באמצע מסעו של קרי: ישראל מקדמת תוכניות בנייה בהר חומה
עיריית ירושלים צפויה לאשר מחר הסכם שיסלול את הדרך לבנייה ב"הר חומה ג'". בעקבות הפרסום, הממשל האמריקאי מגנה בחריפות

למעריב נודע כי מחר (שני) תגיע לוועדת הכספים של עיריית ירושלים תוכנית המכונה "הר חומה ג'", אשר הוקפאה בעבר וכעת אמורה "לחזור לחיים". הוועדה צפויה לאשר הסכם בעניין שהושג עם משרד השיכון, אשר אמור לסלול את הדרך לבניית 930 יחידות דיור חדשות במסגרת הפרויקט.
בעקבות הפרסום ב"מעריב" הוציא הממשל האמריקאי תגובה חריפה: "כפי שאמר הנשיא אובמה, ישראל צריכה להכיר שבניית התנחלויות מעבר לקו הירוק אינה מועילה ומעכבת את תהליך השלום פלסטין העצמאית חייבת להיות בת קיימא עם גבולות אמיתיים".
בהודעה נאמר כי עמדת ארצות הברית בעניין ההתנחלויות ברורה. "אנו לא יכולים לקבל כלגיטימית פעילות התנחלותית חוזרת ונשנית שיכולה לסכל את המאמצים לשלום, וסותרת את ההתחייבויות היינו וחובות בישראל".
"הר חומה ג'" נחשב לאחד הפרויקטים הבעייתיים ביותר בעיני האמריקאים והפלסטינים מבחינת השפעתו על התהליך המדיני. זאת מכיוון שהוא צפוי ליצור רצף טריטוריאלי יהודי באזור, אשר ימנע מהפלסטינים כל אפשרות עתידית ליצור חיבור בין שכונת צור באהר בירושלים לחלקה הצפוני של העיר בית לחם. באופן זה עשויה צור באהר להישאר מחוץ לתחומי המדינה שהפלסטינים מקווים להקים במסגרת הסדר עם ישראל.
התוכנית המדוברת אושרה כבר בשנת 2011 על ידי שר הפנים דאז, אלי ישי, לאחר שעברה את כל הליכי האישור בוועדות השונות. אחד הגורמים לאישורה המהיר יחסית הייתה דווקא המחאה החברתית, אשר יצרה לחץ על הממשלה להפשיר קרקעות לבנייה. אולם למרות שהתוכנית עברה את שלבי הבנייה הראשונים, במשרד השיכון נמנעו מלשווקה בשל הרגישות המדינית שלה, והיא הוכנסה למצב של הקפאה דה-פקטו.
אולם באחרונה חל שינוי, ומשרד השיכון הודיע לוועדת הכספים של עיריית ירושלים כי בכוונתו לקדם כבר בעתיד הקרוב את מכרזי הבנייה של התוכנית. מדובר בשלב האחרון שבו מעורבת הממשלה, אשר לאחר השלמתו תהיה העירייה חופשיה לקדם את הפרויקט ללא תלות במדינה. זאת ועוד, נראה כי משרד השיכון אף נוקט במאמצים אקטיביים על מנת להקל על רוכשי הדירות העתידיים בפרויקט.
המשרד התחייב בפני עיריית ירושלים כי הוא ייטול על עצמו את האחריות לפיתוח השטחים הציבוריים ב"הר חומה ג'", מה שיאפשר לרוכשי הדירות ליהנות מהנחות של 95 אחוזים על היטילי פיתוח הכבישים, המדרכות והתיעול שבדרך כלל משולמים לעירייה. בסך הכל עלות ההיטלים הללו מגיעה לכמאה מיליון שקלים.
בשורה התחתונה, משמעות הדבר היא כי הציבור יוכל לרכוש את הדירות בפרויקט במחיר נמוך בהרבה מהסטנדרט הנהוג - בערך 100 אלף שקלים פחות לדירה ממוצעת. מחר אמורה ועדת הכספים של עיריית ירושלים לאשר את ההטבות הללו שהציע משרד השיכון, ובכך לתת אור ירוק לקידומה של התוכנית.

"אישור ההסכם בין העירייה והממשלה מוכיח כי ההקפאה הזמנית של הבנייה מעבר לקו הירוק הסתיימה", אמר עו"ד אלישע פלג, יו"ר סיעת הליכוד במועצת עיריית ירושלים וחבר ועדת הכספים של העירייה. לדבריו, "הפסקת הבנייה בירושלים לא תרמה דבר לחידוש התהליך המדיני עם הפלסטינים, אך גרמה נזק לניסיון לפתור את מצוקת הדיור הקשה הקיימת בעיר.
שיווק הקרקעות יסייע לזוגות צעירים ולמשפרי דיור, ויבהיר לממשל האמריקאי ולאיחוד האירופי שמדינת ישראל לא תסבול התערבות בענייניה הפנימיים. זו זכותה וחובתה של ישראל לאפשר ליהודים, ועד כמה שניתן גם לערבים, לבנות ולהתגורר בכל חלקי ירושלים".
כאמור , אזור הר חומה נחשב לאחד הבעייתיים והרגישים ביותר בירושלים בכל הנוגע לתהליך המדיני. בעוד ששכונות אחרות ותיקות יותר מעבר לקו הירוק, כגון רמות, גילה, רמת שלמה ואחרות כלל אינן עומדות על הפרק מבחינת כל הסדר שהוא עם הפלסטינים, הרחבתה של הר חומה תיצור מציאות חדשה בשטח שאותה הם מסרבים לקבל.
גם האמריקאים רואים בתוכנית להרחיב את הר חומה "סדין אדום", וכל קידום של אחת מתוכניות הבנייה באזור מוביל בדרך כלל לתגובה חריפה מצד הממשל.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "כמו בכל תוכנית, ההסכם עם משרד השיכון מסדיר את פיתוח שטחי הציבור. התוכנית אושרה לפני כשלוש שנים ושווקה לפני כשנה וחצי על ידי המשרד".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg