נשק קטלני: משאיות מעורבות בתאונות פי 8 מכלי רכב פרטיים
תחזוקה ירודה, עומס-יתר, נהגים לא מנוסים וחוסר הקפדה על מנוחה - התאונה בנשר היא עוד אחת בשרשרת של טרגדיות בדרכים שבהן מעורבות משאיות. המשטרה: "על הממשלה לדאוג ליותר רכבות משא ולענישה מרתיעה לנהגים ולממונים עליהם"
כרוניקה ידועה מראש?
- הגורמים לתאונה: משקל יתר וחוסר מיומנות הנהג
- עדים לתאונה: "ראיתי מכונית בוערת עפה באוויר"
- שישה הרוגים בתאונת דרכים קטלנית בצפון הארץ

מיד לאחר התאונה הקטלנית אתמול נכנס ניצב שטיין לרכבו ודהר למקום. יחד עמו הגיעה כל צמרת אגף התנועה. המראות בזירה היו קשים ומתסכלים. "מה שגרם לתאונה הוא בדיוק מה שאנו נלחמים בו כל השנה", אמר שטיין. כראש צוות חקירת התאונה מונה רב-פקד אילן ידגר, בוחן התנועה הראשי של המשטרה.

נהג המשאית הוא בן 30 מרהט, עם עשר שנות ותק, שלוש מהן על משאית פול-טריילר. בעברו 17 עבירות תנועה. המשאית שלו מורשית להוביל 62 טון בשתי העגלות שלה. הוא הוביל מטען של אבן שנחצבה מהר הכרמל. רק עגלה אחת הייתה עמוסה, והיו בה כ-10 טונות מעל למותר.
לא צריך להיות מומחה גדול בפיזיקה כדי להבין שככל שמעמיסים יותר משקל על משאית בירידה של שתיים עד ארבע מעלות, לאורך ארבעה עד חמישה ק"מ, כך הוא נהיה קריטי יותר בניסיון להאט אותה, וככל שהירידה נמשכת המסה הופכת לקטלנית יותר. מעבר לכך, העגלה שמאחור לא היתה תקינה ואף הורדה מהכביש על ידי בוחן תנועה לפני התאונה. עכשיו צריך לבדוק מי החזיר אותה לשימוש.
"זה זמן רב שאנו מתמקדים בפעולות אכיפה נגד משאיות", אמר שטיין. "כמעט את כל האמצעים של אגף התנועה אנחנו מפנים למלחמה הזאת. מיקדנו את פעילות סיירת האופנועים שלנו נגד משאיות. דרשנו משוטרי משטרת התנועה להגביר את הפעילות בכבישים שבהם יש תנועת משאיות רבה במיוחד".
לדבריו, "ישנם שלושה גורמים חשובים: משקל-יתר, שעות המנוחה של הנהגים, ותקינות המשאיות בדגש על בלמים והיגוי. אנחנו מכירים את הבעיות ומבינים שגורמים בענף מנסים להעצים את הרווחים על חשבון הבטיחות. כשאתה מעמיס עוד כמה טונות על משאית ומתעלם מדילוג על שעת מנוחה, יש לזה משמעות כספית אבל גם בטיחותית. מה שקרה כאן זה בדיוק שילוב של כל הדברים שאנו מתריעים עליהם.
הבעיה שהממשלה צריכה באמת להתמודד איתה היא התשתית התחבורתית בישראל. פחות משאיות, יותר רכבות משא שיובילו מטענים. וגם ענישה שתרתיע את נהגי המשאיות ואת קציני הבטיחות של החברות, שמכירים את כל השטיקים ומשגרים פעם אחר פעם את משאיות התופת לכבישי ישראל.
נהג המשאית עדיין לא נחקר באופן יסודי, אך בינתיים הוא עצור בבית החולים וכוחות משטרה גדולים מקיפים את מיטתו מחשש שקרוביהם של נפגעי התאונה ינסו לפגוע בו. הבוקר יובא הנהג לדיון להארכת מעצר בחשד לגרימת מוות ברשלנות.
בינתיים, בני משפחתו של נהג המשאית דחו בתוקף את השמועה שמדובר בפיגוע לאומני. "מי שאומר כזה דבר לא מבין שאצלנו הבדואים מתגייסים לצבא יותר מהאזרח הפשוט בתל אביב. לעולם לא יכול להיות פיגוע לאומני כזה", אמר קרוב משפחה.
בהכנת הידיעה השתתף יונתן הללי
