"משרד החינוך מתעלם מחצי מהתלמידים"

תגובות לנתונים שהציג משרד החינוך, לפיהם חלה עלייה בשיעור הזכאים לבגרות: "רוב התלמידים מסיימים את לימודיהם בתחושת כישלון"

רעות וילף | 21/8/2013 14:19 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
יותר זכאים לבגרות? לפי גורמים במערכת החינוך וגופים נוספים, אין סיבה לשמחה. אירית תלמוד, מנהלת תיכון דב הוז בת"א אמרה בתגובה לנתונים שהציגו שר החינוך שי פירון וקודמו בתפקיד גדעון סער: "הנתונים שהוצגו היום הם לא יותר מאשר אחיזת עיניים. בכל שנה עולה או יורדת הזכאות לבגרות באחוז או שניים, ובכל שנה יותר מ – 50% מהתלמידים אינם זכאים לבגרות", אומרת תלמוד.

"לא מציגים אלטרנטיבה". מסיבת העיתונאים של משרד החינוך צילום: ראובן קסטרו
במסיבת עיתונאים משותפת שערכו היום (ד') השרים פירון וסער יחד הוצגו נתונים לפיהם חלה עלייה של 1.7% בשיעור הזכאים לבגרות בקרב קבוצת הגיל המלאה (כולל חרדים וערבים ממזרח ירושלים). מדובר בתוספת של 2,384 תלמידים הזכאים לתעודת בגרות, ובך עולה שיעור הזכאות מ-48.1% בתשע"א, ל-49.8% בשנה שלאחר מכן. במהלך חמש השנים האחרונות, חלה עלייה של 3.5% בשיעור הזכאים לבגרות.

לדברי תלמוד: "במשרד החינוך לא מתביישים ומציגים את הנתונים כהצלחה מסחררת, למרות שמרבית התלמידים בישראל מסיימים את התיכון עם חוויית כישלון קשה. במשרד החינוך לא מציעים שום תכנית עבודה או אלטרנטיבה לכל אותם 50% שלא זכאים לבגרות – וזה לא משתנה במשך כל השנים".

מנהלת תיכון דב הוז ציינה כי במסיבת העיתונאים לא התייחסו השרים כלל לציוני הבגרות של התלמידים. "תלמידים עם ציוני בגרות נמוכים, כמוהם כתלמידים ללא בגרות כלל".

במועצה לשלום הילד בירכו היום על פרסום תוצאות בחינות הבגרות ועל העלייה בשיעור הזכאים לתעודת בגרות. אך הוסיפו: "חייבת להיות גם מילה של זהירות. החישוב הנכון הבלעדי הוא מדידת שיעור הזכאים לבגרות מתוך סך כל הילדים בקבוצת הגיל המתאימה".

בהודעת המועצה מבהירים כי בפרסומים בהם מוצגת השוואת תוצאות הבחינות לפי יישובים, מופיע שיעור הזכאים מתוך אלה שניגשו לבחינות הבגרות. "שיעור זה  גבוה בהרבה מהשיעור של הזכאים מתוך קבוצת הגיל ויש בו כדי להטות ולהטעות. שיעור הזכאים מתוך אלה שניגשו לבחינות, מתעלם מאלה שכלל לא ניגשו לבחינות", נאמר בהודעה. "אסור להניח לחישוב כזה להטעות ואסור להניח לרשויות מקומיות בהן יש שיעור גובה של נושרים או מונשרים להשתבח בשיעור הגבוה של הזכאים לבגרות ביישובם".
"חגיגה מיותרת ומטעה"

אורן יהי שלום, מנכ״ל תנועת חינוך ישראלי: ״החגיגה שראינו הבוקר מיותרת ומטעה. ניתוח הנתונים מצביע על כך שלמעט השיפור המתון במגזר הערבי אין כל סיבה לחגיגה. להיפך, העלייה בשיעור הנשירה מצביע על משבר בחינוך העל יסודי. בשם הרצון להישגיות חלולה מתגברת התופעה של הנשרת התלמידים החלשים מהמערכת.

תמוה שבעוד כלל המומחים ובכלל זה שר החינוך מבקשים לצמצם את העיסוק בהישגיות ולהגביר את חשיבות האיכות מגיעה הישר ממשרד החינוך חגיגת עגל הזהב של הבגרויות. נקווה שבשנה הבאה יחליט שר החינוך על הפסקת המנהג המגונה הזה״.

מנתונים נוספים שהוצגו עולה כי במגזר היהודי, ללא חרדים, נרשמה עלייה של 1.6%, המהווה תוספת של 1,495 זכאים לבגרות, בקרב קבוצת הגיל המלאה. המגזר הלא יהודי (ללא מזרח ירושלים) רשם עלייה של 4.2%, כלומר 976 זכאים נוספים לבגרות. במגזר הדרוזי נרשמה עלייה של 7.8% אולם במגזר החרדי ובמגזר הבדואי נרשמה ירידה בשיעור הזכאים.

"זה לא סוד שאנחנו חלוקים על חלק מהדברים", אמר פירון לסער. "כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים ואסור שמחלוקות כאלה תעלמנה מהזירה הציבורית". פירון הוסיף: "כשאנחנו מסתכלים על הנתונים אנחנו מבינים היטב מהם היעדים הניצבים לפנינו. גם בעתיד נמשיך להציב יעדים".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...