מנכל אמזון חולם: מל"טים בדרך לכל בית
האם חזונו של מנכ"ל אמזון יכול להתממש, מי מתנגד לשימוש המסחרי בכלי הטיס ומתי אנחנו צפויים לקבל ספר במשלוח אווירי?
אף שהתוכנית השאפתנית תלויה עדיין באישור רשות התעופה האוסטרלית, הרי שהתהליך נמצא כעת בישורת האחרונה ולפי כל ההערכות צפוי לקבל חותמת סופית בשנה הקרובה. אחת הסיבות לאופטימיות היא העובדה שכבר כיום מתיר החוק המקומי הטסה של מל"טים מסחריים בגובה של עד 122 מטר מעל פני הקרקע, מה שאמור להפוך את תהליך האישור למהיר ופשוט יחסית.

בנוסף מתגאים ראשי החברה בכך שהצליחו לעמוד עד כה בכל דרישות הבטיחות והפרטיות של הרשויות המקומיות, כולל התקנת טכנולוגיית בטיחות מתקדמת שאמורה למנוע התנגשות בעצים ובבתים, כמו גם אי התקנה של מצלמות בטיחות, כדי לא להפר את תקנות הפרטיות המחמירות.
מה שאומר שאם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, בזמן שבזוס וחבריו באמזון ימשיכו להמתין לאישור שיגיע או לא יגיע ממנהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית (FAA), יוזנקו לשמי סידני בשגרה מל"טים מקומיים עם משלוח אווירי של ספרים ישר עד הבית.
אז בזוס, כפי שאפשר כבר להבין, לא המציא השבוע את הגלגל, וגם לא את הפרופלור. למעשה, גם בסין הקומוניסטית יש כבר מי שהבין זה מכבר שמה שטוב לחיסולים ואיסוף מודיעין יכול באותה מידה להתאים גם להרגלי הקנייה הכפייתיים של צרכני המאה ה-21. במקרה הזה מדובר בחברת "SF Express" המקומית שנמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים של מערך מל"טים לצורכי משלוח, שלפי דיווחי התקשורת המקומית אמורים להיות מצוידים בשמונה פרופלורים וביכולת תעופה מרשימה.
ועדיין, כפי שברור לכולם, גם אם בזוס לא יהיה הראשון לחולל את רפורמת השמיים הפתוחים של חברות המשלוח העולמיות, מדובר במי שיותר מכל אחד אחר צפוי להגדיר מחדש את הרגלי הצריכה של העולם המערבי. או במילים אחרות: אם את משק כנפי המל"טים של Zookal ו-Express SF לא בטוח שירגישו מעבר לגבולות אוסטרליה וסין המרוחקות, הרי שהמל"טים של בזוס כבר יחוללו רעידת אדמה בעוצמה שתורגש היטב בתעשיות שלמות של הכלכלה העולמית.
"המטרה של מערכת המשלוחים החדשה היא להעביר חבילות לידי הקונה בפרק זמן של שלושים דקות או פחות תוך שימוש בכלי טיס לא מאוישים", נכתב השבוע באתר האינטרנט של אמזון. בזוס הסביר בתוכנית התחקירים השבוע כי המטרה היא להגיע לכל יעד של עד 16 קילומטרים ממחסני האחסון האדירים של החברה עם משלוח שמשקלו עד 2.2 קילוגרם, "שזה 86 אחוז מסך כל המוצרים שאנחנו שולחים", הוא הדגיש והוסיף: "אני יודע שזה לא הולך לקרות לפני שנת 2015 כי זה הכי מוקדם שנוכל לקבל את האישורים של מנהל התעופה הפדרלי, אבל האם זה יכול לקרות תוך ארבע או חמש שנים? אני חושב שכן וזה יעבוד וזה יהיה כיף גדול".
קו דק מפריד לא פעם בין מהפכנים למטורללים. בין חזון לשיגעון. בזוס, כפי שברור לכולם, נמצא בצד הנכון של המשוואה. האיש שקיים את חזונו, ועכשיו מרשה לעצמו להבטיח משהו חדש,מסתכל לעתיד בלבן של העיניים ומשוכנע שהוא יכול לשנות אותו. זה כבר הוביל אותו להצהיר בביטחון באתר החברה כי קרוב היום שבו "זה יהיה נורמלי לראות את המל"טים שלנו כמו שזה נורמלי לראות היום משאיות דואר על הכבישים".
כך שמה שנשמע כמו לא פחות מטירוף מפיו של כל אחד אחר, מתקבל בטבעיות גדולה כאשר זה מגיע מפיו של בזוס, מי שנזכר השבוע כי חלומו הגדול בעת שהקים את אמזון היה שיוכל לחסוך מספיק כסף כדי לקנות יום אחד מלגזה,ושחולש היום על מפלצת כלכלית בשווי 33 מילארד דולר. הוא מעסיק לא פחות מ-110 אלף עובדים ומחזיק קרוב למאה מחסני אחסון אדירים שאמורים, לפי התוכנית, להפוך בקרוב לנקודות השיגור של אלפי המל"טים שיגדירו מחדש את המונח "דואר מהיר".
ועדיין , כפי שגם בזוס יודע, לביורוקרטיה יש נטייה להרוס לא מעט חלומות. ובמקרה שלו, כפי שגם הוא הסביר בתוכנית "60 דקות ", מדובר באישורים שאמורים להגיע ממנהל התעופה הפדרלי שגורמים למל"טים שלו, שמוכנים מבחינה טכנית, להיות תלויים באוויר גם היום. "זה נראה כמו מדע בדיוני, אבל זה אמיתי", כתב בזוס באתר החברה. "מבחינה טכנולוגית אנחנו נהיה מוכנים לפעולה ברגע שהתקנות הנחוצות ייכנסו לתוקפן. מנהל התעופה הפדרלי עובד כעת על התקנות לכלי טיס לא מאוישים. אנחנו מקווים שהתקנות של המנהל יהיו מוכנות מתישהו בשנת 2015".
להערכת הזמן של בזוס, חשוב להדגיש, יש אחיזה בביורוקרטיה האמריקאית, זאת לאחר שבשנה שעברה אישר הקונגרס האמריקאי את תקנת "הרפורמה והמודרניזציה של הFAA" שקבעה במסגרת אישור התקציב של המנהל תאריך יעד של סוף שנת 2015 לאישור כל נוהלי הבטיחות הדרושים להטסת מל"טים בשמי ארצות הברית. אלא שמומחים שעוקבים אחרי עבודת המנהל מדגישים כעת כי על אף הדד-ליין שקבע הקונגרס, הערכתו של בזוס היא יותר משאלת לב מאשר ניתוח ריאלי, בעיקר משום שבשנה וחצי האחרונות נכשל המנהל ביישום מספר יעדים מרכזיים בדרך למימוש הרפורמה.
זאת ועוד, בניגוד לחזון של בזוס על צי מל"טים המתבסס על מערכת ניווט פנימית, העריכו בכירים במנהל כי גם בהינתן אישור להפעלת מל"טים מסחריים אלו ינתנו אך ורק למל"טים ש"יופעלו תוך שמירה על קשר עין עם הצוות המפעיל". כלומר, מל"טים שהטסתם נעשית על ידי מפעיל על הקרקע ולא באופן עצמאי כפי שרוצה בזוס.
בנוסף, מדוחות ביניים שפרסם המנהל עולה כי אחד הקשיים הגדולים נובע מההבדל התהומי שבין הטסת מל"ט באזור פרברי מעל בתים צמודי קרקע ושטחים פתוחים לבין הטסת מל"ט באזור עירוני צפוף, עמוס בבניינים רבי קומות, קווי חשמל, עמודי תאורה ועוד. במצב כזה החשש הגדול הוא שסטייה של כמה עשרות סנטימטרים במערכת הניווט של המל"ט יכולה להוביל לתאונה שעלולה להסתיים בתוצאות טרגיות. חשש נוסף הוא כי חיישני המל"טים, שאמורים למנוע התנגשות בחפצים דוממים, בדומה לחיישנים שיש היום בשואבי אבק אוטומטיים שיודעים להתחמק מהרהיטים הגדולים, לא יזהו, לדוגמה, חלון זכוכית מבריק, או כבל חשמל זעיר.
"פיתוח טכנולוגיית זיהוי והימנעות נמצאת בשלבים בוסריים", נכתב בדוח שפרסם בהקשר זה ה-FAA. יחד עם זאת, להערכת המנהל, אם כל התקנות יאושרו תוך פרק זמן של חמש שנים, עשויה ארצות הברית להתעורר למציאות של לא פחות מ-7500מל"טים שייכנסו לפעילות כבר בשלב הראשון, כשהצפי הוא כי המספר יעלה באופן משמעותי עם הזמן. השבוע, בעקבות ההדים שעורר הראיון של בזוס, פרסם מנהל התעופה הפדרלי הודעה מיוחדת שבה נאמר כי "ה-FAA מחויב לבטיחות, יעילות ולוח הזמנים של שילוב מטוסים לא מאוישים בשטח האווירי שלנו. במהלך השנים הקרובות ה-FAA יפתח תקנות ונהלים כדי לענות על הביקוש הגובר לשילובם של מל"טים".

