הכירו את מטוס הקרב שישדרג את חיל האוויר

סגן נשיא לוקהיד מרטין, מי שאחראית על ייצור המטוס F-35 מבהיר כי אין שיבוש בפיתוח כלי הטיס שיגיעו לארץ בעוד פחות מ-5 שנים

חנן גרינברג | 4/7/2012 14:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
סביב 20 מטוסי הקרב החמקנים F-35, הרכישה החדשה והמדוברת שתגיע בקרוב לצה"ל, שרר בתקופה האחרונה ערפל שמועות סמיך.

עוד חדשות צבא וביטחון:
- בצה"ל מודאגים מעתידו של דוח פלסנר
- משחק אינטרנט של צה"ל או כלי תעמולה?
- משרד המשפטים: להכפיל את זמן החסויות בגל"צ

"המטוס יוסיף כוח ועוצמה". מטוס הקרב F-35. צילום: אנדי וולף
עלו חששות כי חלו שיבושים בפיתוח כלי הטיס המתקדמים, המוגדרים "מטוסי קרב מהדור החמישי" (בניגוד ל-F-16 שלנו, למשל, שהוא מטוס מהדור הרביעי), וכן כי יגיעו לישראל באיחור רב ולא יספיקו לשמש את צה"ל בהתמודדות עם אתגרים עתידיים.

אנשי החברה המייצרת את החמקנים, לוקהיד מרטין האמריקאית, ממעטים לשחרר הצהרות רשמיות בעניין המטוסים. עם זאת, סטיבן אובריאן, סגן נשיא לפיתוח בחברה, מבהיר בראיון ל"המגזין" נעמוד במועד שנקבע.

אובריאן, טייס F-18 בהכשרתו , ביקר לאחרונה בישראל. במסגרת תפקידו בחברה הוא אחראי בין השאר על תיאום פרטי העסקה מול ישראל. בשיחה עמו הוא מפזר את השמועות על דחיית מועד אספקת המטוסים. "העיכובים השונים אינם משמעותיים מבחינת לוח הזמנים של התהליך", הוא מסביר. "אנחנו נעמוד במועד שנקבע וייתכן שחלק מהשדרוגים יתבצעו בשלב מאוחר יותר בישראל".

לדבריו, המטוסים יימסרו לטייסי חיל האוויר הישראלים בבסיס אגלין שבדרום פלורידה במחצית השנייה של שנת 2016, והטייסים יוכלו להתחיל באימונים במקום וייצאו חזרה לישראל בתחילת 2017.

העסקה כוללת 20 מטוסים בעלות של כ-2.7 מיליארד דולר. על פי קברניטי צה?ל, זו אמורה להיות רק ההתחלה. במציאות התקציבית הנוכחית צפויה הכרעה לא פשוטה גם בתוך הצבא לגבי סדר העדיפויות: בלתי אפשרי לשים באותו סל חמקן, טנק מרכבה סימן 4, נמ"ר (נגמ"ש מרכבה) וגם ספינת טילים חדשה.

במהלך ביקורו בישראל נשא אובריאן דברים בכנס של מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל. הוא הציג את המהפכה שיחולל החמקן, הן בתפעול והן בפן המבצעי, מתוך היכרות עמוקה עם חיל האוויר הישראלי.

"יש לכם חיל אוויר מהמתקדמים בעולם", ציין. "כאשר מטוסי ה-F-35 יצטרפו אליו, תגיעו למעמד אחר. המטוס החדש יוסיף עוד כוח ועוצמה ויאפשר להתמודד טוב יותר עם אתגרים".

היתרונות שמציין אובריאן נובעים מנתוני המטוס: הוא יכול לטוס בכל מזג אוויר, ביום ובלילה, והוא בעל יכולת תמרון גבוהה מאוד ומיומנות נוספת - אולי החשובה מכולן - יכולת לטוס ולא להתגלות על ידי מכ"מים, או על ידי מכשור רגיש ומתקדם במיוחד המשמש את המדינות סביבנו.
רכישת המטוס היא צורך הכרחי

בסקירה האחרונה שנשא הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, השתרבבה בין הדיווחים על איראן וסוריה גם הצהרה מעניינת - כזו שאולי טרם נשמעה בעבר באופן רשמי מפי קצין בכיר בצה"ל.

