מחקר: 28% מהילדים על רצף האוטיזם מראים יכולות מיוחדות
מחקר שהתבצע באוניברסיטת אריאל חושף כי 28% מהילדים שאובחנו על רצף האוטיזם מראים יכולות מיוחדות בתחומים שונים כגון זיכרון יוצא דופן, מוזיקה, יכולת מרחבית, ציור, חשבון ועוד

ד"ר אסתר בן יצחק מהמחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל, ד"ר דיצה צחור מהמרכז לאוטיזם במרכז הרפואי אסף הרופא, וגב' אביבה בינט, בדקו יכולות מיוחדות בקרב כ- 400 ילדים שאובחנו על רצף האוטיזם. מהממצאים עולה שכ-28% מהילדים מראים יכולת מיוחדת לפחות בתחום אחד.
היכולת הנפוצה ביותר שנמצאה היא זיכרון יוצא דופן – כ 40% מהילדים בעלי היכולות המיוחדות מראים יכולת בתחום זה. כ-20% מהילדים מראים יכולת באחד או יותר מתחומי המוזיקה, היכולת המרחבית והקריאה. מעט ילדים מראים יכולת בתחומי החשבון והציור.
בהשוואה בין ילדים על רצף האוטיזם עם ובלי יכולות מיוחדות נמצא שלילדים עם יכולות מיוחדות יש תסמיני אוטיזם מוחלשים ויכולות תפקודיות גבוהות יותר מילדים עם אוטיזם ללא יכולות מיוחדות. החוקרות מעלות השערה שקבוצת הילדים עם אוטיזם ויכולות מיוחדות מהווה תת- קבוצה ייחודית בקרב כלל הילדים על רצף האוטיזם שראוי לבדוק אותה גם באופן גנטי.
ד"ר אסתר בן יצחק מוסיפה כי: "ילדים על הרצף האוטיסטי שמראים יכולות מיוחדות הם בעלי סיכוי טוב יותר לתפקוד מיטבי. בטיפול בילדים אלה, יש מקום לנצל את היכולות המיוחדות, לתפקוד בתחומים נוספים. כמו כן, יש מקום למחקר עתידי שיבדוק את התפקוד הייחודי לאורך שנים ויראה כיצד ניתן לשפר אותו ולעזור לילדים לממש את היכולות שלהם".