לראשונה: קוד אתי ליחסי מרצה-סטודנט
היוזמה של האוניברסיטה העברית נולדה אחרי שורה של מקרים שבהם מרצים קיימו יחסי מרות בעלי אופי מיני עם סטודנטיות

חלק מהמקרים התרחשו באוניברסיטה העברית, וכמה תלונות שהוגשו נגד מרצים נמצאו מוצדקות. המוסד האקדמי החליט לנקוט צעדים תקיפים ותקדימיים למיגור התופעה. בין השאר, בית הדין לערעורים של המוסד הרחיק לצמיתות את פרופ' אייל בן ארי בשל התנהלותו המינית כלפי סטודנטיות שהיו כפופות אליו.
אלא שמקרים רבים נפלו בתחום האפור, ובאוניברסיטה החליטו לגבש קוד אתי שיספק את המענה המוסרי לסוגיה ויקבע מהי מערכת יחסים נורמטיבית בין מנחה לבין סטודנטים. אמנה זו נועדה להקיף את כלל הסוגיות הבעייתיות ביחסים אלו, לרבות התחום המיני.
באוניברסיטאות החשובות בעולם, כהרווארד וסטנפורד, ישנו קוד אתי המסדיר את יחסי העבודה בין מנחים לתלמידי מחקר, אולם בארץ מדובר ביוזמה תקדימית. "האמנה נועדה לעגן את עקרונות הקשר מנחה-תלמיד, להבליט את הדדיותו ולתאם את הציפיות הנובעות מהדדיות זו במהלך עבודת המחקר", נכתב בראש המסמך.
בחלק העוסק במחויבויות המנחה נכתב כי עליו "לשמש מופת לעשייה מדעית אתית", " לא להתייחס לתלמיד כאל ממלא הוראות, וכן לא להטיל עליו מטלות שירות חיצוניות, שאינן קשורות לעבודת המחקר". באמנה מפורטים גם מחויבויות הסטודנט כלפי המנחה וכן אלמנטים הקשורים במימון המחקר, בפרסומים ובפטנטים ובמשך המחקר הרצוי.
"זה לא חוזה או הסכם, אלא תפיסת עולם - מה אנחנו כאוניברסיטה מצפים ממנחה של סטודנט לדוקטורט", מסבירה פרופ' אסתי שהמי, עד לאחרונה דיקנית הסטודנטים. פרופ' שהמי מספרת: "הגיעו אליי תלונות מצד סטודנטים על מצוקות בעקבות
פרופ' שהמי מסבירה: "סטודנט שסיים את עבודת הדוקטורט ורוצה להמשיך לפוסט-דוקטורט מרגיש לעתים שהמנחה מעכב אותו מתוך אינטרס אישי, שזה יעזור לו במחקר שלו או מסיבות אחרות". היא מציינת דוגמה על "מישהי שהתבקשה לבצע עבודת מזכירות במשך ארבעה חודשים כאשר עזרה למנחה שלה לארגן כנס בינלאומי".
בנוגע לסוגיה המינית אומרת פרופ' שהמי: "ודאי שזה נוגע גם להתנהגות המינית, בנוסף לתקנון ולטיפול המשמעתי והמשפטי. האמנה יכולה לתת את המענה המוסרי לקיום יחסים במסגרת מרות. אין יחסים מרצון בין מנחה וסטודנטית, וצריך להפסיק כל יחסים שנוצרים במסגרת מרות. תלמיד שבא לעשות עבודת מחקר צריך לעסוק רק בזה ".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
