לראשונה: קוד אתי ליחסי מרצה-סטודנט

היוזמה של האוניברסיטה העברית נולדה אחרי שורה של מקרים שבהם מרצים קיימו יחסי מרות בעלי אופי מיני עם סטודנטיות

עמרי מניב | 3/5/2012 10:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אחד הנושאים שעמו מתקשות האוניברסיטאות להתמודד הוא הטרדות מיניות מצד מרצים וניהול מערכות יחסים במסגרת מרות עם סטודנטיות.

טקס החתימה באוניברסיטה העברית, שלשום
טקס החתימה באוניברסיטה העברית, שלשום צילום: ששון תירם
הביטויים לכך נפוצים בעיקר בתארים הגבוהים, אז הכיתות קטנות והמרצים משמשים מנחים אישיים של הסטודנטים, אם לעבודת התזה ואם לעבודת הדוקטורט. בשנים האחרונות פורסמו כמה מקרים שבהם מנחים ניצלו את מרותם על הדוקטורנטיות לטובת קיום מערכת יחסים מינית.

חלק מהמקרים התרחשו באוניברסיטה העברית, וכמה תלונות שהוגשו נגד מרצים נמצאו מוצדקות. המוסד האקדמי החליט לנקוט צעדים תקיפים ותקדימיים למיגור התופעה. בין השאר, בית הדין לערעורים של המוסד הרחיק לצמיתות את פרופ' אייל בן ארי בשל התנהלותו המינית כלפי סטודנטיות שהיו כפופות אליו.

אלא שמקרים רבים נפלו בתחום האפור, ובאוניברסיטה החליטו לגבש קוד אתי שיספק את המענה המוסרי לסוגיה ויקבע מהי מערכת יחסים נורמטיבית בין מנחה לבין סטודנטים. אמנה זו נועדה להקיף את כלל הסוגיות הבעייתיות ביחסים אלו, לרבות התחום המיני.
"להבליט את הדדיות הקשר"

באוניברסיטאות החשובות בעולם, כהרווארד וסטנפורד, ישנו קוד אתי המסדיר את יחסי העבודה בין מנחים לתלמידי מחקר, אולם בארץ מדובר ביוזמה תקדימית. "האמנה נועדה לעגן את עקרונות הקשר מנחה-תלמיד, להבליט את הדדיותו ולתאם את הציפיות הנובעות מהדדיות זו במהלך עבודת המחקר", נכתב בראש המסמך.

בחלק העוסק במחויבויות המנחה נכתב כי עליו "לשמש מופת לעשייה מדעית אתית", " לא להתייחס לתלמיד כאל ממלא הוראות, וכן לא להטיל עליו מטלות שירות חיצוניות, שאינן קשורות לעבודת המחקר". באמנה מפורטים גם מחויבויות הסטודנט כלפי המנחה וכן אלמנטים הקשורים במימון המחקר, בפרסומים ובפטנטים ובמשך המחקר הרצוי.

"זה לא חוזה או הסכם, אלא תפיסת עולם - מה אנחנו כאוניברסיטה מצפים ממנחה של סטודנט לדוקטורט", מסבירה פרופ' אסתי שהמי, עד לאחרונה דיקנית הסטודנטים. פרופ' שהמי מספרת: "הגיעו אליי תלונות מצד סטודנטים על מצוקות בעקבות

חריגות מהיחסים האקדמיים. מנחה יכול לבקש מסטודנט לעשות דברים שאינם קשורים לעבודה הישירה לדוקטורט, עבודות לטובת עיסוקיו האקדמיים של המרצה, או יותר גרוע, עיסוקים לא אקדמיים בחייו הפרטיים של המנחה".

פרופ' שהמי מסבירה: "סטודנט שסיים את עבודת הדוקטורט ורוצה להמשיך לפוסט-דוקטורט מרגיש לעתים שהמנחה מעכב אותו מתוך אינטרס אישי, שזה יעזור לו במחקר שלו או מסיבות אחרות". היא מציינת דוגמה על "מישהי שהתבקשה לבצע עבודת מזכירות במשך ארבעה חודשים כאשר עזרה למנחה שלה לארגן כנס בינלאומי".

בנוגע לסוגיה המינית אומרת פרופ' שהמי: "ודאי שזה נוגע גם להתנהגות המינית, בנוסף לתקנון ולטיפול המשמעתי והמשפטי. האמנה יכולה לתת את המענה המוסרי לקיום יחסים במסגרת מרות. אין יחסים מרצון בין מנחה וסטודנטית, וצריך להפסיק כל יחסים שנוצרים במסגרת מרות. תלמיד שבא לעשות עבודת מחקר צריך לעסוק רק בזה ".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים