השיח' ראאד סלאח נשלח לשמונה חודשי מאסר

לפני ארבעה חודשים הורשע מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בהסתה לאלימות לאחר שאמר כי "הרגעים הכי יפים בגורלנו הם כשנפגוש את אלוהים כשהידים בשטחו של מסגד אל אקצה". כעת ניתן גזר דינו בבית המשפט השלום בירושלים

יעל פרידסון | 4/3/2014 14:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: ראאד סלאח
בית משפט השלום בירושלים גזר היום (ג') שמונה חודשי מאסר על ראאד בן סאלח מחאג'נה שהורשע באוקטובר בהסתה לאלימות, בעקבות דברים שנשא לפני שש שנים. השופטת מרים לומפ הדגישה כי היא התחשבה בכך שבפועל לא נגרם נזק ישיר מדבריו של סאלח ומאמיניו עזבו את המקום בסיום הדרשה, אך נימקה את חומרת העונש "נוכח החומרה היתרה שבמעשיו של הנאשם ומעמדו הרם והמשפיע וזאת לעומת המקרים האחרים". כמו כן, עברו הפלילי של סלאח והעובדה שהוא לא הביע חרטה על מעשיו נלקחו בחשבון.

צילום: יוסי אלוני
השיח' סלאח לפני מאסרו הקודם צילום: יוסי אלוני


כזכור, בפברואר 2007, הגיע סאלח ביום שישי לירושלים יחד עם קבוצת מתפללים מאזור הצפון, בתקופה מתוחה על רקע העבודות בשער המוגרבים שליד הר הבית. מכיוון שהיה לו צו הרחקה מהעיר העתיקה והמשטרה הגבילה את כניסת המתפללים, הם התקבצו בשכונת ואדי ג'וז לתפילת יום השישי. במהלך האירוע נאם סאלח, והתייחס לכיבוש הישראלי "הרגעים הכי יפים בגורלנו הם כשנפגוש את אלוהים כשהידים בשטחו של מסגד אל אקצה".

עם סיום הנאום והתפילה, החל הקהל שנכח במקום להתפרע ולידות אבנים לעבר כוחות המשטרה שהיו בקרבת מקום. במהלך ההתפרעות נפצעו שלושה שוטרי מג"ב. לצד ההרשעה, קבעה השופטת חנה מרים לומפ כי לא הוכח מעבר לכל ספק קיומו של קשר סיבתי בין ההתפרעות שהייתה במקום לבין נאומו של הנאשם, ולכן הוא זוכה מעבירה של הסתה לגזענות.

במהלך דבריו רמז סאלח לעלילות הדם באירופה "אנו לא הרשנו אף פעם לעצמנו, ותקשיבו  טוב אנו אף פעם לא הרשנו לעצמנו ללוש את הלחם של ארוחת שבירת הצום בחודש רמדאן המבורף בדמם של הילדים. ואם מי שרוצה הסבר יותר מורחב אז שישאל מה היה קורה לחלק מהילדים של אירופה, אשר דמם היה מתערבב בבצק של הלחם הקדוש".

הפרקליטות טענה כי בדברים יש משום גילוי איבה ועוינות כלפי הדת היהודית, מכיוון שסאלח
התכוון לעלילות הדם שלאורך ההיסטוריה הובילו לאנטישמיות. השופטת לומפ קיבלה את טענת בא כוח הנאשם שטען כי מדובר בבלבול מושגים ומדובר באמירה עמומה. "אי ספק כי דבריו של הנאשם ביחס לעלילות הדם, אינם בהירים מספיק" כתבה השופטת מרים לומפ בהכרעת הדין "מדובר בבלבול בין מושגים שונים ובי ן דתות שונות, כ כאשר ציין הנאשם כי את דם הילדים מערבבים בלחם הקודש לחם הקדוש לנוצרים, ולא במצות – לחם העוני הנאכל בפסח על פי המסורת היהודית, ואשר לגביו נקשרו עלילות הדם באירופה".

השופטת ביססה את ההרשעה להסתה לאלימות על דבריו של סאלח שהיה מודע לכך שלדבריו יש השפעה "יתכן שיבואו ויגידו לי אתה מסית. הם רוצים להרוס לנו את "האקצא" ובאים ואומרים לי אתה מסית. אז אחים שלי, אני אומר לכם כן, ואני אומר שאנו לא לבד במאבק הזה...".

מההקשר הכללי של נאומו של הנאשם מהשימוש החוזר בביטוי "דם" ומדבריו כי "נפגוש את אלוהים כשאהידים בשטחו של "אל אקצא" המבורך", לא ניתן להבין את הקריאה לאינתיפדה כדרך של התקוממות אזרחית ולא אלימה ויש ללא ספק בקריאה זו משום הסתה לאלימות" קבעה השופטת לומפ. עוד הוסיפה כי "בעניין זה יוער כי אכן חופש הביטוי הוא ערך עליו בדמוקרטיה אך אי מדובר בחופש ללא גבולות. על המדינה חלה החובה להג ן על אזרחיה ועל כוחות הביטחו ן מפני אלימות או טרור , ועל כ ן היא אינה יכולה לסבול אמירות אשר יש בהן משום קריאה לפגיעה בה ובכוחות הביטחו האמונים על הסדר בהר".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...