שואפים להשיג עליונות אווירית מול מצרים?
שואפים להשיג עליונות אווירית מול מצרים? צילום: רויטרס

"אין לי ספק שנצטרך להחזיק ב-F-35 לפחות בשתי טייסות", אמר רא"ל גנץ, ובכך הודה כי העסקה שנחתמה על אספקת מטוס הקרב החדש והמדובר לטייסת אחת לא תספיק לחיל האוויר. מבחינת הרמטכ"ל יהיה צורך לדון בהכפלת הכמות במסגרת התוכנית הרב-שנתית הבאה של צה"ל - "תוכנית עוז".

באותו מעמד הודה גנץ כי עד אשר יגיעו החמקנים, צה"ל כבר ימצא עצמו מתמודד מול אתגרים חדשים. עם זאת, בראייה עתידית סבורים בצבא שרכישת כלי הטיס היא צורך הכרחי. הבחירות שהוכרעו במצרים עם עלייתו של נציג האחים המוסלמים, מוחמד מורסי, לכס הנשיאות, הן דוגמה טובה לאתגר עתידי דוגמת אלו שציין גנץ.

מצרים מחזיקה בצבא מערבי מתקדם, הכולל גם חיל אוויר מפותח שבו יותר מ-450 מטוסי קרב (200 מהם,
אגב, מסוג F-16). איש לא מתכנן בימים אלה מלחמה נגד המצרים, אך די בשינוי זה במרקם האזורי כדי להמחיש את אי-הוודאות בשכונה שלנו, ועוד לא התחלנו לדבר על איראן.

פרטנרים חשובים עבור חיל האוויר הישראלי הגעת מטוסי ה-F-35 היא אירוע משמעותי בסדר גודל שלא היה כאן בעבר. כבר נקבע כי טייסת החמקנים מהדור החמישי תוקם בבסיס נבטים. כעת בוחנים בלהק ציוד של חיל האוויר, בשיתוף גורמי מקצוע נוספים, את מסלולי הטיסה שיש להתאים למטוסים החדשים.

בצה"ל אף שוקלים אפשרות לאפיין מחדש את הדיר התת-קרקעי (דת"ק), מחסה הבטון המזוין שבו חונים המטוסים כאשר אינם באוויר. בשל צורתו השונה של החמקן, יש צורך לתכנן עבורו תד"ק שונה מזה שבו חונים כיום מטוסי הקרב.

הטייסים הישראליים יוכשרו

בעקבות השינויים הפוליטיים במזרח התיכון, "האביב הערבי" שהפך לטלטלה, סבורים בצה"ל כי הצטרפות המטוס לחיל האוויר הישראלי אינה משמשת רק אמצעי הרתעה. למעשה ההערכות הן כי רכישת החמקנים נועדה לשם השגת עליונות אווירית באופן מעשי.

"בסוריה אמנם יש בעיות פנימיות, אבל במקביל גם השקעה חסרת תקדים במערכות נגד מטוסים", אומר גורם צבאי בכיר, "לכן אסור לנו לשקוט על השמרים".

אף על פי שהמטוסים הראשונים יגיעו רק בעוד כחמש שנים, בחיל האוויר פועלים כבר להבאת סימולטור חדש שיכשיר את הטייסים לכלי המתקדם.

במסגרת ההכנות לקליטת המטוסים יתקבלו גם החלטות על מספר הטייסת שלהם. אירוע שהוא לכאורה פשוט, אך למעשה צופן בחובו לא מעט מאבקים פנימיים המערבים גם קצינים בכירים לשעבר. חשוב לא פחות הוא שמו החדש של כלי הטיס - בדומה לאחיו במשפחת חיל האוויר, גם החמקן F-35 עתיד לזכות בשם ישראלי למהדרין.

לא מעט תעשיות ביטחוניות בישראל נהנות מפיתוח מטוס הקרב, בהיותן שותפות לייצור חלק ממרכיביו. התעשייה האווירית אחראית על ייצור הכנפיים ואלביט מערכות על תצוגת קסדה ומכלולי המבנה. "ישראל אמנם אינה שותפה ישירה בפרויקט, אבל היא פרטנר חשוב מאוד", מנתח אובריאן את מעמדנו, "יש לה תרומה לתוכנית כולה".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים