רפורמה? בתנ"ך לא צומצם החומר לבגרות

למרות שפירון הודיע כי נושאי הבגרות יפורסמו בתחילת השנה, מתברר כעת למורים לתנ"ך כי במקצועם לא הורד ולו פסוק אחד. "זה סרט רע"

רעות וילף | 5/7/2013 8:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
במסגרת הרפורמה שמוביל שר החינוך הרב שי פירון הועלתה השבוע לאתר משרד החינוך רשימת הנושאים שעליהם ייבחנו התלמידים בבגרויות בשנת הלימודים הבאה. עם זאת, בעוד במקצועות כמו אזרחות, לשון והיסטוריה צומצם החומר בניסיון לאפשר למורים להעמיק בחומר הנלמד, בתנ"ך לא ירד דבר.

- איומים על המפקחת למתמ' עקב קושי בבגרות
- היקף חומר הלימוד לבחינות בגרות יצטמצם
- "יוזמת פירון תגדיל את אחוז הזכאים לבגרות"

פירון. עוד שנה של כיבוי שריפות?
פירון. עוד שנה של כיבוי שריפות? צילום: יוסי אלוני
בשנים עברו הייתה נהוגה שיטת המיקוד, שבמסגרתה נדרשו התלמידים ללמוד את כל החומר בתוכנית הלימודים, ורק לקראת חופשת הפסח פורסמה רשימת הנושאים שיופיעו בבגרות. אך כבר באפריל הודיעה הוועדה לבחינת הבגרויות שכינס השר פירון כי המיקוד לחומר יפורסם בתחילת השנה כחלק ממהלך שנועד לצמצם את היקף החומר הנלמד במטרה לאפשר לימוד מעמיק יותר. שלשום, כאמור, הועלתה כבר רשימת הנושאים המצומצמת לשנת תשע"ד.

עם זאת, בעוד המורים ללשון והיסטוריה מברכים על המהלך, המורים לתנ"ך דווקא מתוסכלים. "בשמחה ובששון ניגשתי לראות מה המיקוד בתנ"ך, ולתדהמתי גיליתי שלא ירד אף לא פסוק אחד מהתוכנית", מספרת באכזבה נורית מאירס, מורה לתנ"ך בתיכון ברנקו וייס ע"ש הרצוג בבית חשמונאי. "הדבר היחיד שנעשה הוא שנבנתה 'תוכנית עבודה' שמציעה איך לחלק את החומר הלימודי על פני תקופת הלימוד. אבל בשונה ממה שהובטח, היקף החומר לא הצטמצם".

מאירס מוסיפה: "כשמשרד החינוך בנה את תוכנית הלימודים בתנ"ך, הוא יצא מנקודת הנחה שהתלמידים לומדים בנטו 30 שבועות. בפועל זה ממש לא קורה. אם נהיה לארג'ים - אחרי שנוריד טיולים, פעילויות ומסיבות - נגיע בנטו ל-25 שבועות של לימוד. זה יוצר פער עצום בין מה שמשרד החינוך היה מצפה שנספיק ללמד לבין מה שניתן ללמד בפועל".
"המיקוד שלא היה"

לתחושותיה של מאירס שותפים מורים רבים. באחד הפורומים של מורי התנ"ך עלו מאז פרסום החומר לא מעט תגובות נזעמות: "שוב ושוב יוצא המרצע מהשק - עוד תוכנית ההולמת את הכוונה להרוס את המקצוע", כתב אחד המורים והוסיף כי לא מדובר בתוכנית הלימה כי אם בתוכנית "בלימה".

"שוב יוצא המרצע מן השק", תלמידים בבחינת בגרות צילום: פלאש 90
עוד נכתב: "זו לא פדגוגיה, זה סרט רע-נע של המרוץ אחרי המאה... אבדה תקוותנו. עוד שנה של כיבוי שריפות או מלחמה כדון קישוט בדרישות המערכת".

מורה אחרת ערכה השוואה בין הרצוי למצוי: "הרצוי: כוונת שר החינוך בפרסום מיקוד בקיץ לפני שנת הלימודים הייתה שהתלמידים ילמדו פחות נושאים, אך יוכלו ללמוד אותם לעומק ושילמדו באווירה פחות לחוצה. המצוי: המפמ"רית (מפקחת מרכזת) פרסמה מיקוד הכולל את כל החומר, האם הושגה מטרת השר? לדעתי, ממש לא".

מאירס חוזה מה יקרה: "שוב אמצא את עצמי עומדת מול תלמידים, נבוכה, כאשר הם יתרעמו על כך שלומדים לבגרות ולא לומדים לעומק. שוב תגבורים על חשבוני ועל חשבון החופשות שלי, שוב תנ"ך ימשיך להיות המקצוע השנוא כי איך אפשר לאהוב משהו שלא מעמיקים בו. וכל זה בשם המיקוד. המיקוד שלא היה".

ממשרד החינוך נמסר כי בשונה ממקצועות אחרים, בתנ"ך הוחלט שלא להפחית מהיקף החומר מכיוון שקיימת הלימה בין מספר השעות המוקדשות ללימוד המקצוע ובין היקף התכנים.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...