תוכנית פירון: צמצום של 40% בבחינות הבגרות
שר החינוך הציג את תוכנית "ישראל עולה כיתה" שלדבריו "תעמיק את הידע ותתמקד במיומנויות האישיות של התלמידים". מערכת החינוך תפעל במתכונת מאוחדת מהגן ועד האקדמיה, צמצום משמעותי בבחינות הבגרות והעצמת מנהלי בתי הספר
-הפרטים המלאים של תוכנית "ישראל עולה כיתה"

השר פירון הבטיח כי יהיה צמצום משמעותי במספר בחינות הבגרות. "השינוי לא יתרחש בלי שינוי במבנה ובכמות בחינות הבגרות. יש היום 430 טפסים שונים של בגרות שהפכו לעגל הזהב של מערכת החינוך. זו תרבות של תקצירים ומיקודים כדי לשרת את חזון אחוז הזכאים. צמצום בחינות הבגרות יאפשר מיצוי יכולת אישית".
השר הדגיש כי התוכנית תתבצע בשתי פעימות. "הפעימה הראשונה תסמן את החזון ותצמצם את הבחינות באופן ניכר 40% פחות ותחייב עשייה קהילתית", אמר וציין: "היא מתחילה עכשיו".
"בפעימה השניה", המשיך פירון, "נמשיך לצמצם את היקף הבחינות תוך ניהול שיח משותף עם כל השותפים במהלך מתוך מהלך של הסכמה, נרחיב את ביטוי ההערכה החלופית ועוד".
שר החינוך הסביר כי התוכנית תעודד מצוינות מפני שהיא תביא לשינוי בתנאי הקבלה להשכלה הגבוהה. "בהסכמה עם ועד ראשי האוניברסיטאות החלטנו שמעתה כל תלמיד יזדקק או לתעודת בגרות או לבחינה פסיכומטרית כדי להתקבל להשכלה הגבוהה.
"ועדה משותפת תמשיך לדון בפרטים, בהתאמה בין התעודה לפקולטות השונות. בוגרי התוכנית החדשה, שישקיעו, שיצטיינו בלימודיהם בתיכון, יוכלו להצטרף להשכלה הגבוהה ללא תחנה נוספת. זה יחייב אותנו להקפיד יותר על רמת הבחינות ואיכותן, על שמירה על טוהר הבחינות וכולנו שמחים על כך, כמהים לכך".
השר אמר כי למידה משמעותית נועדה לפתח מצוינות. "לסייע לכל צעיר לגלות את תחומי החוזק שלו, לאפשר לו למצות את יכולותיו. מטרת התכנית היא לא להקל כי אם לאתגר את התלמיד. היא מאפשרת לו להתמקד, להצטיין, לגלות תחומי עניין, לפתח סקרנות".
בהמשך מסיבת העיתונאים סיפר פירון כי התכנית החדשה גובשה בעזרת מאות שותפים. "זו שותפות רחבה, הכוללת את ראשי ההשכלה הגבוהה, מומחי חינוך, מנהלים ומורים. נפגשנו עם מומחים ואנשי שטח, סיירנו בבתי ספר, התעמקנו בדוחות מהארץ והעולם".
לדבריו, "שיתוף ומעגלי שיח הם האסטרטגיה של התכנית. שיח חינוכי מעצים ואמון במנהיגי חינוך, הם ביטוי עמוק לשינוי חברתי כולל עליו אנחנו מדברים. רק תתבוננו על היושבים כאן: נציגי ההשכלה הגבוהה, השלטון המקומי, ארגוני המורים, מנהלים, נציגים של הרשתות הורים וכמובן התלמידים. זו השפה התרבותית באמצעותה אני מבקש לעלות כיתה".
לבסוף אמר השר כי "זהו עוד שלב בתכנית מקיפה וכוללת לצמיחת החינוך בישראל. יחד, נמשיך להוביל להעמקת איכות החינוך בישראל, לחיזוק החינוך הציבורי ולצמצום פערים ושוויון הזדמנויות לכל תלמיד בישראל".

מועצת התלמידים והנוער הארצית בירכה על הרפורמה של משרד החינוך בנושא מבנה בחינות הבגרות והפסיכומטרי. "ריבוי בחינות הבגרות ופריסתן על פני שלוש שנות לימוד יצר עומס גדול מאוד והביא למצב שבו הלמידה בבית הספר מתמקדת בעיקר בהכנה לבחינות ובמרדף אחר הישגים גבוהים".
עוד מסרו: "אנו מקווים שהרפורמה החדשה שהציג השר תאפשר לתלמידים, למידה משמעותית, מתוך סקרנות אמיתית, ולא במטרה 'להשיג חיים קלים', אלא שמירה על העניין בלימוד והעמקה בו.
"כמו כן, אנו מקווים שכל שעה שתתפנה מן המערכת, במיוחד בכיתה י' תאפשר פעילות חברתית, ערכית של העצמה אישית, עשיה התנדבותית ונתינה לקהילה. מועצת התלמידים והנוער הארצית היתה שותפה בקבלת החלטה זו, והביאה את בקשות הנוער ומצוקותיו בפני השר, ואנו מודים לו על ההקשבה וההתחשבות בדברים".
מנואל טרכטנברג, יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה, בירך אף הוא על הרפורמה בתחום הבגרויות. "הרפורמה שהוצגה היום תביא לצמצום הפערים הלימודיים בקרב בוגרי תיכון מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית ותיתן הזדמנות שוויונית יותר לכל השכבות בחברה הישראלית בכניסה ללימודים האקדמיים.
"יישום הרפורמה תביא בשערי מערכת ההשכלה הגבוהה תלמידים בשלים בעלי עומק מחשבתי רב יותר מאשר בעבר וכי בכך יושלם למעשה הרצף החינוכי מבית הספר היסודי דרך לימודי תיכון ועד להשכלה הגבוהה".