אחרי 30 שנה: הצבאים שהופרדו בגליל יתאחדו
הכבישים פיצלו אותם, גשרים וסוללות עפר יאחדו אותם. שלושה עשורים לאחר שעדרי הצבאים בגליל הופרדו, הם יוכלו סוף-סוף לשוב ולהיפגש. המומחים מעריכים: "ייתכן שאחרי כל השנים בנפרד, חל ביניהם שינוי גנטי"
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
חיות הבר בגליל העליון בוודאי לא ציפו כי דווקא החברה הלאומית לדרכים והוועדה הלאומית לתשתיות לאומיות היא שתעניק להן נחמה בחייהן הקשים עם תשתיות הכבישים ההולכות וחונקות אותן. בימים האחרונים מקודמת תוכנית חדשה, שבמסגרתה ייבנו שלושה גשרים מעל שלושת הנחלים, במקום שבו עוברים כביש מספר 85 וכביש 65, העומדים כעת מעל סוללות עפר.
◄בשביל חיות הבר: מעבר מעל כביש 70
◄אשדוד: הבנייה גוברת – הצבאים לכודים
◄מושיע הצבאים: הצבי שיחזיר את החיים לעמק

"מה שנעשה כאן הוא לא פחות מתיקון עוולה", מסבירה טליה אורון, אקולוגית הגליל העליון של רשות הטבע והגנים. "מדובר במכשול של ממש. האזור הזה הוא מאוד פעיל מבחינת בעלי החיים, ובגלל סוללות העפר האוכלוסייה שמצפון לכביש 85 לא נפגשה עם האוכלוסייה שמדרום לכביש כבר 35 שנים".
אורון מסבירה כי נחל עמוד ונחל עכברה משופע בבעלי חיים כדוגמת צבאים, חזירי בר, חולדים, צבים וזוחלים שקשה עדיין לקבוע אם 35 שנות ההפרדה בין האוכלוסיות יצרו כבר בידול גנטי ביניהם.
"אנחנו מתככנים גם מעבר אקולוגי צפונית למחנה עמיעד
"נחל עמוד הוא חלק משביל ישראל וכשהקטע ייפתח נכשיר במקום חניון למטיילים - כיום מטיילי השביל עוברים מצד אחד לצד השני של הכביש דרך מעביר מים בעתיד יוכלו ללכת למרגלות הגשר על רוחב כל מפתח הנחל", הוסיף.
ברשות הטבע והגנים מסבירים כי ביתור בתי גידול של בעלי החיים, בין היתר באמצעות כבישים, פוגע בכושר ההישרדות שלהם. "מאחר שהם נשארים מבודדים ולא מאפשרים להם להתמזג עם בני מינם", מסבירים ברשות, "העושר הגנטי מצומצם ומכאן גם סיכויי ההישרדות במקרים של שינויים קיצוניים בטבע".

אבל דווקא אחרי שוועדת התכנון הלאומית אישרה את התוכניות, שהוכתרו על ידי אנשי רשות הטבע והגנים כתוכניות אקולוגיות, הציגו נציגי צה"ל הסתייגות בטענה כי כביש 85 הוא ציר מרכזי לשינוע כלים כבדים בזמן חירום, ובמקרה של הפצצת הגשרים, הכביש המרכזי ישותק.
בסוף השבוע שעבר סיירו באזור נציגי החברה הלאומית לדרכים, רשות הטבע והגנים, הקבלן המבצעי ונציגי צה"ל. במהלך הסיור הוחלט לפתור את הדילמה באמצעות סלילת דרכי חירום בתוך שטחי הנחלים, וכבר בשנה הקרובה יחלו העבודות הראשונות לפירוק סוללות העפר.
