
רוצים תעודת בגרות? היבחנו בזהירות בדרכים
החל משנת הלימודים הבאה יחויבו תלמידי י' וי"א בלימודי תעבורה, שבסופם יעברו מבחן. רק ציון עובר יאפשר זכאות לבגרות

תוכנית הלימודים החדשה תילמד בפריסה ארצית בכיתות י' וי"א בהיקף של שעת לימודים שבועית, והיא צפויה לצאת אל הדרך בשנת הלימודים הבאה. כיום נלמד החינוך התעבורתי באופן חלקי בכיתות א', ה', ט' וי"א. על פי נתוני משרד החינוך, בשנת הלימודים שחלפה למדו את המקצוע בסה"כ 239,043 תלמידים מכלל תלמידי ישראל.
בשכבת י"א נלמד המקצוע ב-3,024 כיתות , שבהן למדו 81,648 תלמידים שמהווים כ-70 אחוז מכלל שכבת הגיל. לדברי גורמים במשרד החינוך, מעבר לעובדה שהיא נלמדת באופן חלקי, התוכנית הקיימת הינה ישנה ודורשת התאמה לצורכי המאה ה-21 תוך שימוש באמצעי לימוד דיגיטליים.
התוכנית החדשה מביאה איתה בשורה מכיוון שלאחר שנים רבות שבהן נלמד המקצוע, בשנה הבאה לראשונה הוא בהכרח יקבל התייחסות רצינית מצד התלמידים, המורים והמנהלים. "המצב כיום הוא שאמנם לומדים את המקצוע, אבל כל בית ספר מסכם את זה בצורה אחרת, ואין חיוב בבגרות פנימית.
בנוסף יש מנהלים שלא מוצאים למקצוע זמן במערכת השעות, ולכן בחלק מבתי הספר הוא לא נלמד כלל", מסביר רון מוסקוביץ', מנכ "ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ומוסיף: "השינוי המהותי הוא שיהיה ציון פנימי בתעודת הבגרות ולמעשה לא ניתן יהיה לקבל תעודת בגרות בלי ציון עובר במקצוע הזה".
על פי התוכנית החדשה שעיקריה הגיעו לידי "מעריב", בכיתות י' ילמדו התלמידים בין היתר על "ההיבט החברתי של הנהיגה והנסיעה ברכב" (בהיקף של ארבע שעות), " הרכב הדו-גלגלי" (בהיקף של שלוש שעות), " אלכוהול ונהיגה" (שלוש שעות) ו"עקרונות ההתנהגות הבטיחותית" (ארבע שעות). בסך הכל יוקדשו ללימוד המקצוע 35 שעות שנתיות בכיתה י', והיקף שעות זהה בכיתה י"א.
במסגרת לימודי המקצוע בכיתה י"א יוקדשו חמש שעות לנושא המהירות, שלוש שעות לנושא "נהיגת לילה" ושעתיים לנושא "התנהגות לאחר תאונת דרכים". בדיקת "מעריב" מגלה כי התוכנית החדשה אמורה היתה לצאת אל הפועל כבר השנה. מה שמנע את יישומה של התוכנית הם העיכובים בהעברת התקציב ממשרד התחבורה למשרד החינוך.
לצורך יישום התוכנית תעביר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים למשרד החינוך תקציב בהיקף של 40 מיליון שקל, ובימים אלה מקיימים משרדי החינוך והאוצר דיונים על תוספת של שמונה מיליון שקל נוספים שדרושים ליישום התוכנית בפריסה ארצית.
בתוך כך, נתונים שמפרסמת עמותת "אור ירוק" מצביעים על עלייה חסרת תקדים במספר הנהגים הצעירים שנהרגו השנה בתאונות דרכים. על פי הממצאים, המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת שנת 2013 ועד לראשית חודש נובמבר נהרגו 31 נהגים צעירים (בני 24-15) אל מול 14 נהגים צעירים בתקופה המקבילה אשתקד.
מסקר שערכה לאחרונה עמותת "אור ירוק" עולה כי 72 אחוז מהם נוהגים במהירות מופרזת, 73 אחוז נוהגים בעייפות ו-41 אחוז מסמסים בזמן נהיגה. 12 אחוז מהנהגים הצעירים נוהגים כשהם שתויים. כמו כן, יותר משליש מהנשאלים הודו כי הם מדברים בנייד ללא דיבורית בנהיגה, 14 אחוז סיפרו כי הם עוקפים בקו לבן וחמישה אחוזים אף הודו כי חצו צומת באור אדום.