עושים רוח: דנמרק מזיזה את הפחם
50% ממשק החשמל בדנמרק יופקו מטורבינות רוח עד 2020. שר האנרגיה מרטין לידיגארד: "קרב היום שבו תחנת כוח פחמית תהיה יקרה יותר מאנרגיה ירוקה. ואצלנו? עוד חזון למועד
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

"זו תוכנית היסטורית, ונדרשה לנו שנה שלמה של משא ומתן עם הגורמים השונים בקואליציה עד שהצלחנו להעביר אותה. המחלוקת המרכזית היתה על ההשקעה הכלכלית הנדרשת בפרויקט. בסופו של דבר הצלחנו לאגד קואליציה רחבה סביב התוכנית ולהסכים על השקעה של 467 מיליון יורו", מספר בראיון למעריב עסקים שר האנרגיה, האקלים והשיכון הדני מרטין לידיגארד, שיזם וקידם את התוכנית.
בעידן שבו פחם עדיין נחשב זול בהרבה מטכנולוגיות של אנרגיה מתחדשת מדובר ללא ספק בתוכנית חסרת תקדים. בישראל למשל, שבה אנרגיית השמש יכולה למלא את אותו תפקיד שממלאה אנרגיית הרוח בדנמרק, היעד לשנת 2020 צנוע בהרבה: על-פי החלטת הממשלה, עשרה אחוזים בלבד ממשק החשמל הישראלי בשנה זו יישענו על אנרגיה סולארית. בכל הנוגע לאנרגיית הרוח, היעד עומד על 3% בלבד.
"זה נכון שכיום נדרשת השקעה מסיבית, אבל נדרשת גם חשיבה לטווח ארוך. המגמה העולמית ברורה מאוד: האנרגיות המתחדשות, גם אנרגיה סולארית וגם אנרגיית רוח, הולכות והופכות זולות, ואילו מחיריהם של הדלקים המזהמים רק עולים", אומר לידיגארד. "כך אנחנו מצמצמים את התלות של דנמרק במחירי הדלק ומקטינים את אי-הוודאות במשק החשמל".
החשיבה לטווח ארוך של לידיגארד ושל הדנים אינה מתבטאת רק במונחים של החזר ההשקעה בחשבונות החשמל של האזרחים. על פי התוכנית, המהלך הירוק צפוי ליצור כ-40 אלף משרות חדשות בשוק העבודה בדנמרק. "במדינה שבה מתגוררים כ-5.5 מיליון תושבים מדובר במספר משמעותי מאוד",
אבל לא רק נתוני התעסוקה צפויים להשתפר בעקבות המעבר לאנרגיית רוח. על-פי נתוני משרד האנרגיה הדני, היוזמה תוביל להפחתה של כ-34% בפליטת הפחמן הדו-חמצני עד 2020 (ביחס לשיעור ב-1990) ולהפחתת צריכת האנרגיה הכוללת ב-12% (ביחס לכמות האנרגיה שצרך המשק ב-2006).
"היכולת שלנו להפחית את צריכת החשמל נובעת מכך שיזמנו מהלך משולב", מסביר לידיגארד. "למשל אחת ההחלטות המרכזיות בתוכנית כוללת גם התקנה של'רשת חכמה', שבמסגרתה בכל הבתים במדינה יותקנו מוני חשמל חכמים. המהלך הזה נדרש כדי לקלוט את כל תשתית ייצור החשמל החדשה, אבל הוא גם יאפשר לנו לנהל את צריכת החשמל במדינה באופן חכם ויעיל יותר".
מהלך נוסף שעליו שמה התוכנית דגש מיוחד הוא שינוי הרגלי התחבורה של ציבור הנהגים בדנמרק, ודנמרק תעודד בשנים הקרובות שימוש בכלי רכב חשמליים. במשק אנרגיה שמתבסס בעיקר על אנרגיות מתחדשות המשמעות היא צמצום פליטת גזי החממה וזיהום האוויר, הפחתת ההוצאות על בריאות וגם עמידה בהתחייבויותיה של המדינה לאמנות אקלים בינלאומיות.
לפני כ-3 שנים חנכה דנמרק חוות טורבינות רוח בים הצפוני שמוגדרת כגדולה בעולם. החווה, המשתרעת על פני כ-35 ק"מ, כוללת 91 טורבינות המספקות חשמל ליותר מ-200 אלף בתים בהיקף של כ-210 מגה-ואט לשנה. התחנה, שהקימה חברת DONG הדנית, היא אחת מ-9 חוות טורבינות רוח ענקיות שהוקמו בדנמרק בשנים האחרונות, ועל-פי התוכנית שאושרה כעת, הכוונה היא להקים חוות ענק דומות נוספות גם בים וגם ביבשה.
ישראל התקשתה עד כה לקדם משמעותית את תחום האנרגיה המתחדשת, והיזמים בסקטור הסולארי מתלוננים על שהמדינה אינה מתמרצת אותם. "הייתי ממליץ לכל מדינה ללכת בכיוון הזה", אומר לידיגארד, "אבל אי אפשר להעתיק את המהלך הזה לכל משק. לכל מדינה יש משאבים שונים - במקרה שלנו זו הרוח-והיא צריכה לדעת כיצד לנצל אותם".
עם זאת, שר האנרגיה הדני סבור כי המסר פשוט למדי: "בסופו של דבר, ולא חשוב באיזו מדינה מדובר, אנחנו חיים בעידן שבו המגמה ברורה: בקרוב מאוד יהיה יקר יותר להקים ולהפעיל תחנות כוח פחמיות מאשר להקים תחנות כוח סולאריות או חוות רוח, ולכן כל השקעה בכיוון הזה היא השקעה שמשמעותה צמיחה ירוקה".
