נהלי בחינות הבגרות פוגעים בלקויי הלמידה
בעלי המוגבלויות נאלצים לנסוע למוסדות מרוחקים כדי להיבחן בעל פה בבגרויות. "לבחון תלמיד אוטיסט מחוץ לסביבתו דומה להכשלתו"
עוד בחדשות:
- אזרח ישראלי נהרג בחילופי אש עם מחבלים בגבול מצרים
- מצרים: מועמד האחים המוסלמים הכריז על ניצחון
- נערי הגבעות מתבצרים בשכונת האולפנה

תלמידים בבחינת בגרות צילום ארכיון: פלאש 90
במהלך שנת הלימודים הקודמת הוציא משרד החינוך נהלים מחמירים במיוחד לגבי הענקת הקלות לתלמידים בעלי לקויות למידה, כולל כאלה הזכאים להקלות.
בין בעלי המוגבלויות או לקויי הלמידה הקשים ישנם כאלו שאינם יכולים או מתקשים מאוד להיבחן בכתב, ולכן זכו לאפשרות להיבחן בעל-פה. בעבר, מורה לתחום הדעת היה בוחן בבחינת הבגרות את כל התלמידים הזכאים לכך בעל-פה בזה אחר זה. אלא שהנחיות המשרד העדכניות קבעו כי רק מורה מוסמך שעבר השתלמויות מתאימות בתחום הדעת יוכל לבחון אותם, וגם אז אותו מורה יוכל לבחון ארבעה תלמידים בלבד.
עם תחילת הבגרויות של הקיץ הנוכחי התברר כי ההנחיה החדשה פוגעת בעיקר בבתי הספר שבהם משולבים תלמידים בעלי לקויות למידה קשות. כך למשל, באחד מבתי הספר באזור המרכז לא נמצא אף מורה מוסמך שהיה יכול לבחון שלוש בנות שהיו זכאיות לכך, ואלו נשלחו לבית ספר אחר במרחק נסיעה של 45 דקות כדי להיבחן.
"הם חשים בטוחים בכיתות שלהם עם הצוות שלהם"
"יש אצלנו הרבה כיתות לחינוך מיוחד, ולכן ישנם עשרות תלמידים שאמורים להיבחן בעל-פה", סיפר איש צוות מבית ספר אחר. "במשרד החינוך ציפו שהמנהל ימצא בעצמו מורים מתאימים או שמורה אחר יכתוב את הדברים שנאמרים לו על הדף וישלח לפיקוח. הבעיה היא שזה טקסט כתוב ולא בעל-פה, והתלמידים כמובן נפגעו מזה. מעבר לזה, תלמידים בחינוך המיוחד חשים בטוחים בכיתות שלהם עם הצוות שלהם, אז איך ניתן לשנע במונית תלמידים אוטיסטים לבית ספר זר? להוציא תלמיד
אוטיסט מהסביבה הטבעית שלו זה כמו להכשיל אותו בבחינה".
מנכ "ל רשת אמי"ת, ד"ר אמנון אלדר, מחזק עמדה זו: "לבוא ולקחת ילדים לקויי למידה שיש להם קשיים רגשיים, להוציא אותם מהסביבה שהם מכירים וחשים בה בטוחים למקומות אחרים - זה חוסר רגישות".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד משבץ תלמידים הנבחנים בעל-פה במקום הקרוב ביותר למקום מגוריהם. במקרים נקודתיים, בשל אילוצים שונים, נבחנים תלמידים במקום המרוחק ממקום מגוריהם".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
