מסע התלאות של המעבורת בלוס אנג'לס
אלפים יצאו לרחובות כדי לראות את מעבורת החלל אנדוור עושה דרכה למוזיאון בלוס אנג'לס. אבל המסע הפך איטי יותר מהמתוכנן
- האנדוור יצאה למסע אחרון בשמיים
המעבורת הוותיקה, שיצאה לדרך ביום שישי, הייתה אמורה להגיע בשעה תשע בלילה (שעון מערב ארה"ב, היום בשש בבוקר שעון ישראל) למרכז המדע של קליפורניה, שם היא תהפוך לחלק מהתערוכה הקבועה. אולם המסע האיטי נמצא בפיגור של שעות, וכעת ההערכה היא כי רכב החלל לא יגיע למוזיאון לפני שבע בבוקר.

עיריית לוס אנג'לס כרתה 268 עצים לאורך הנתיב שמתפרס על פני 19 ק" מ (יותר מ-700 עצים יישתלו במקומם), ובנוסף הורידו הרשויות באופן זמני 223 רמזורים ויותר ממאה קווי מתח חשמלי וקווי תקשורת.
המסע שהתנהל במהירות של כשלושה קמ"ש, עם כמה עצירות, התארך הרבה מעבר למתוכנן. תחילה בשל צורך להוריד עוד עצים כדי לאפשר לנוע בבטחה, ואמש, בשעה שמונה בערב, עצרה המעבורת באחד הצמתים המרכזיים של לוס אנג'לס לצורך עבודות תחזוקה, אולם התהליך שהיה אמור להימשך שעתיים בלבד נכנס עמוק לתוך הלילה.
הלוס אנג'לס טיימס דיווח כי התוכנית המקורית הייתה לעצב מחדש את שני הגוררים של המעבורת כדי שיתקרבו זה לזה וכך יאפשרו לרכב החלל לנווט בכביש הצר. כמו כן היו אמורים הטכנאים להתקין קורות צרות יותר כדי שיתמכו במעבורת. אולם הצוותים התעכבו בשל בורג תקוע, החלפת משמרות וצורך להחליף את הנוזל ההידרולי בגוררים.
רשת CNN דיווחה כי מסעה של המעבורת הפך סיבה למסיבה עבור אלפי צופים נלהבים בסוף השבוע. "אני חושבת שזה רגע היסטורי פה בלוס אנג'לס, ואני רוצה להיות שותפה לזה עם ילדיי, נכדיי והנינים שלי – ועם הילדים של בית הספר שלנו", אמרה גוונדולין קרוס, הבעלים של בית ספר בקומפטון, שהתייצבה עם דגל ארה"ב ליד המסלול של האנדוור.
גם לטאשה קובינגטון הגיעה עם שני ילדיה, בני תשע וארבע, כדי לצפות באירוע. "אני נמצאת 32 שנה בלוס אנג'לס ומעולם לא ראיתי דבר כזה, ולכן זה חלק מההיסטוריה", אמרה. "רציתי שהם ייראו את זה".
המהנדס ריצ'רד פלמפ ליווה את המעבורת כדי להבטיח שהלחץ שהיא מפעילה לא יפגע במערכות המים והביוב התת קרקעיות. כדי להגן על המערכות, הותקנו 2,700 לוחיות פלדה לאורך המסלול שבו עוברת האנדוור.
"אני חלק מהשיירה, ולכן אני נמצא בראש", אמר. "כאשר המוביל מגיע לבד, אני נמצא שם בתור זוג עיניים נוסף כדי להבטיח שהגלגלים
אנדוור הייתה המעבורת הצעירה ביותר של נאס"א ונכנסה לשירות ב-1992 בתור המחליפה של הצ'לנג'ר שהתרסקה שש שנים קודם לכן. היא ביצעה 25 משימות עם 170 אנשי צוות, שהתה 299 ימים בחלל, הקיפה את כדור הארץ 4,671 פעמים וגמעה קרוב ל-23 מיליון מייל.
האנדוור נחתה בפעם האחרונה בתחילת יוני 2011 ופרשה מפעילות בהתאם להחלטתו של הנשיא ברק אובמה לסגור את תוכנית מעבורות החלל אחרי שלושה עשורים. היא הגיעה לנמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס בחודש שעבר אחרי מסע ממרכז החלל בפלורידה, והיא תוצב במוזיאון המדע של קליפורניה.
המעבורת דיסקברי, הוותיקה ביותר שנותרה בשירות, הועברה באפריל האחרון למוזיאון התעופה והחלל ליד וושינגטון במקומה של האנטרפרייז, אב הטיפוס של המעבורות, שהועברה לניו יורק. המעבורת אטלנטיס נשארה במרכז החלל קנדי, שם תוצג בפני הקהל.
אורחת בלוס אנג'לס
-
צילום: אי-אף-פי
1 / 4מעבורת החלל אנדוור ברחובות לוס אנג'לס
-
צילום: רויטרס
2 / 4מנוחת לילה למעבורת החלל
-
צילום: רויטרס
3 / 4מבט אחורי על המעבורת
-
צילום: רויטרס
4 / 4האנדוור חוצה צומת בלוס אנג'לס
