פסיקה: איינשטיין אינו "רכוש" האוניברסיטה

לאחר שנים בהן הרוויחה האונ' העברית מיליוני דולרים מהמדען, שנתן לה בלעדיות לשימוש בשמו ובדמותו, פסק בימ"ש: דמותו היא פומבית

עמרי מניב | 23/10/2012 12:01 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מכה קשה לאוניברסיטה העברית: בית משפט בקליפורניה פסק לטובת ג'נרל מוטורס שנתבעה על שימוש בדמותו של אלברט איינשטיין בקמפיין פרסומי של החברה. השופט קבע כי 57 שנים לאחר מותו של המדען הנערץ יופקע מהמוסד האקדמי השימוש הבלעדי בשמו ובדמותו.

- גאון פיננסי: תעשיית הכסף של אלברט איינשטיין

האוניברסיטה העברית קנאית באופן יוצא דופן לאלברט איינשטיין, אבי תורת היחסות, גם עשרות שנים לאחר מותו. הסיבה לכך אינה רגשית, אלא כלכלית. בכל שנה מסתכמות הכנסות המוסד מדמותו במיליוני דולרים.

בשנת 2009 לדוגמה הפיקה האוניברסיטה כעשרה מיליון דולר מהמדען, בין היתר משימוש שעשתה חברת מקדונלד'ס בדמותו וממותג התינוקות בייבי איינשטיין. המוסד האקדמי נשען על צוואתו של איינשטיין, לפיה זכויות היוצרים על פרסום שמו ודמותו יינתנו לאוניברסיטה העברית באופן בלעדי כדי שזו תפיק מכך תמורה כלכלית עבור המחקר.

עורכי דין מטעם האוניברסיטה מזדרזים לתבוע כל מי שעושה שימוש בשמו או בתמונתו של המדען הנודע. כך למשל חברת רהיטי נוער נתבעה בשנת 2008 על ידי המוסד לאחר שעשתה שימוש בקריקטורות של איינשטיין לטובת קמפיין פרסומי.
צילום: מתוך קמפיין של ג'נרל מוטורס
איינשטיין מתוך קמפיין של ג'נרל מוטורס צילום: מתוך קמפיין של ג'נרל מוטורס
התביעה הגדולה ביותר: נגד ג'נרל מוטורס

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק כי החברה תשלם 250 אלף שקל לאוניברסיטה העברית ותחדל להשתמש בדמותו של איינשטיין. באותה שנה הסירה חברת פלאפון את השם "איינשטיין" משלטי הפרסום שלה בעקבות דרישת האוניברסיטה העברית.

במקרה אחר שלחו פרקליטי המוסד האקדמי בירושלים מכתב איום בתביעה אל Startup Seeds, חברה ללא מטרות רווח, המטפחת קהילת בני נוער שוחרי טכנולוגיה. החברה עשתה שימוש בדמותו של המדען בכותר הגרפי של אתר האינטרנט. לאחר פנייה שנעשתה בנושא למוסד הוא ויתר על תביעה זו. במקרה אחר חנות צילום בפתח

תקווה נתבעה לשלם 20 אלף שקלים על הדפסת חולצות עם הלוגו של איינשטיין.

אלא שהתביעה הגדולה מכולן הייתה לפני שנתיים וחצי נגד יצרנית המכוניות האמריקאית ג'נרל מוטורס בבית משפט מחוזי בקליפורניה. האוניברסיטה דרשה 75,000 דולר מחברת הענק בשל קמפיין פרסומי פרובוקטיבי לרכב השטח החדש של החברה. בקמפיין מוצג ראשו של איינשטיין על גוף של אדם צעיר ושרירי, נטול חולצה, שרק מכנסי ג'ינס מכסים את גופו. על כתפו השמאלית של המדען מופיע קעקוע של הנוסחה המפורסמת E=MC2 וברקע המשפט "רעיונות הם גם סקסיים".

צילום ארכיון: אי-פי
אלברט איינשטיין צילום ארכיון: אי-פי
דמותו צריכה להיות זמינה באופן חופשי

בסוף השבוע שעבר דחה שופט בית המשפט הפדרלי בקליפורניה, הווארד מץ, את תביעת האוניברסיטה העברית וקבע כי "דמותו של איינשטיין צריכה להיות זמינה באופן חופשי". הוא הסביר כי המדען הנודע הוא "סמל והתגלמות של הגאונות. הפרסונה שלו הפכה לטבועה במורשת התרבותית שלנו.
עכשיו, כמעט 60 שנים לאחר מותו, דמותו אמורה להיות זמינה באופן חופשי... אפילו במודעות חסרות טעם". הוא הוסיף כי אין זה סביר שמי שנחשף לפרסומת יחשוב שהמדען שמת לפני עשרות שנים למעשה מאשר את איכות הרכב.
 
מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה: "האוניברסיטה מאמינה כי זכותה בקניין הרוחני ובזכות להשתמש בדמותו ובשמו של אלברט איינשטיין מבוססת היטב הן בדין הכללי והן בסימני המסחר הרבים הרשומים על שמה ברחבי העולם. פסק הדין המדובר הוא פסק דין מקומי של ערכאה בקליפורניה, אשר אין בו כדי לגרוע מזכות האוניברסיטה העברית ברחבי העולם, בארצות הברית וכן בישראל. היועצים המשפטיים של האוניברסיטה העברית בארצות הברית לומדים כעת את החלטת השופט ובוחנים את דרכי הפעולה העומדים לרשות האוניברסיטה ".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים