בנט: "המוצרים בישראל יקרים בגלל הנמלים"
שר הכלכלה פרסם בפייסבוק מניפסט בו הוא תוקף את "אי-יעילותם" של נמלי אשדוד וחיפה, ומסביר כי בגללה כל המוצרים יותר יקרים

"מה זה 6,600? זהו השכר החציוני בישראל. או בעברית פשוט: חצי מהציבור בישראל משתכר פחות מ-6,600 שקלים בחודש. מזה הם צריכים לשכור דירה, לאכול, לנוע ממקום למקום, לתת חינוך לילדים ועוד".
הוא הוסיף: "אנשי ה-6,600 הם שעומדי מול עיניי כל הזמן. כל הזמן. איך זה קשור לועד העובדים בנמל אשדוד? כי אותו חצי מהציבור משלם מחירים יקרים מאוד כיום במוצרים, בשל אי-יעילות של הנמלים. שביתות איטלקיות, עשרות אניות שמחכות מול הנמל מבלי שמכניסים אותם. עלות כל יום המתנה היא מיליון שקלים".
לדברי בנט, מי שמשלם את המחיר הם "אנשי ה-6,600". "כי הריבה יקרה יותר, מחברות הלימודים יקרות יותר, הדירות יקרות יותר. המוצרים בישראל יקרים, אז ה6,600 שקלים קונים פחות". בנט הוסיף וסייג כי "זה לא רק בגלל הנמלים, אלא בגלל מונופולים, אי-יעילות של המגזר הציבורי, ומוקדים כוח שחונקים אותנו".
"התקציב הנוכחי הוא קשה והכרחי על מנת לסגור את הגירעון, כדי שעם ישראל לא יגיע לפשיטת רגל, אבל הוא לא מספיק. עכשיו הממשלה חייבת להכניס ידיים ולבצע את שינויי העומק האמיתיים: שבירת המונופולים והריכוזיות; רפורמת-אמת במגזר הציבורי; ופתיחת תחרות גם כנגד הוועדים החזקים ביותר במשק. "אחרת אנחנו חוטאים לחצי מעם ישראל, אנשי ה-6,600".
לטענתו, "ההחלטה על יצירת תחרות בנמלים היא הצעד הראשון בדרך ארוכה. כאשר התחרות תמומש, כל יבואן ויצואן יוכל לבחור היכן להעביר את הסחורה שלו, לפי מהירות השירות ואיכותה ולפי המחיר. מחירי מוצרים ירדו. עם ישראל ירוויח".
"אסור לנו להירתע מאיומים כוחניים של הוועדים החזקים. הם חזקים, אבל לא צודקים. לאנשי ה-6,600 אין לובי בכנסת, הם לא יכולים לשבות כי אין להם זמן להרים את הראש. הם אולי חלשים, אבל הם צודקים".
אתמול (ה') הצטרף הממונה על ההגבלים העסקיים למאבק למען הקמת נמל פרטי גדול ראשון בישראל, והזהיר את ועדי העובדים בנמלים מכל ניסיון לפגוע במהלך. בנוסף קבע הממונה, בכפוף לשימוע, כי חברות הנמל הקיימות לא יורשו להרחיב את פעילותן לנמל העתידי, כפי שדורשים ועדי העובדים בנמלים.
זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אישר לפני כשלושה שבועות את התוכנית להפרטת נמל העתיד שיוקם בחיפה או אשדוד. התוכנית הוצגה לנתניהו על-ידי שר התחבורה ישראל כץ, ובמסגרתה יפורסם מכרז בינלאומי להפעלת נמל העתיד, באמצעות חברה פרטית המתמחה בהפעלת נמלים גדולים.
מכרז התפעול מצטרף למכרז ההקמה של נמל העתיד הנמצא כיום בשלב המיון המוקדם. המפעיל של נמל העתיד יחזיק בזיכיון להפעלת הנמל לתקופה של 30 שנה. ההשקעה התקציבית בנמל חדש מוערכת ב-4 מיליארד שקל.
יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, סירב להגיד לדברים. גם בהסתדרות סירבו להתייחס לנושא באופן רשמי. גורמים בכירים בהסתדרות אמרו ל-nrg מעריב כי אין בכוונתם להתייחס לאמירות שמתפרסמות בפייסבוק או להגיב אליהם בשליפה.
עם זאת, לאור הודעת הממונה על ההגבלים העסקיים לפיה יכריז בקרוב נמלי אשדוד וחיפה כקבוצות ריכוז במסגרת הליכי ההפרטה העתידיים בהם, מתכוונים בהסתדרות לקיים פגישה בימים הקרובים בהשתתפות יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ראשי איגוד התחבורה ויושבי ראש וועדי העובדים של נמלי הים, במטרה לבחון את הנושא.
לדברי גורם בכיר בהסתדרות, "אנחנו לומדים את החלטת הממונה על ההגבלים, נתכנס בשבוע הבא ונגיב בצורה מסודרת. בכל אופן את המגמה המתגבשת אנחנו מכירים, השרים התחילו לייצר משבר מול הנמלים וחברת חשמל בגלל התקציב הקשה והכואב לציבור, והם מסיטים את השיח הציבורי כלפי הוועדים. זו כנראה התשובה שלהם לתקציב שהוא אנטי חברתי".
פרופ' יוסי יונה, מרצה לפילוסופיה באוניברסיטת בן גוריון ומראשי צוות המומחים שייעץ למחאה החברתית, אמר בתגובה לדברים שפרסם השר בנט כי "לאחר שממשלת נתניהו-לפיד-בנט מיצתה את הכוח הדמגוגי שלה נגד השעיר לעזאזל שמתגלם בדמותם של החרדים, ובסוף הבינה שהקיצוץ בתקציבי החרדים עומד על אחוז אחד בלבד הגירעון, כעת הם מוצאים שעיר לעזאזל חדש - הוועדים הגדולים".

לדברי פרופ' יונה, "אין ספק שקיימים עיוותים פה ושם בהתנהלות הוועדים, אבל מה שאנחנו רואים לנגד עינינו זה ניסיון מתמשך ומחודש למגר את העבודה המאורגנת בישראל".
עוד הוסיף כי "עדיין, ועדי העובדים מהווים את החיץ בין הפיכתו של שוק העבודה לג'ונגל דרוויניסטי. נראה שהשר בנט לא ינוח ולא ישקוט עד שלא יעביר את כל נכסי הציבור לטייקונים, שימשיכו לקחת משכורות עתק להנהלות, ויעשקו את העובדים ועד שיגזלו את פת לחמם".
"נראה שלטעמו של בנט, צדק חברתי זה לא להעלות את שכר העובדים ולהעביר אותם לרמת השכר של 'ריקי כהן', אלא לגרום לכלל העובדים להתדרדר לשכר החציוני במשק שעומד על 6,600".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg