ללא אוויר נקי: הממשלה ממשיכה לצפצף על החוק
רק התערבות בג"ץ גרמה לממשלה לדון שוב על התוכנית לצמצום זיהום האוויר. חלק מהתוכנית המקורית של המשרד להגנת הסביבה קוצץ ע"י משרד האוצר. התוכנית טרם אושרה ותעלה לדיון בראשות רה"מ
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

כלי הרכב ישיכו לזהם. גם תוכנית הגריטה צומצמה צילום: פלאש 90
על פי חוק אוויר נקי הממשלה הייתה מחויבת לאשר עד תחילת 2012 את התוכנית. זה לא קרה. לאדם טבע ודין ולקואליציה לבריאות הציבור זה נמאס ולכן הגישו בפברואר עתירה לבג"ץ. "מחדל הממשלה בדבר אי אישור התכנית הלאומית להפחתת זיהום האוויר הינו בלתי סביר ומהווה פגיעה בשלטון החוק, שכן המדובר בהפרת חוק אוויר נקי", נכתב בעתירה. לפני חודש בג"ץ הורה לממשלה לעשות את המובן מאליו - לקיים את החוק.
◄זיהום אוויר? הממשלה מצפצפת על החוק
◄האוויר עוד לא נקי: תוכנית מניעת הזיהום מתעכבת
התוכנית שהציג שר האוצר שונה, כאמור, מהתוכנית שהוצגה בעבר על ידי המשרד להגנת הסביבה. בין היתר הוקטנו יעדי ההפחתה של מזהמי האוויר השונים. התקציב קוצץ מ- 690 מיליון שקל (בין השנים 2012-2020) ל- 225 מיליון שקל (בין השנים 2012-2016). התוספת לתכנית הגריטה של כלי רכב ישנים צומצמה מ- 120 מיליון שקל ל- 35 מיליון שקל עד 2013.
כמו כן, התמיכה שתוכננה לקרן ההצטיידות לתחבורה ציבורית לצורך הקדמת ההצטיידות באוטובוסים עירוניים מופחתי זיהום בוטלה. בוטלה גם הוספת שיקול סביבתי בתכנית העידוד של משרד התמ"ת להעברת מפעלים לפריפריה וכך גם בדיקה והיישום של הפנמת עלויות חיצוניות של זיהום אוויר בשיקולי ההעמסה של מנהל המערכת בחברת החשמל בוטלו. גם התקצוב לשיפור מערך הניטור הסביבתי בוטל.
"שר האוצר אינו מבין שאנו עוסקים בדיני נפשות והוא יהיה האחראי לכך שהעדר תקציבים מתאימים להתמודדות
עם זיהום האוויר בישראל יוביל ליותר מחלות, ליותר מקרי מוות ולהפסדים של מיליארדי שקלים משק הישראלי", אמר בתגובה עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין.
לדבריו, נוסח הצעת המחליטים הנוכחי הינו התקפלות של הממשלה בפני ההישגים של חוק אוויר נקי וגם היא לא היתה מונחת על שולחן הממשלה אלמלא עתרה אדם טבע ודין לבג"ץ. "ממשלה שחפצה בשמירה על בריאות תושביה ובשמירה על הסביבה חייבת להסיר את נוסח התוכנית הנוכחית מסדר היום ולהחליפה בתוכנית שאפתנית ובלתי מתפשרת".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה -
