במקום בחינת הבגרות הקלאסית: מיזם יצירתי
פיילוט חדש במשרד החינוך מאפשר לתלמידים לגבש יוזמות מקוריות לבגרות בהיסטוריה במקום לשנן עובדות. "לא רק טקסט כתוב"
עוד בנושא חינוך:
- פרחים ושושני: מנכ"ל משרד החינוך מדבר
- מי דופק לירושלמים את ממוצע הזכאות לבגרות?
- חשד: נבחנים מדומים ומשגיח מושתל בפסיכומטרי

"יוזמות מקוריות ואלטרנטיבות לבחינה" צילום ארכיון: פלאש 90
מנהלים, מורים ותלמידים בעלי תושיה יוכלו ליצור יחידה או חצי יחידת בגרות בתחום מסוים, שהציון בה לא ניתן על ידי בחינה בת כמה שעות בכיתה - אלא בדרך אחרת. משרד החינוך יבחן כל רעיון ויגדיר אותו כפיילוט.
כך קיימו השנה שישה בתי ספר בגרות אלטרנטיבית בהיסטוריה ובשנה הבאה כבר נרשמו 21 תיכונים ליוזמה. בתיכון מבואות הנגב, למשל, זכה תחום הלימוד על השלטון הטוטאליטרי לתוכנית מיוחדת והתלמידים התבקשו לבחור ספר כלשהו, מרומאן ועד אוטוביוגרפיה העוסקים במשטרים טוטאליטריים.
"תוכנית רב תחומית"
בין הספרים שנבחרו היו "לבד בברלין" מאת האנס פאלדה, "רודף העפיפונים" מאת ח'אלד חוסייני, "אדם מחפש משמעות" מאת ויקטור פראנקל ו"לוליטה בטהראן" מאת אזאר נפיסי. מי שעמלה קשה יותר מכולם היא המורה בכיתה שנדרשה לקרוא את כל הספרים.
נושא נוסף שבחר תיכון מבואות הנגב הוא תחום השואה. הפעם התבקשו התלמידים לאסוף חומרים באינטרנט ולהרצות בפני שאר התלמידים. התלמידים ניתחו קריקטורות משנות ה-30' וה-40' של המאה העשרים, כתבו עבודות סביב יומנים של בני נוער מתקופת השואה ועוד.
"ביקשנו ליצור תוכנית רב תחומית, התפיסה הבסיסית היא שהיסטוריה
זה לא רק הטקסט הכתוב אלא ספרות וקולנוע ועדות אישית", מסבירה אורנה אתר-כץ, המפקחת-מרכזת של לימודי ההיסטוריה במשרד החינוך. "במשרד החינוך תפקידנו לעודד, ודאי לא לבלום. בכל בית ספר המודל אחר אך המסגרת דומה". את המיזם במשרד החינוך מרכז גלעד מניב, מורה להיסטוריה (אין קשר משפחתי לכותב הידיעה).
בעקבות המיזם, התעוררה ביקורת על כך שמורים נדרשים להרבה יותר מאמץ ללא תמורה וכי לא ניתן להחיל את הפרויקט בכל בתי הספר כיוון שהוא דורש מאמץ רב. ואכן, אתר-כץ אינה מתכחשת לדברים ואף מדגישה כי בשלב זה הפרויקט אינו מיועד לכלל בתי הספר.
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
