גידול דרמטי במספר התלמידים החרדים והערבים
דוח חדש: בעשור האחרון עלה מספר התלמידים החרדים בכ60- אחוז. הגידול בתלמידי החינוך הממלכתי לעומת זאת לא הגיע אפילו לאחוז. עוד עולה: הישגי התלמידים החרדים והערבים נמוכים מבעולם השלישי

הדוח השנתי של מרכז טאוב - "מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות" - מראה כי במהלך העשור האחרון (2010-2000) גדל מספר התלמידים בבתי הספר היסודיים בחינוך החרדי ב57- אחוז, וב37- אחוז בחינוך הערבי, והתלמידים הלומדים במערכות החינוך הנחשבות לא ציוניות הם כמעט מחצית מכלל התלמידים בגילים אלו.
לעומת זאת, החינוך הממלכתי דתי גדל ב11- אחוז, ואילו החינוך הממלכתי ב0.3- אחוז בלבד. מחברי הדוח טוענים כי הנסיבות הדמוגרפיות מסבירות גם את הנסיגה בהישגי התלמידים.
ברוב המדינות המערביות החברות בארגון הOECD- התלמידים זוכים לפחות שעות לימוד מאשר בישראל, ולמרות זאת, ב17- מהן התלמידים מגיעים להישגים גבוהים יותר בתחומי היסוד מתמטיקה ומדעים.
על פי ממצאי הדוח, הישגי התלמידים החרדים והערבים נמוכים אף מאלו של תלמידי מדינות העולם השלישי. יש לציין כי התלמידים החרדים, המהווים 20 אחוז ממערכת החינוך היסודית, אינם משתתפים בבחינות הבינלאומיות.
"במערכת זו לא נמשכים לימודי הליבה לבנים מעבר לכיתה ח,' ומה שנלמד עד אז הוא מינימלי במקרה הטוב. הרוב המכריע של הבנים אינו לומד מדעים או אנגלית, ומתמטיקה נלמדת ברמה שאינה מתקרבת לזו שלומדים ילדים בגילים
"לאור העובדה כי כבר היום כמחצית מהילדים הם ערבים או חרדים, ולאור ההישגים המעטים מאוד בתחומי הליבה, הנמוכים יותר מבעולם השלישי, השינויים הדמוגרפיים הנוכחיים משקפים התפתחות חברתית-כלכלית שלא תהיה בת קיימא כאשר ילדים אלו יגדלו."
ראש מרכז טאוב, פרופ' דן בן-דוד, מסביר: "הסיפור המרכזי היום הוא של אוכלוסייה הנמצאת בחזית הידע האנושית ואוכלוסייה שאינה מקבלת את הכלים או את התנאים להתמודד בהצלחה במשק תחרותי מודרני, כאשר חלקה הולך וגדל בהתמדה. זוהי הסוגיה הגדולה הנוגעת לסדר העדיפויות הלאומי בחלוקת המשאבים האזרחיים, וישראל נמנעת מלהתמודד עמה".

