נתניהו: "מטרת איראן היא להשמיד את מדינת ישראל"

לדברי רה"מ: "אנו מוכנים להגיע להסדר עם איראן אם תתפרק מהגרעין. כל עוד לא התפרקה אין להרפות מהסנקציות – יפרקו יקבלו , לא יפרקו לא יקבלו". על הפלסטינים: "מצפים להשגת שלום אמת וביטחון ממש, לא על הנייר. זו משאת נפשנו"

אריאל כהנא | 6/10/2013 22:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"במקביל לניסיון לבלום את התחמשות איראן ולשמר את הסכמי השלום עם מצרים וירדן, אנחנו מוכנים להביא קץ לסכסוך עם הפלסטינים - אבל רק בהשגת שלום אמת וביטחון, ביטחון ממש, לא על הנייר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו השווה הערב (יום א') את המשא ומתן המדיני עם הפלסטינים למשא ומתן הדיפלומטי מול האיראנים, ב"נאום בר אילן 2", שכותרתו הרשמית הייתה "חזון ראש הממשלה לישראל לשנת 2020".
עוד בנושא:
ראש הממשלה מתכנן: נאום בר אילן 2
לשכת רה"מ אישרה כי נתניהו יישא נאום מדיני בקרוב
נתניהו בנאום בר אילן: תנאי לשלום - הכרה בישראל כמדינה יהודית
בנימין נתניהו. על ההנהגה הפלסטינית להכיר במדינה יהודית
בנימין נתניהו. על ההנהגה הפלסטינית להכיר במדינה יהודית צילום: ראובן קסטרו



בתחילת נאומו אמר ראש הממשלה: "ההתפתחויות המשמעויתות במזרח התיכון בכל התקופה הזו הן אלה של השנים האחרונות והן מעפילות על כל השאר. שתיים מהן: הטלטלה ההיסטורית שמתרחשת בעולם הערבי נמצאת בעיצומה ורחוקה מסיום, אם יש דבר כזה סיום, וכמובן מאמציה המתמשכים של איראן לפתח נשק גרעיני. מטרת איראן היא להשתלט על כל המזרח התיכון ואף מעבר לו ולהשמיד את מדינת ישראל".

"נשיא איראן אמר באו"ם לפני ימים אחדים שאיראן מעוניינת בגרעין רק למטרות אזרחיות. אני לא מאמין לו, מי שרוצה לבחון את דבריו צריך לשאול את המשטר האיראני שאלה פשוטה, אם אתם רק רוצים אנרגיה גרעינית לצרכי שלום, מדוע אתם מתעקשים על צנטריפוגות להעשרת אורניום ועל כורי פלוטוניום. הרי אלה אינם נדרשים כלל להפקת אנרגיה גרעינית לצרכי שלום. אין שום צורך בהם. אבל אלה המרכיבים החיוניים לייצור חום לנשק גרעיני".

נתניהו המשיך ואמר כי "מדינות רבות מפיקות אנרגיה גרעינית בלי צנטריפיגות ובלי כורי פלוטוניום - רק מי שרוצה להכין חומר לפצצות גרעין, מתעקש על מרכיבים אלה, לא סתם מתעקש , מוכן להביא סבל רב לעם שלו. בשביל מה עושים את זה, אולי כי חסרה להם אנרגיה, יש להם אנרגיה בגז ובנפט, להפעלתה תעשייה ולהפעלת הכל. יש להם כל כך הרבה משאבים שהם יכולים לספק את הצרכים של חלקים ניכרים מהעולם לשנים ארוכות ובוודאי של מדינתם".

לדבריו, "אנו מוכנים להגיע להסכם דיפלומטי, אבל רק כזה שמחייב את איראן להתפרק לחלוטין מנשק גרעיני. כל עוד איראן לא התפרקה מהצנטריפוגות ומהכורים לפלוטוניום אין להרפות מהסנקציות. להפך, צריך להוסיף עליהן. האמת פשוטה, היא חדה היא חותכת דרך הערפל שמנסים לפזר כאן , אם פניהם לשלום, יסכימו, אם פניהם אינם לשלום, לא יסכימו - יפרקו- יקבלו, לא יפרקו - לא יקבלו".

זה מאבק קשה כי הנטייה האנושית היא לקוות, להאמין, לנסות, אנחנו מוכנים לנסות, אבל לא בניסוי פתוח ובוודאי לא ללא ראיה מפוקחת ומפוכחת".
"שורש הסכסוך הוא לא יהודה ושומרון"

לאחר מכן עבר ראש הממשלה לדבר על הנושא הפלסטיני: "במקביל לניסיון לבלום את התחמשות איראן ולשמר את הסכמי השלום עם מצרים וירדן, אנחנו מוכנים להביא קץ לסכסוך עם הפלסטינים. השגת שלום אמת וביטחון, ביטחון ממש, לא על הנייר, ביטחון ממשי לנו , לילדינו ולנכדנו. זוהי משאת נפשם של כל אזרחי ישראל".

בנימין נתניהו בבר אילן.
בנימין נתניהו בבר אילן. "במשך חצי מאה השתלח בנו הציבור הערבי" צילום: ראובן קסטרו
הוא המשיך והבהיר כי "כששואלים מהו אותו שורש הסכסוך, יש תשובה מוכנה, הכיבוש, השטחים, ההתנחויות וכדומה. ההשתלטות של ישראל על השטחים, שטחי יהודה ושומרון אחרי מלחמת ששת הימים יצרה במידה רבה את הסכסוך, ואני שואל האמנם? הסכסוך מבחינתי, אם אני צריך לבחור תאריך שבו הוא החל באופן מעשי, החל בשנת 1921, ביום שבו התקיפו את ערבים פלסטינים את בית העולים ביפו".

