היוזמה

הטרמפיסטים: לנסוע במונית, ביחד

לא חייבים לשלם הון על דלק, לעמוד בפקקים ולזהם את האוויר. אם האוטובוס לא מתאים לכם, חפשו שותפים למונית. היוזמה הירוקה הזו כבר עובדת, גם לכם יש רעיון טוב? בואו להשתתף בתחרות של nrg ירוק ובית הספר לעסקים חברתיים, ואולי תזכו ב-14 אלף שקל

עומרי בורל, ביה''ס לעסקים חברתיים | 22/5/2012 16:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אם אתם נוסעים בבוקר לעבודה או ללימודים במכונית פרטית ואתן מביטים ימינה או שמאלה ברמזור, בטח תמצאו עוד רבים ובודדים שבוחרים לעמוד בפקקים. כן, תשעה מתוך עשרה אנשים נוסעים לבד במכונית. כולם מפסידים מזה: זיהום האוויר, המדינה שצריכה להשקיע יותר בפיתוח והנפש הסובלת מעומסי תנועה קשים.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

מונית. אתם פנויים בדרך בגין?
מונית. אתם פנויים בדרך בגין? צילום: ראובן קסטרו
זו לא עוד כתבה שתנסה לשכנע אתכם לעבור לתחבורה ציבורית, זו הצצה קטנה ליוזמות המנסות למצוא עבורכם פתרון נוח: יזמים שמציעים לכם לחבור יחד לאנשים זרים ולנסוע יחד במונית. ככה, יש פחות כלי רכב על הכביש, אתם משלמים פחות עבור הנסיעה ואם רבים יסכימו לאמץ את הרעיון, גם תגיעו מהר יותר ליעדכם.

גם לכם יש יוזמה מעניינת שיכולה לעשות טוב למען החברה והסביבה? רוצים לעשות מזה עסק? בואו להשתתף! nrg מעריב יחד עם בית הספר לעסקים חברתיים משיקים את התחרות הראשונה בישראל לעסקים חברתיים-סביתיים. תתחילו לגבש את המיזם שלכם – ואולי תזכו לממש אותו.­­­כנסו לדף הפייסבוק שלנו, בו מתנהלת התחרות. פרטים נוספים כאן.
עומדים בפקקים

נסיעה באוטו הפרטי שלנו נתפסת אצל רבים מאיתנו כשיא הנוחות – אצא מתי שארצה, אוכל לנסוע היישר לאן שאני צריכה, לא אצטרך להידחף בין אנשים אחרים וכו'. מדהים שכך אנו תופסים זאת, כיוון שנסיעה במכונית הפרטית היא גם מאוד יקרה.

יוזמות ירקות שכבר הצליחו:

דמיינו: עולם ללא פסולת
לחמם את הבית עם שאריות הפסולת
האתר שילמד אתכם איך להיות ירוקים

נסיעה בפרייבט גוזלת מאיתנו פעמים רבות זמן יקר בחיפוש חניה, וזמן הנסיעה עצמו הוא זמן שלא ניתן לנצלו לעבודה. רובנו אולי חשים שפשוט אין אלטרנטיבה ראויה – התחבורה הציבורית אינה יעילה מספיק, קשה להסתמך עליה מבחינת זמנים, הצפיפות גדולה, וזה עוד לפני שהתחלנו לספור את השביתות.

מצב זה מציף שני כשלי שוק עסקי וחברתי כלכלי. נתחיל מהקל – הכסף. ככל שיש יותר כלי רכב על הכביש, המדינה צריכה להשקיע יותר בתחזוק ובפיתוח של התשתיות – דוגמה טובה לקושי בכך היא הפקקים שכולנו נאלצים לספוג (מי בשקט ומי בצעקות) בכל יום. הפקקים הללו, מעבר לכך שהם מעצבנים ומבזבזים לכולנו זמן יקר, הם גם עולים למדינה הרבה מאוד כסף.

