישתנו בקרוב מהיסוד. בעשור האחרון עסקו המבחנים בתכנים כמו מתמטיקה והבנת הנקרא, אולם בעקבות מסקנות של צוות בינלאומי מיוחד ייבחנו בקרוב התלמידים בתחומים כמו קבלת החלטות וניהול משברים.

המבחן החדש, שצפוי לקבל בשבוע הבא את אישור ה-OECD, יהיה אינטראקטיבי וישלב אנימציות. המחשב שבעזרתו ייערך המבחן יתפקד כתלמיד נוסף, שווה זכויות לזה הניצב מולו.

המחשב לא רק ימדוד את יכולתו של הנבדק לענות על השאלות, אלא גם יבקש הסברים ונימוקים ואפילו יתווכח עם הנשאל. עם זאת, מי שמקווה שיכולת המיקוח האופיינית לישראלי הממוצע תשפר את מיקומו ברשימה עלול להתאכזב.

לדברי מומחים בתחום, בעוד שבמדינות אירופה מיושמות דרכי ההוראה המתאימות כבר שנים, מערכת החינוך הישראלית מתכוננת עדיין למבחני פיז"ה במתכונתם הישנה.

את השינוי שבפתח כבר הספיקו להרגיש אלפי תלמידים ישראלים בני 15 ו-16 בחודש שעבר. לצד התחומים המסורתיים - מתמטיקה, מדעים והבנת הנקרא - הצטרפו השנה גם תרגילים בפתרון בעיות ואוריינות כלכלית, המדגימים התמודדות עם דילמות יום-יומיות בתחום הפיננסי. תוספת בולטת נוספת, שתיכנס לבחינה בעתיד, היא "פתרון בעיות בצוות".

מטרת השינוי היא להתאים את הבחינה למיומנויות הנדרשות מבוגרי מערכת החינוך במאה ה-21 בכלל , ובשוק העבודה בפרט. 
צילום ארכיון: אלכס רוזקובסקי
תלמידים לומדים בכיתה צילום ארכיון: אלכס רוזקובסקי
פחות מקצועות, יותר העצמה

"בעולם העבודה של היום ובאקדמיה, היכן שצריך להיות אדם יוצר או חושב, זה בדרך כלל נעשה עם שותפים", מסביר ד"ר יגאל רוזן, חוקר בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה ונציג בקבוצת המומחים בצוות מבחן פיז"ה.

"פתרון בעיות בצוות מאפשר בחינת מיומנויות לא קוגניטיביות, יכולות חברתיות רגשיות, יכולת להפיק תוצר, לפתור בעיה כשצריך להתייעץ, להבין פרספקטיבה אחרת, לדעת להקשיב לאחרים ולהגיע לתוצאה שהיא מעבר לסך חלקיה".

המדינות הניצבות בראש הדירוג בשנים האחרונות, בעיקר מדינות סקנדינביה, הפנימו באופן מערכתי את הצורך בחינוך לרכישת המיומנויות הנדרשות, אולם המומחים בארץ חוששים כי יהיה לתלמידים הישראלים קושי רב להתמודד עם השינויים. "אנחנו במצב מאוד שונה מה-OECD", אומר ד"ר רוזן. "מערכת

החינוך כיום כמעט ולא מפתחת עבודת צוות, אנחנו נמצאים בפיגור גדול".

פרופ' עמי וולנסקי, מומחה בתחום המבחנים הבינלאומיים בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, מסביר: "השינויים במבחנים הבינלאומיים הם איתות למערכות החינוך.

ייקח שנים רבות עד שזה יחלחל לשיטות ההוראה. בפינלנד ובמדינות נוספות הגישה היא 'פחות זה יותר' - פחות מקצועות, פחות חומר ויותר העמקה. אנחנו עוד לא נמצאים שם".
 
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "תכניות הלימודים מתעדכנות כל הזמן וכוללות מיומנויות חשיבה גבוהה. כמו כן משרד החינוך פועל בשנתיים האחרונות להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21, ובתוך כך השתלמויות המורים כוללות ויכללו את המיומנויות המתפתחות הנדרשות להשתלבות תלמידים בעולם העבודה והאקדמיה".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים