במקום בחינת הבגרות הקלאסית: מיזם יצירתי

פיילוט חדש במשרד החינוך מאפשר לתלמידים לגבש יוזמות מקוריות לבגרות בהיסטוריה במקום לשנן עובדות. "לא רק טקסט כתוב"

עמרי מניב | 12/6/2012 13:49 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בחינת הבגרות בהיסטוריה מדי שנה גורמת להמוני תלמידי תיכון ברחבי הארץ להזיע. הם נאלצים לשנן סיבות ותוצאות למלחמות, הסכמים ואירועים היסטוריים, אבל שבוע אחרי תלמידים רבים כבר הספיקו לשכוח את מה שלמדו וספק אם הפנימו את מה שלמדו.

עוד בנושא חינוך:
פרחים ושושני: מנכ"ל משרד החינוך מדבר
- מי דופק לירושלמים את ממוצע הזכאות לבגרות?
- חשד: נבחנים מדומים ומשגיח מושתל בפסיכומטרי

"יוזמות מקוריות ואלטרנטיבות לבחינה" צילום ארכיון: פלאש 90
בעקבות המחאה ההולכת וגוברת נגד המתכונת הקיימת של בחינת הבגרות ובפרט התכנים שעליהם נבחנים התלמידים מאפשר משרד החינוך לבתי הספר להשקיע זמן ומאמץ וליצור יוזמות מקוריות ואלטרנטיביות לבחינות.

מנהלים, מורים ותלמידים בעלי תושיה יוכלו ליצור יחידה או חצי יחידת בגרות בתחום מסוים, שהציון בה לא ניתן על ידי בחינה בת כמה שעות בכיתה - אלא בדרך אחרת. משרד החינוך יבחן כל רעיון ויגדיר אותו כפיילוט.

כך קיימו השנה שישה בתי ספר בגרות אלטרנטיבית בהיסטוריה ובשנה הבאה כבר נרשמו 21 תיכונים ליוזמה. בתיכון מבואות הנגב, למשל, זכה תחום הלימוד על השלטון הטוטאליטרי לתוכנית מיוחדת והתלמידים התבקשו לבחור ספר כלשהו, מרומאן ועד אוטוביוגרפיה העוסקים במשטרים טוטאליטריים.
"תוכנית רב תחומית"

בין הספרים שנבחרו היו "לבד בברלין" מאת האנס פאלדה, "רודף העפיפונים" מאת ח'אלד חוסייני, "אדם מחפש משמעות" מאת ויקטור פראנקל ו"לוליטה בטהראן" מאת אזאר נפיסי. מי שעמלה קשה יותר מכולם היא המורה בכיתה שנדרשה לקרוא את כל הספרים.  

נושא נוסף שבחר תיכון מבואות הנגב הוא תחום השואה. הפעם התבקשו התלמידים לאסוף חומרים באינטרנט ולהרצות בפני שאר התלמידים. התלמידים ניתחו קריקטורות משנות ה-30' וה-40' של המאה העשרים, כתבו עבודות סביב יומנים של בני נוער מתקופת השואה ועוד.

"ביקשנו ליצור תוכנית רב תחומית, התפיסה הבסיסית היא שהיסטוריה

זה לא רק הטקסט הכתוב אלא ספרות וקולנוע ועדות אישית", מסבירה אורנה אתר-כץ, המפקחת-מרכזת של לימודי ההיסטוריה במשרד החינוך. "במשרד החינוך תפקידנו לעודד, ודאי לא לבלום. בכל בית ספר המודל אחר אך המסגרת דומה". את המיזם במשרד החינוך מרכז גלעד מניב, מורה להיסטוריה (אין קשר משפחתי לכותב הידיעה).

בעקבות המיזם, התעוררה ביקורת על כך שמורים נדרשים להרבה יותר מאמץ ללא תמורה וכי לא ניתן להחיל את הפרויקט בכל בתי הספר כיוון שהוא דורש מאמץ רב. ואכן, אתר-כץ אינה מתכחשת לדברים ואף מדגישה כי בשלב זה הפרויקט אינו מיועד לכלל בתי הספר.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''בארץ''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים