הקיצוץ עוד לפנינו: תקציב 2013 גרוע יותר
התוכנית הכלכלית של רה''מ אושרה אתמול ומי שהתנגד נקנס. אך הגזירות שאושרו הן רק מתאבן לתקציב 2013 שיפגע בכל משרדי הממשלה

ראש הממשלה ושר האוצר יובל שטייניץ נהנו מרשת ביטחון של פרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל. פרופ' פישר, הרופא הפיננסי של הממשלה, אבחן כלכלה ישראלית העומדת בסכנת הידרדרות. רגע לפני שהכלכלה נקלעה לקשיים היא הובהלה לחדר המיון הפיננסי לטיפול חירום. טענת האופוזיציה הייתה שמינון הפגיעה בשכבות החלשות היה גבוה מדי.
אבל, כאמור, בשביל זה בדיוק יש את פרופ' פישר, שעל רקע הצלחת הטיפול החמיא ברוחב לב לראש הממשלה ולשר האוצר על אומץ הלב שהפגינו. היעדר הטיפול היה עלול, לדבריו, לדרדר את המשק הישראלי למצבן של הכלכלות בספרד וביוון. לנגיד יש ניסיון בינלאומי עשיר ולכן אפשר לקנות את דבריו בקלות יחסית.
מה שנבלע בשטף הדיווחים הוא העובדה שחוץ מגזירות תקציב 2012 הצליחו אנשי האוצר להגניב מהלומת מסים הנוגעת לא רק
למרות זאת, המהלך שאושר אתמול הוא רק מתאבן לקראת הדיונים על תקציב 2013. תקציב השנה הבאה הולך להיות קשה, ואנחנו עוד עלולים למצוא את עצמנו מתגעגעים להחלטות הממשלה מאתמול. כפי שהדברים נראים כיום, נתניהו יטפל מיד בתקציב 2013 ולא ידחה את אישורו לאחר הבחירות.
אישור הממשלה מאתמול פותר בעיה של מקורות הכנסה חסרים בהיקף של 14.4 מיליארד שקל (בהנחה שאכן האוצר יצליח לגבות שלושה מיליארד שקל מ"הרווחים הכלואים" של החברות הגדולות ושני מיליארד שקל מהעמקת הגבייה בהון השחור).

הבעיה הדחופה של שר האוצר יובל שטייניץ היא שתקציב המדינה סובל בתחום ההוצאות מחריגה תקציבית בלתי נסבלת של 12 מיליארד שקל. זאת נגרמה בזכות הסכמי השכר הנדיבים שנחתמו במהלך 2011 עם המורים (רפורמת עוז לתמורה), הרופאים ועובדי הקבלן ומהטבות שהורעפו בעקבות ועדת טרכטנברג (כמו חינוך חינם) שעד היום לא נמצא להן כיסוי.
כדי לעמוד ביעד הגירעון המוגדל (שלושה אחוזים) חייבים לחסוך את החריגה באמצעות ביטול חלקי של הסכמים שכבר נחתמו או לקצץ בתקציב. האם הממשלה תצליח להתייצב מול ההסתדרות ולדחות את העלאת שכר המינימום בתחילת אוקטובר מ-4,150 שקלים ל-4,300 שקלים? ספק רב.
האם ההסתדרות תסכים לדוגמה לדחות חלק מתוספת השכר של 2.2 אחוזים לסקטור הציבורי, שאמורה להיות משולמת ב-1 בינואר 2013? כלל וכלל לא בטוח. מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני מכנס את הנהלת ההסתדרות לישיבת דחופה בעקבות הגזירות. המסר לאוצר שיצא מההסתדרות יהיה: "שימו לב - לא כדאי לכם להתעסק איתנו".
אבל עם כל הכבוד להסתדרות, הבעיה האמיתית של האוצר נוגעת בצורך בקיצוץ תקציב משרדי הממשלה, ולא ברור לפי אילו סדרי עדיפויות יבוצע הקיצוץ. בניגוד להחלטה מאתמול, הקיצוץ ב-2013 יגרור הפעם את כל משרדי הממשלה ובראשם את תקציב הביטחון.
האם נתניהו יצליח לחנך את אהוד ברק (כפי שעשה אתמול) ולוותר על שלושה מיליארד שקל מתקציבו? ספק אם בימים אלה ניתן יהיה להעביר החלטה כזאת. הקיצוצים לא ייחסכו גם מתקציבי החינוך והרווחה.
נתניהו עשוי לחזור על המהלך שנקט ב-2003 של קיצוץ קצבאות הביטוח הלאומי. הביקורת על הגזירות מאתמול תהיה משחק ילדים לעומת הביקורת הצפויה על הצעת תקציב 2013 שתוגש עד ספטמבר.
כדי להצליח נתניהו ייאלץ להציג תקציב עם חזון ותקווה לחידוש הצמיחה. ב-2003 זה הצליח לו. אלא שבשלב זה ראש הממשלה ושר האוצר אינם מביטים מעבר לאופק. על פי לוח הזמנים המיידי, תובא תוכנית הקיצוצים מאתמול לאישור הכנסת (בישיבת פגרה מיוחדת).
מחר תכונס ועדת הכספים של הכנסת לדיון בגזירות החדשות. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, יזמין לדיון כרגיל את פרופ' סטנלי פישר. לנגיד תהיה עבודה רבה.
