רוני גמזו שיגר מכתב נזיפה לקופות החולים
ממכתב ששלח מנכ"ל משרד הבריאות, עולה כי הקופות נוהגות להסתיר מידע באופן עקבי מהמבוטחים. בקופות זועמים: "דרישות לא הגיוניות"
עוד בחדשות:
- אסון בת"א: בן 15 נהרג לאחר שעמוד כדורסל קרס עליו
- ההסכם של ש"ס והאוצר: בתמורה לגזירות, מיליארד ש' לדיור ציבורי
- ראש ממשלת מצרים הותקף בלווית הרוגי הפיגוע בגבול

"התוצאה הישירה מכך", כותב מנכ"ל משרד הבריאות, "היא פגיעה בשקיפות ההסדרים למבוטחים, אי יכולתו של מבוטח לדעת רק מתוך קריאה בהסדרים לאיזה מוסד רפואי יוכל לקבל הפניה; אי יכולת של המשרד לפקח אחר עמידת השירותים המוצעים בדרישות האיכות, המרחק והזמן הסביר וכן בדרישות אחרות שיסודן בתקנות, כדוגמת הפניה לשירותים רפואיים מתמחים ואי יכולת להבטיח ולוודא הפעלה שויונית של החוק, או תחושה של המבוטחים כי נוהגים כלפיהם באופן שויוני".
לטענת גמזו, המצב שנוצר כיום הוא ששינויים בהסכמים של הקופות מתגלים בדיעבד, "כאשר מבוטח מגלה כי אינו מקבל הפנייה למוסד רפואי שהקופה נהגה להפנות אליו בעבר, עקב שינוי מדיניות שלא ניתן לו פומבי".
לדברי יו"ר האגודה לזכויות החולה, שמוליק בן יעקב, הכעס של משרד הבריאות נובע מחוסר יכולתם של מבוטחי קופות החולים לדעת עם אילו בתי חולים יש לקופה הסכמים, ועם איזה לא.

במכתב של גמזו הוזכר עוד כי הסדר הבחירה כלל לא מאפשר בחירה למבוטח, אלא שההחלטה מוכרעת על פי "כללים נסתרים", כלשונו, הפוגעים בשקיפות, או באופן שרירותי ומפלה שלא מאפשר להתחקות אחר אופן קבלת ההחלטה.
בסיום המכתב, מדגיש גמזו כי הוא רואה את הדברים בחומרה וכותב: "אבקשכם להודיעני ללא דיחוי, מועד מדויק להתאמת הסדרי הבחירה כפי שהם מפורסמים למבוטחים באתר האינטרנט של הקופה ובסניפיה".
בקופות
"אי אפשר להעלות את כל הנתונים לאתר האינטרנט. מדובר במאות עמודים של מידע ואנחנו עושים מאמץ עילאי, אבל מדובר בדרישות קצת לא הגיוניות וחסרות היתכנות", הדגיש.

התגובות הרשמיות של קופות החולים לא איחרו להגיע. מכללית נמסר כי "באתר הכללית, במרפאות ובמוקד המידע ניתן למצוא מידע מפורט בנושא הסדרי הבחירה. פרסום זה תואם את חוק ביטוח בריאות ממלכתי והתקנות הנלוות לו".
מקופת חולים מכבי אמרו כי הם שמחים לגלות שבדיקת האגודה לזכויות החולה מצאה את אתר מכבי כמעודכן והמצטיין מבין קופות החולים. "הצוות שלנו שומר על עדכניות המידע ומכניס שינויים במידת הצורך", הוסיפו.
"לאומית שירותי בריאות מפרסמת באתר האינטרנט שלה בצורה שקופה וידידותית את הסדרי הבחירה עם כל הספקים הרפואיים העובדים עימה לרבות בתי חולים, מכונים, רופאים, בתי מרקחת ועוד", הדגישו בקופת לאומית.
עוד ציינו כי הם מספקים את כל הטיפולים הרפואיים הנדרשים ללקוחותיהם על פי הצורך הרפואי בהתאם להוראות החוק. זאת, כלשונם, כאשר הקריטריון העומד לנגד עיניהם הינו רפואי בלבד. "בכל מצב לאומית מעמידה לרשות לקוחותיה מספר רב של אפשרווית בחירה מבין כל ספקיה", הוסיפו. "ראוי לציין כי לקוחות לאומית יכולים לבחור ספק בכל הארץ ללא שום מגבלת אזור מגורים, כך לדוגמא מטופל מאשקלון יכול לבחור ספק בחיפה, ומטופל מנהריה יכול לבחור ספק בתל אביב".
