שטייניץ התעלם מחוות דעת וייבא מאות זרים
בניגוד לעמדת מומחים, אשר קבעו כי אין להביא העובדים ארצה בטרם יתחיל הפרויקט אליו יועדו, הורה השר על הצעד וגרם לעובדים לברוח

ח"כ כהן הדגיש עוד כי שר האוצר הקודם יובל שטייניץ התעלם כאמור מחוות דעת מקצועית, כאשר אישר הבאת עובדים זרים לפרויקט שטרם החל, ועל כן חלקם נעלמו לעבודות אחרות.
המשנה למנכ"ל מבקר המדינה, שמואל גולן, סיפר כי מדובר בפרויקט בהיקף של כמיליארד וחצי שקלים, במסגרתו אמור להיבנות קו הרכבת משער הגיא לירושלים. לדבריו, החברה המבצעת ביקשה אישור להביא 600-650 עובדים זרים, אך ברשות האוכלוסין לא נבדק שאכן היא זקוקה לכל העובדים. גולן הוסיף כי הגעתם של העובדים לארץ אושרה, אך אז התברר כי חלקם כלל אינם עובדים מיומנים.
לאחר מכן, חלק מהעובדים עזבו את אתר העבודות, נעלמו וכנראה עברו לעבוד במקומות אחרים. בעקבות דוח המבקר בעניין, ערכה רשות האוכלוסין חקירה וביטלה, לאחר מעשה, את היתר הבאת העובדים.
נציג האוצר, עמית סדן, ציין כי מדובר בפרויקט ענק ומורכב, ויש לאזן בין הבאת עובדים מיותרים מחו"ל - לבין עיכוב פרויקטים. לדבריו, רשות האוכלוסין צריכה לפקח על כמות העובדים והבאתם.
נציג משרד הכלכלה, רון בר יוסף, הוסיף כי "היום המצב שונה לחלוטין וכל בקשה נבדקת לעומק, על ידי חוות דעת של מומחים, ובדיקת צורך העובדים לפי גרף יומי".
בסיכום הדיון דרש יו"ר הוועדה ממשרד הכלכלה לדווח לוועדה ולמבקר בתוך שבועיים על התשלומים שקיבלו העובדים הזרים שהועסקו בפרויקט, ודרש לעצור את כל התשלומים לקבלן עד קבלת הדיווח ממשרד הכלכלה.
ח"כ כהן הוסיף כי יש לבחון את אפשרות העסקתם של חרדים בפרויקט הכרייה, וכי הוועדה שבראשותו - בשיתוף עם הוועדה לעובדים זרים - תבחן את החקיקה הקיימת בנושא הפיקדון המקובל בענף הבנייה. המטרה היא להרחיב פיקדון זה גם לענפים אחרים בהם מועסקים עובדים זרים כגון התעשייה, הסיעוד והחקלאות, כדי למנוע בעיות דומות בעתיד.