ירדן מתנגדת להקמת שדה התעופה בתמנע

הירדנים דורשים להעתיק את מיקומו של שדה התעופה רמון שצפוי לקום סמוך לגבול ירדן, משום שלטענתם הוא יסכן את הביטחון האווירי באזור

אסף גבור | 9/10/2013 10:52 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בכירים ירדנים הודיעו כי הם מתנגדים להקמת שדה התעופה הבינלאומי החדש שאמור לקום בין כביש הביקעה לבין הגבול עם ירדן. זאת למרות שהכשרת השטח להקמת שדה התעופה רמון, על שם אילן ואסף רמון, בתמנע כבר החלה.
 
ישראל מעוניינת להעתיק את מיקומו ובירדן מתנגדים. שדה תעופה באילת
ישראל מעוניינת להעתיק את מיקומו ובירדן מתנגדים. שדה תעופה באילת צילום: יהודה בן יתח
   
הפרויקט שעלותו נאמדת ב 1.7 מליארד שקלים אמור להסתיים כבר ב-2016. השדה החדש אמור לתת מענה גם למטוסי סילון גדולים ולהגדיל את מכסת הטיסות הבינלאומיות שאמורות להיכנס לישראל וכן לתת מענה ל-1.8 מיליון נוסעים בשנה.

מערך כבישים חדש, מגרשי חנייה, דיוטי פרי ועוד הובטחו בנמל התעופה תמנע, אבל בצד השני של נהר הירדן לא התלהבו כל כך מהעובדה ששדה התעופה הבינלאומי של ישראל יעבור כל כך קרוב לממלכה.

באחרונה הודיעה ירדן כי היא מסרבת לבניית שדה התעופה החדש במיקומו הנוכחי ודרשו מישראל למצוא חלופה. ראש צוות איגוד התעופה האזרחית בירדן, הקפטן מחמד אלקרעאן, גילה בראיון לסוכנות הידיעות הירדנית הרשמית "פטרה", כי התקיימו פגישות בין  גורמים ירדנים וישראלים בהן הובהרה ההתנגדות להקמת הפרויקט.

"כשנודע לנו על מיקומו של שדה התעופה הישראלי החדש, הבנו שמדובר בבעיה. על פי הפרטים שנמצאים בידינו, התוכנית לא עומדת על פי התקנים הבינלאומיים. המרחק בין שדה התעופה הבינלאומי הירדני בעקבה, לזה שמבקשת ישראל לבנות, לא מספיק והוא עלול לסכן את המטוסים והנוסעים בשני הצדדים", טען אלקרען.

הוא הוסיף כי "אנחנו דחינו את המיקום שבו ביקשה ישראל להקים את נמל התעופה. אנחנו יידענו את הצד הישראלי אבל ככל הנראה הוא לא קיבל את הדעה שלנו. המרחק הלא מספק יסכן את הביטחון האווירי".

הקמת שדה התעופה בתמנע:
 


הגורם הירדני הסביר כי בעמאן דרשו מישראל למצוא מקום חלופי שעונה על הדרישות והתנאים הבינלאומיים לתעופה אזרחית. "אנחנו מצפים לקבל מישראל את ההצעה למיקום החדש, כדי שנוכל לדון בו ולהביעה את עמדתנו", אמר אלקרעאן, והוסיף "ישראל דנה בהקמת שדה התעופה הבינלאומי שאמור להחליף את השדה באילת כבר 20 שנה".

להתנגדות הירדנית שהפעם מתבססת על בעיות בטיחותיות, מצטרפת גם התנגדות פוליטית. מפלגת חזית הפעולה האסלאמית, מפלגת אופוזיציה בירדן, פרסמה הודעה בה היא מציינת כי "100 מטרים בלבד מפרידים בין שדה התעופה החדש שישראל רוצה לבנות באילת הכבושה לבין עקבה".

במשרד התחבורה, הגיבו לטענות מירדן וציינו כי שדה התעופה "רמון", המוקם בימים אלה בתמנע, נבנה במרחב הריבוני של ישראל, בהתאם לכל האמנות הבינלאומיות, כולל אמנת שיקגו.

"השדה החדש תוכנן לפני שנים רבות והעבודות להקמתו נמצאות כיום בעיצומן. בשנתיים האחרונות יזמה רשות התעופה האזרחית מספר שיחות עם הירדנים, בנוגע לכוונת ישראל להקים שדה תעופה בתמנע, שישמש כשדה חלופי לאילת. בשיחות שהתקיימו לאחרונה עם הירדנים סוכם על המשך הפגישות והתאומים בהפעלת שני שדות התעופה, בתמנע ובעקבה", נמסר.

במשרד דחו את ההאשמות לפיהן הקמת שדה התעופה תוביל לבעיות בטיחותיות וציינו כי "שדה התעופה רמון נועד לפתור בראש ובראשונה את בעיות הבטיחות של שדה התעופה באילת ואת הקרבה המסוכנת לשדה התעופה שבעקבה, בכך שיכפיל את המרחק הקיים ביניהם כיום. בנוסף הוא יפתור את הבעיות הנובעות מהפעלת שדה התעופה סמוך למרכזי אוכלוסין באילת".

במשרד המשיכו וציינו כי "שדה התעופה רמון נבנה בסטנדרטים הבטיחותיים הגבוהים ביותר הקיימים כיום וישפר באופן דרמטי את בטיחות התעופה במרחב אילת. כמו כן, הוא ישפיע גם באופן חיובי על השדה בעקבה".

יש לציין ששדה התעופה הישראלי באילת הוקם כמה שנים טובות לפני השדה בעקבה והירדנים לא ראו לנכון כל צורך לתאם עם ישראל את בניית שדה התעופה הירדני, שנועד בראש ובראשונה להעתיק את ההצלחה התיירותית של ישראל.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...