אבל רגע, הרי בעצם יש פתרון לכך – בואו ניקח את כל האנשים

הללו שנוסעים לבד ברכבים פרטיים, ונעביר אותם לרכבים גדולים יותר שיקחו אותם ביחד – נגיד, אוטובוס, או רכבת. מתברר שזה לא ממש פשוט. אנחנו לא רוצים לוותר על האוטו שלנו, בטח ובטח כשהתחבורה הציבורית מתקשה לספר לכולם שירות ראוי.

מבחינה חברתית - סביבתית, ברור שיותר כלי רכב פירושו יותר זיהום אוויר, רעש, פיתוח מואץ שמדלדל את כמות השטחים הפתוחים בהם אנחנו יכולים לטייל וחיות בר יכולות להתרבות. מבחינה חברתית הפכנו, במובן מסוים, למיזנתרופים – ולא רק ברכבים הפרטיים שלנו – גם באוטובוס אנחנו יושבים ליד אנשים, וכולנו מדברים – אבל עם אנשים אחרים, דרך הטלפון. יש לנו רתיעה מלפגוש אנשים חדשים, סתם ככה ברחוב. ישר אנחנו בטוחים שהם מוזרים, או מעיקים, או משעממים.

מענה אמיתי

אז מה הפתרון? ניתן לדרוש מהממשלה לפתח תשתיות ולשפר את התחבורה הציבורית, אבל אם אנחנו באמת רוצים לקדם פתרון, ולו רק בשביל איכות החיים האישית שלנו, אנחנו צריכים להתחיל לפעול. וזה לא חייב לבוא על חשבוננו- להפך, אנחנו עוד יכולים להרוויח מכך. זה בדיוק מה שעושות שתי האפליקציות המוצגות כאן:

WAYbetter היא אפליקציה שמעודדת נסיעה משותפת במוניות, בשלב זה בתל אביב בלבד. כרגע הנוסע צריך לוותר קצת על הספונטניות (צריך להזמין את המונית קצת זמן מראש), ולפעמים לספוג עיקופון בדרך – אבל הוא חוסך את כספו (עד 80% חסכון), לא זקוק להשתמש ברכב ולחפש חניה, ומזהם פחות. גם נהג המונית מרוויח כאן – מנפח הפעילות ומפחות נסיעות "ריקות".

למה המיזם הזה מדליק? כי הוא מצליח לתת פה מענה אמיתי לנושא סביבתי (זיהום ובזבוז משאבים) ולנושא חברתי (עלויות מחיה מכבידות, צורך בהגעה מהירה ממקום למקום, ואולי גם הזדמנות למפגשים חביבים), בדרך שבה כל הצדדים מרוויחים – גם בכסף. נהג המונית ירוויח יותר, הנוסע יחסוך, וגם המדינה והחברה כולה מרוויחות כאן.

Yallabo היא פלטפורמה שמטרתה להקל על אנשים למצוא טרמפים ולשתף בנסיעותיהם. גם כאן ישנו הרווח הסביבתי – הפחתה בזיהום ובשימוש במשאבים, פחות עומס על תשתיות ופחות מכוניות, הרווח החברתי מהפיכת החוויה של נסיעה למקום מפגש ולא רק זירה לטלפונים בנושאי עבודה, והרווח הכספי של חסכון לכולנו.

ואיך היזמים מרוויחים? בשני המקרים הללו מעמלות שנגבות מתוך התשלום – למונית או לנותן הטרמפ. דווקא הבשורה של המיזמים הללו היא בפשטותם. לא המציאו כאן פטנט חדש, אפילו להיפך – החזירו אותנו כמה עשורים אחורה, לתקופה בה לנסוע עם אנשים זרים היה דבר שגרתי וחביב. בעזרת הפלטפורמות הטכנולוגיות הקיימות היום, הצליחו החבר'ה הצעירים שעומדים מאחורי שני העסקים הללו למנף את המוטיבציה לחסכון כספי (אצל נוסעים) או לרווחים גבוהים יותר (אצל נהגים) לכדי שיתוף פעולה שמועיל לכל הצדדים.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים