דרך מרפסת: אפשר לוותר על הרפורמה בתכנון
מנתונים רשמיים ועדכניים של ישראל עולה תמונה ברורה וחד-משמעית: הרפורמה בחוק התכנון והבנייה מיותרת לחלוטין
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
על-פי הנתונים שפורסמו, ברבעון הראשון של שנת 2012 אישרו מוסדות התכנון יחידות דיור בהיקף המבטא עמידה של 111% ביעד הרבעוני של הממשלה. נתונים אלה מעידים שהיא איננה מערכת איטית וכושלת. להפך - היא יעילה יותר ממה שהממשלה ציפתה. הוועדות המחוזיות במערכת התכנון הקיימת הוציאו לפועל תוכניות בשטחים שנכללו זה מכבר בתוכניות מחוזיות שהרפורמה מציעה לבטל.
ככל שהעיסוק ברפורמה הלך והתקדם התרבו מבקריה. אלה מונים כיום לא רק ארגונים סביבתיים וחברתיים, אלא גם שורה ארוכה של מתכננים בכירים, עורכי דין המתמחים בתחום, יזמים, אדריכלים, נציגים מן השלטון המקומי ועוד.
◄הרפורמה (בתכנון) שלא היתה שם
◄פנייה לארדן: "הרפורמה בתכנון – בגידה במשרדך"
◄עתירה: אישור הרפורמה בתכנון - פגיעה בדמוקרטיה
אחד הנושאים שיש לגביו הסכמה רחבה מקיר לקיר הוא הצורך בקיומה של ודאות תכנונית. באקלים תכנוני שבו הכללים ברורים והגבולות בין פיתוח לשימור ידועים - כל הצדדים יוצאים מורווחים.
הוודאות היא הזרז העיקרי של הליכי התכנון, וההיסטוריה מוכיחה כי הניסיונות לקצר הליכים מובילים לקונפליקטים ולמבוי סתום. ולעומתם, הליכי תכנון מובנים, המבוססים על שיתוף ציבור, על שקיפות, על יצירת הסכמה בין כל בעלי העניין ועל איזונים ובלמים, הם הסוללים את הדרך לתכנון המבטיח איכות חיים וסביבה.
גם מבקרי הרפורמה סבורים כי מערכת התכנון רחוקה מלהיות מושלמת, ויש לערוך בה שינויים, אך יש לעשותם על יסוד עבודתה של ועדה ציבורית, כמתבקש ברפורמה כה משמעותית, הליך שלא נערך בפרק התכנון של הרפורמה המוצעת. במקום להפוך לחלוטין את המערכת, שעובדת, ולהוביל לכאוס תכנוני, כדאי וראוי לחזק אותה.