מה הקשר בין שפם לסרטן הערמונית?

קמפיין "מובמבר", במסגרתו יגדלו אלפי גברים שפם במטרה להעלות את המודעות לסרטן הערמונית, יתקיים זו השנה השלישית

אבי יופה | 5/11/2013 11:35 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חודש נובמבר השנה הוא הפעם השלישית בישראל שבה קמפיין "מובמבר" גורם למאות גברים לגדל שפם כחלק מהעלאת המודעות לבריאות הגבר בדגש על סרטן הערמונית. הפעם מצפים המארגנים לכ-5,000 אנשים שיגיעו לא מגולחים למסיבת סיום הקמפיין בסוף החודש, ויתרמו כספים לחקר המחלה שתוקפת כ-2,600 חולים בארץ מדי שנה.

שיפור במצבו של סג"מ אחיה קליין: הפציעה בינונית
- סוריה: לא נלך לוועדה שנועדה להדיח את אסד

המשופמים. מעלים את המודעות
המשופמים. מעלים את המודעות צילום: מתוך עמוד מובמבר בפייסבוק
"מדובר בקמפיין שהתחיל כיוזמה מקומית של שני חברים אוסטרלים והפך לעמותה ב-2003", מספר טל שמואלי, מנהל קמפיין מובמבר ישראל. "בהדרגה הרעיון התפתח והגיע כמעט לכל העולם. כל אירופה עמוק בעניין ועד כה גויסו מיליוני דולרים לקידום מחקר של סרטן הערמונית".

שמואלי נחשף לרעיון לראשונה לפני ארבע שנים, אז חזר מטיול באוסטרליה. במקביל שב לישראל אדם נוסף בשם ים רגב, ושניהם התחילו לגדל שפמים בצוותא עם חבריהם. ב-2011 נפגשו שמואלי ורגב באמצעות הפייסבוק, והחליטו לשתף פעולה ולקדם באופן רציני יותר את היוזמה.

"חברנו לעמותת 'חיים עם סרטן הערמונית' שמקדמת מחקר ותמיכה בנושא, והצענו להם את השירותים שלנו בכל מה שקשור להגברת המודעות", אומר שמואלי. "עשינו את זה בלי תמורה כדי לקדם מטרה מסוימת. הוא סמנכ"ל שיווק בחברת סטארט אפ ואני מנהל במשרד פרסום. שנינו עובדים בכל הכוח, עסוקים בעצמנו, וזו הדרך המעניינת שלנו לתרום במשהו שמשתלב עם אורך החיים שלנו ועם האג'נדה שלנו".

עמוד הפייסבוק של מובמבר ישראל מונה כיום כ-800 חברים, שזו, לדברי שמואלי, כמות המשופמים שאליה הגיעו בשנה שעברה. הקמפיין פעיל בתל אביב, בחיפה, בירושלים ובבאר שבע ומבחינת שמואלי הצפי השנה הוא ל-5,000 משתתפים שייקחו חלק בפעילות ויסייעו לגייס כ-60 אלף שקלים לעומת כעשרת אלפים שקלים שגויסו בשנה שעברה.

"רוב גיוס הכספים נעשה באירועי תוכן שלנו ובמסיבת הסיום שתתקיים ב-30.11 באולם אירועים יוקרתי. ככה נוכל להגדיל את הסכום שנגייס. אנחנו עושים פעילויות גם בברים באירועים שאנחנו מכנים 'שפם על הבר'. מדובר בהרצאות שנוגעות בענייני גברים, מגדר ומין", אומר שמואלי. "מי שמעוניין להצטרף ליוזמה שפשוט יעשה לייק בפייסבוק ויגדל שפם לקראת אירוע הסיום. לשם נשפכת כל האנרגיה".
"להעלות את המודעות"

סרטן הערמונית מתרחש בכ-600 אלף גברים בשנה ברחבי העולם ומהווה, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כ-5.2 אחוזים מכלל מקרי הסרטן. מדובר במחלה שמתרחשת לרוב בגיל המבוגר, כלומר מגיל 60 ומעלה. נושא הגילוי המוקדם שלה נתון במחלוקת, מכיוון שהוא יכול להוביל לטיפול לא נחוץ ולירידה באיכות החיים ולכן אין המלצה גורפת לבדיקות סקר מגיל מסוים.

בכל הקשור לשיעורי ההישרדות מהמחלה, קיימת מגמת עלייה וכיום אחוז זה עומד באופן יחסי לחמש שנים על למעלה מ-90 אחוזים. עם זאת, סרטן הערמונית הוא הסרטן הרביעי בשכיחותו כגורם תמותה אחרי סרטן הריאה, המעי הגס והחלחולת והלבלב. ב-2010 נפטרו 380 גברים בישראל מסרטן הערמונית.

שיעורי התמותה של סרטן הערמונית נמצאים במגמת ירידה בשנים האחרונות בקרב יהודים: ב-2000 עמד שיעור זה על 8.53 ל-100 אלף איש. ב-2010 עמד שיעור זה על 6.56 ל-100 אלף. "יש לנו שלוש מטרות מוגדרות", מסביר חנוך מילס, יו"ר עמותת חיים עם סרטן הערמונית.

"להעלות את המודעות למחלה בקרב רופאים וחולים, לעזור לחולים ולחלוק איתם חוויות מהתהליכים שעוברים והעזרה שאנחנו מספקים, ודבר נוסף לסייע לחולים אחרי שעברו את הטיפול הרפואי. חשוב לומר שאנחנו לא תחליף לרופאים, אלא רק באים כעזר לחולה".

העמותה נוסדה לפני כשבע שנים, וכל עובדיה פועלים בהתנדבות. היא מפעילה אתר אינטרנט, מקיימת קבוצות תמיכה בארבעה מקומות בארץ ומקיימת ימי עיון כמה פעמים במהלך השנה לחולים. "אנשים רואים שאין מה לפחד מהסרטן ושאפשר לטפל בזה", מבהיר מילס.

"היום, שלא כמו פעם, לא שולחים ישר לניתוח או לטיפולים כימותרפיים. יש תרופות שמעכבות את הסרטן ומאריכות את חיי החולה. יכול להיות שהוא יחיה עד גיל 85, או 90, וימות מכל דבר אחר אבל על חשבון פגיעה באיכות החיים. על זה אמרה לי אמא שלי כשאני חליתי: 'עדיף לחיות פחדן מאשר למות גיבור'".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...