תעלומה רפואית במטוס הקרב המתקדם F-22
אנשי חיל האוויר האמריקאי עדיין לא מבינים מדוע טייסים ומכונאים של מטוס הקרב המתקדם סובלים מתופעות של מחסור בחמצן ושיעולים

מטוס F-22 רפטור נוסק מעלה. צילום: אי-אף-פי
מאז אפריל 2008 נודע על כמה מקרים שבהם טייסים לקו בסימפטומים המזוהים עם תופעת ההיפוקסיה (מחסור בחמצן בתאי הגוף). בשל כך, הוחלט במאי שעבר לקרקע את כל המטוסים כדי לבצע בדיקות והתאמות של המערכות.
עם זאת, כלי התקשורת בארצות הברית דיווחו כי חיל האוויר מסר שמספטמבר האחרון, אז חזרו המטוסים לפעילות, נרשמו 25 מקרים של טייסים שסבלו מהיפוקסיה, והפעם זוהתה התופעה גם בקרב מכונאים שטיפלו במטוס המתקדם.
"בשלב מוקדם של החזרה לטיסה דיווחו חמישה מכונאים על סימפטומים של היפוקסיה", אמר גנרל דניאל ויימן, המנתח הראשי של הפיקוד הקרבי של חיל האוויר האמריקאי במהלך שיחת ועידה שקיים אמש עם עיתונאים. הוא ציין כי במהלך הבדיקות, המכונאים היו בתא הטייס כשהמנוע פעל.
בנוסף להיפוקסיה, בחיל האוויר גם לא מבינים עדיין מדוע טייסי הרפטור משתעלים אחרי משימות יותר מאשר טייסים של מטוסים אחרים. תחילה סברו כי הסיבה לכך היא שהמטוס המתקדם טס במהירויות ובגבהים קיצוניים יותר, אבל דובר חיל האוויר, לוטננט קולונל טאד שוטליס, הודה כי ייתכן שיש רעלים שדלפו לתוך מערכת החמצן של המטוס.
על אף שהפרשה של "מחלת ה-F-22" הייתה ידועה לציבור בעיקר מאז קרקוע המטוסים בשנה שעברה, היא זכתה לתהודה מחודשת בתחילת השבוע כאשר שני טייסים התייצבו לראיון לתוכנית "60 דקות"
של רשת CBS והודו כי הם חוששים לעלות למטוס.
"לא נוח לי לטוס כרגע ב-F-22", אמר הטייס ג'רמי גורדון, בעוד עמיתו ג'וש וילסון ציין כי "כרגע אני לא טס במטוס". השניים גם הודיעו על כוונתם למפקדיהם.
לפי שני הטייסים, יש בעיה עם מסנני הפחמן שמחוברים למסכות ועוזרים לטהר את האוויר שהם נושמים. גנרל ויימן אמר כי זוהה "אבק שחור בכמה צינורות נשימה ליד הפילטרים", אולם לא זוהה פחמן בקרב 30 טייסים שהגרונות שלהם נבדקו במהלך הניסוי. עם זאת, הוחלט להסיר את כל המסננים מהמסכות.
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