"ההתקפה הזו כמובן לא הייתה על שטחים ולא על התנחלויות. היא הייתה נגד עליית יהודים לארץ ישראל, ואחר כך באו התקפות נוספות: ב-1929 חוסל היישוב היהודי העתיק בחברון, וב-26' ו-29' הפרעות, המאורעות, והתקפות חוזרות ושיטתיות נגד היישוב היהודי בארץ. אחר כך באה תוכנית החלוקה ב-1947, ובאה הצעה למדינה ערבית ומדינה יהודית. היהודים הסכימו, הערבים סירבו. משום שהנושא לא היה אז שאלת המדינה הפלסטינית, הנושא היה ונשאר לצערי המדינה היהודית".

נתניהו המשיך: "ואז באה טבעת חנק, וגם כעבור 19 שנה באה טבעת חנק סביבנו עד 67' במטרה לעקור אותנו. ולמה? הרי אז לא היה כיבוש". במשך חצי מאה שנים השתלח בנו ציבור ערבי בלי שום קשר להתנחלויות ולמה שמוצג כלב הסכסוך. הרשות הפלסטינית אמנם לא עוסקת בטרור וזה חשוב, אך כשהם נשאלים, 'אתם מכירים במדינה היהודית'? התשובה היא לא".

לדבריו, הגורמים היותר מתונים, הנמצאים ביהודה ושומרון, אשר אינם עוסקים בטרור, הנשאלים האם הם מוכנים להכיר במדינה היהודית סוף סוף? עונים כי הם מוכנים להכיר בעם הישראלי - "אנחנו מוכנים להכיר בישראל". "זאת לא השאלה, הבהיר נתניהו, אלא "האם אתם מוכנים להכיר במדינת ישראל, כמדינת הלאום של העם היהודי, והתשובה עד לרגע זה היא "לא".

"למה לא? למה אינכם מוכנים להכיר במדינה היהודית? אנחנו מוכנים להכיר במדינת הלאום שלכם, אבל גם אתם תצטרכו לעשות מספר ויתורים, ביניהם זכות השיבה", אמר נתניהו.  לדבריו, "כדי שהתהליך שאנחנו מצויים בו יהיה משמעותי, כדי שיהיה לו סיכוי אמיתי להצליח, הכרחי שנשמע סוף סוף מההנהגה הפלסטינית שהיא מכירה בזכותו של העם היהודי במדינת ישראל. אני מאד מקווה שכך יהיה, כדי שנוכל להתקדם לפתרון אמיתי של הסכסוך".

ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. תכירו במדינה היהודית. כל עוד לא יעשו זאת, לא יכון שלום. רק שיכירו בזכות שלנו לחיות במדינה ריבונית משלנו, רק אז יתאפשר השלום".

נתניהו, בהתבטאות חריגה, אמר כי פליטים פלסטינים יוכלו להיכנס למדינה הפלסטינית, אך שב ואמר כי יציג דרישות ביטחון שיחזיקו לדורות קדימה.

במה שנראה כתשובה לנשיא ארה"ב ברק אובמה ולשר החוץ האמריקני קרי, לגלג ראש הממשלה על "אלה שסברו כי הסוגיה הפלסטינית היא לב חוסר היציבות במזרח התיכון. הפרה הקדושה הזו היא אחת הקרבנות של המהפכה הערבית. קשה היום לומר דבר כזה בלי להישמע מגוחך", אמר נתניהו. כזכור, נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר לפני כשבועיים באו"ם כי הסוגיה האיראנית והעניין הפלשתיני עומדים בלב חוסר היציבות במזרח התיכון.

לאחר מכן חזר ראש הממשלה להתייחס לאיראן: "הנה שמעתי לפי ימים אחדים את נשיא איראן, מגמגם בחצי פה על פשעי הנאצים. קשה להם להגיד 'שואה'. אבל מיד הוא מוסיף בנחרצות שאסור לתת לציונים לנצל את פשעי הנאצים - כלומר את השואה - כדי לפגוע בפלסטינים. נציגי איראן חוזרים על הגרסה הידועה שהשואה התרחשה, בלי קשר לשאלה הפלסטינית, ואחר כך באו מנהיגי הציוניות ועשו שימוש בשואה כדי לדחוק את הפלסטינים".

חסן רוחאני.
חסן רוחאני. "קשה להם להגיד שואה" צילום: איי.פי

האירוע בו נאם ראש הממשלה ציין 20 שנה להקמת מרכז בגין סאדאת באוניברסיטת בר אילן. כזכור, נאום בר אילן הראשון התקיים לפני ארבע שנים וחצי נחשב עד היום לנאום מכונן במדיניות ממשלת נתניהו הקודמת והנוכחית. בנאום זה ביצע נתניהו תפנית של 180 מעלות ועבר מהתנגדות גורפת להקמת מדינה פלסטינית לתמיכה ברעיון. בנאומו אז הכיר נתניהו לראשונה בזכות הפלסטינים למדינה, בין היתר בעקבות לחץ מצד ממשל אובמה. הוא אף הציג את חזונו המדיני והבהיר כי על הפלסטינים להכיר בישראל כמדינת הלאום היהודי, ועל המדינה הפלסטינית העתידית להיות מפורזת. 




היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...