המפקחת: "תלמידים לא יודעים עברית"
במכתב חריף, האחראית על לימודי הלשון טוענת: בוגרי מערכת החינוך לא שולטים בשפה לצורך תפקוד יומיומי. הסיבה: לומדים רק שעתיים

מבחן בגרות. למצולמים אין קשר לידיעה צילום: יוסי אלוני
במכתב שנשלח באחרונה למאות מורים ללשון על ידי מזל שיניאק, האמונה על לימודי המקצוע מטעם משרד החינוך, מתחה המפקחת ביקורת חריפה על המשרד תוך שהיא מציגה את ציוני בחינת הבגרות בלשון מהקיץ האחרון.
הציון הממוצע של שאלון הבחינה הראשון בלשון, חשפה שיניאק במכתב, עמד על 68.1 בלבד , ושל השאלון השני - על 63.7. שיניאק כתבה: "הציונים אינם לשביעות רצוננו, ועדיין יש בעיות רבות שנצטרך להמשיך להתמודד עמן".
במכתבה יוצאת שיניאק גם נגד מיעוט שעות ההוראה המוקדשות למקצוע וכותבת: "מכיתות ט' ואילך מוקצות שתי שעות שבועיות בלבד לעברית, פחות מאשר לכל שפה הנלמדת במערכת. במסגרת זמן כזו לא ניתן, כנראה, לבסס כשירות לשונית בשפת אם ברמה המינימלית הנדרשת לצורך תפקוד יעיל בבית הספר ומחוצה לו, כמקובל בעולם".
האנגלית מופלית לטובה
המאבק על הגדלת נפח הוראת העברית במערכת החינוך נמשך זה כמה שנים. בצרפת, לשם השוואה, מספר השעות המוקדשות ללימוד שפת האם הוא יותר מכפול ממספר השעות בישראל, ולתלמידים ישנה אף אפשרות להרחיב את הלימודים לחמש יחידות לימוד, דבר שאינו אפשרי כאן.
באחרונה אף פורסם מחקר שערכה ד"ר נטלי אקון ממכללת אפרתה, ובו נמצא כי 53 אחוז מהתלמידים חשים שמערכת החינוך מפלה לטובה את השפה האנגלית לעומת העברית. בסיכום ישיבה בנושא שנערכה לפני שנה אמר מנכ"ל משרד החינוך הקודם ד"ר שמשון שושני: "כדי שתלמידים יהיו בעלי ידע ומיומנויות בהבנת הקריאה והכתיבה
יש צורך בתוספת שעות לימוד בהיקף יחידת לימוד נוספת".
במשרד החינוך ביקשו לשנות את האבסורד שלפיו שפת האם מקבלת פחות שעות לימוד משפות זרות. בתמיכתו של ד"ר שושני גובשה בתחילת השנה תוכנית להגדלת לימודי הבסיס משתי יחידות לשלוש, ופתיחת מגמה מורחבת שתכלול עברית בת זמננו ולשון המקורות. למרות זאת, יצוין כי עד כה תוכנית זו לא אושרה ולא הוחלה על התלמידים.
במשרד החינוך בחרו לא להתייחס לדבריה של המפקחת ומסרו בתגובה לציוני בחינת הבגרות שפרסמה: "המשרד מבהיר ומדגיש כי הציון אינו משקף את ציון השנתון הסופי של התלמידים במקצוע השפה".

נתוני הבגרות האחרונה בלשון
