גורמי רווחה יוצאים נגד הקמפיין למען הקשישים

משרד הרווחה השקיע 250 אלף שקל בקמפיין המעודד לארח ניצולי שואה בחג. מנגד, גורמי מקצוע בכירים טוענים: "בכסף הזה היה אפשר לדאוג להם לאורך זמן"

יובל גורן | 20/8/2013 8:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כ-10,000 ניצולי שואה עריריים מתגוררים בארץ, ורבים מהם סובלים מבדידות, הזנחה ועוני. הקמפיין התקשורתי שאליו ייצא בימים הקרובים משרד הרווחה, מעל דפי העיתון "ידיעות אחרונות", בעלות של כרבע מיליון שקל, אולי ייתן להם מענה בערב החג, אך את הבעיה הגדולה יותר נראה שהוא לא יצליח לפתור.
 
"הבדידות שלהם לא תפחת". ניצולי שואה בהוסטל  צילום: נאור רהב

"חבל על הכסף, היה אפשר לעשות דברים ביצועיים ולהגיע באמת לניצולים הבודדים בקהילה", אומרים באיגוד העובדים הסוציאליים. מבדיקת מכון "ברוקדייל" שנערכה בשנת 2009 עלה כי בישראל חיים כ-10,000 ניצולי שואה עריריים, כאשר רבים מהם מתגוררים בבתי אבות ובמוסדות.

כעת, רגע לפני החגים, כשהתורים בפתחי עמותות הסיוע במזון מתחילים להתארך, וערב כניסתו לפועל של הקיצוץ הרוחבי בקצבאות הילדים, החליטו בלשכתו של שר הרווחה לצאת לקמפיין תקשורתי בשם "מארחים ניצול שואה בחגי תשרי", בעלות 250 אלף שקל, בשיתוף עם עיתון "ידיעות אחרונות". כאשר על פי הפרסום אתמול באתר "וואלה", מטרתו לעודד אנשים לארח ניצולי שואה בערב החג.

עם זאת, על פי הערכות גורמי מקצוע בכירים, ועל פי בדיקות של ארגונים מרכזיים, רק מאות בודדות של ניצולי שואה עריריים יביעו עניין באירוח בערב החג אצל משפחה שאינם מכירים, בסביבה שאינה מוכרת להם.

גורמים רבים בתחום הרווחה נדהמו אתמול לשמוע על המהלך שיצא מבית מדרשו של שר הרווחה מאיר כהן, שגובש בין יועץ התקשורת של השר לבין העיתון. "הכוונות של השר בוודאי טובות, אבל ב-250 אלף שקל היה אפשר לממן אירוח של ניצולים בבתי אבות של משרד הרווחה, בחברת אנשים שנמצאים במצבם, בהשגחה מקצועית, ולא רק לערב החג אלא לתקופה ארוכה, מה יקרה במוצאי החג כשהם יישבו שוב לבד בבית?" אומרת יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק.

"עם הכסף הזה היה אפשר לתת מלגות לסטודנטים שיגיעו לבתי הניצולים, לסבסד קבוצות מתנדבים שמופעלים על ידי לשכות הרווחה או ארגוני סיוע, להרחיב את פרויקט'קפה אירופה' מתל אביב לערים אחרות בארץ.

"מניסיוננו, השיטה של להוציא כסף לעיתונות לא תקדם שום דבר, ובוודאי על פרויקט נקודתי שיש ספק גדול ביכולת שלו להביא לתוצאות ארוכות טווח או להפחית באמת את הבדידות של האנשים הללו. אולי זה עושה פרסום למשרד".

זאת ועוד, מבדיקת nrg מעריב עולה כי פרויקטים כאלו נערכים כבר שנים על ידי העובדים הסוציאליים ועובדי משרד הרווחה, שמדי שנה מנסים לחבר בין ניצולי שואה עריריים ובין גופים שיארחו אותם בחגים.

"בזבוז כספי הציבור שעולה מהסיפור הזה פשוט מזעזע, אני לא מבין איך קמפיין כזה בכלל מאושר על ידי הגורמים המוסמכים", אמר אתמול גורם בכיר לשעבר במשרד הרווחה. "העובדים במשרד כבר חיברו לא פעם בין ניצולים לגופים והיו ניסיונות לחבר אותם גם למשפחות, אבל לקחת רבע מיליון שקל מתקציב המשרד כדי לפרסם את זה?"

לעומת משרד הרווחה, ועל רקע הגזירות הכלכליות והקיצוץ בקצבאות הילדים, החליטו בקרן לידידות להעניק לקראת ערב החג כרטיסים מגנטיים לרכישת מזון בשווי 500 שקל ל-6,300 משפחות חד-הוריות המתגוררות בדירות הדיור הציבורי. כמו כן, ילדיהם יקבלו מהקרן 4,000 ילקוטים לבית הספר, כמו גם כרטיסים לרכישת ביגוד ברשת פוקס בשווי 300 שקל שיועברו ל-7,000 ילדי פנימיות רווחה ברחבי הארץ.

במשרד הרווחה סירבו להתייחס לידיעה ומסרו בתגובה: "משרד הרווחה רואה חשיבות רבה לכך שאף ניצול שואה לא יישאר לבד בחג. המשרד קורא לכל עם ישראל להצטרף לתוכנית של המשרד ולארח בביתם ניצולי שואה בחג הקרב ובא. יוזמה זו של'ידיעות אחרונות' היא יוזמה ברוכה, והמשרד הצטרף אליה בשמחה".

בתגובה לפרסומים נמסר מ"ידיעות אחרונות": "מערכת'ידיעות אחרונות' אינה מעורבת בהסכמים מסחריים של מחלקת השיווק. כל התכנים שמתפרסמים בעמודי העיתון הם באחריות המערכת ולפי שיקול דעתה בלבד".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...