הפסימיים יכולים לקרוא את הודעת הFAA על הצורך בעוד כמה שנים של מחקר ובדיקות כעדות לגרירת רגליים טיפוסית שלא ברור מתי, אם בכלל, תגיע לסיומה. אלא שהמציאות היא שהרכבת, או המטוס במקרה הזה, כבר יצא לדרך באוסטרליה, בסין, וגם בארצות הברית - מה שאפשר לבזוס להצהיר בביטחון גדול כל כך שמדובר בעניין של כמה שנים בלבד לפני שיעמוד בראש צי של אלפי מל"טים.
מספיק לציין בהקשר זה כי כבר כיום נהנים שמונים גופי אכיפת חוק שונים ברחבי ארצות הברית מאישור להטסת מל"טים, כמו גם אוניברסיטאות ומכוני מחקר שעוסקים בפיתוח מל"טים לצורכי חיזוי מזג אוויר ושימושים חקלאיים. זאת ועוד, בחודש הקרוב צפוי ה-FAA לבחור שש מדינות שבשטחן ייערכו מבחני בטיחות למטוסים הזעירים בנוכחות מומחי בטיחות. 24 מדינות הגישו מועמדות לארח את הניסויים, מה שיכול להעיד על ההתלהבות העצומה בארצות הברית מהנושא.
בזמן שבמנהל ממשיכים לעבוד על קביעת דרישות סף ונוהלי בטיחות כלליים להטסת מל"טים, חשף לאחרונה ראש המנהל, מייקל הורטה, כי כבר בחודש ספטמבר העניק ה-FAA אישור ראשון מסוגו להטסת מל"ט אמריקאי לצרכים מסחריים, "בשמיים הגשומים מעל חוג הקוטב הצפוני", לדבריו . מי שקיבלה את האישור ההיסטורי הייתה חברת הנפט מטקסס, ConocoPhillips שהטיסה מל"ט זעיר עם מוטת כנפיים באורך של חמישה מטרים שיצא לסיבוב אווירי של 36 דקות מעל ים צ' וקצ'י, צפון-מערבית לאלסקה. מטרת הטסת המל"ט הייתה לאתר עקבות יונקים וקרחונים בים במסגרת המחקר הסביבתי שנדרשה ענקית הנפט לבצע כדי לקבל אישור להקמת אסדת קידוח בים.
באופן טבעי, לא כולם מתלהבים מהמהפכה שבזוס הוא רק אחד ממאפייניה, ושלפי החשש של לא מעט אמריקאים, תאפשר גם מעקב אחר אזרחים מהשורה. חשש שאם לוקחים בחשבון את מעקב סוכנות הביטחון הלאומית אחר עשרות מיליוני חשבונות האימייל ורישומי השיחות של עשרות מיליוני אזרחים אמריקאים, כפי שחשף אדוארד סנודן השנה, כבר לא נשמע מופרך כל כך.

מי שעשתה היסטוריה בהקשר זה היא העיר שארלוטסוויל, Charlotesville שבמדינת וירג'יניה. בחודש פברואר האחרון היא הייתה העיר הראשונה בארצות הברית שאישרה העלאה של הצעת החוק הקוראת לקבוע את שטחה האווירי כאסור לטיסת מל"טים.
"אם לא נתעורר ונקבע הנחיות לאיך מל"טים יכולים להיות מופעלים, ייעשה בהם שימוש לצרכים מאוד פולשניים ואנחנו ניוותר לאסוף את השברים", הסביר חבר המועצה המקומית, דיד סמית' שהוסיף כי הטסת המל"טים היא "איום מוחשי ביותר לזכותנו החוקתית לפרטיות".
אלא שבמקרה הזה, אפשר לומר כי מן הלאו ניתן ללמוד על ההן, זאת לאחר שהצעת החוק המקורית נוסחה בצורה שהופכת את השטח האווירי שמעל לעיר כ"שטח אסור למל"טים". אלא שהנוסח הסופי רוכך כך שיאסור שימוש במל"טים "לצורכי איסוף מידע פנימי באמצעות מטוסים זהירים, על ידי כל אחת מסוכניות הממשל המקומיות". או במילים אחרות: תשעה חודשים לפני שבזוס חשף את חזונו פורץ הדרך, תושבי שארלוטסוויל הבהירו כי בשעה שהם לא מוכנים לקבל בשום אופן מל"ט משטרתי שידלוק אחר עבריין מסוכן, אין להם שום בעיה לקבל לפתח הדלת מטוס זעיר עם חבילה שהזמינו באינטרנט.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg