תלמידים לשר: להסדיר את נושא החינוך המיני

בעקבות האונס הקבוצתי בת"א פנו במועצת התלמידים לשר החינוך בדרישה להסדיר את הנושא, בטענה כי המצב כרגע אינו מאפשר לתלמידים לקבל כלים מתאימים בנושא

רעות וילף | 28/3/2014 13:48 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בעקבות מקרה האונס הקבוצתי של נערה בת 13 מתיכון בתל אביב, אשר נחשף ביום שלישי האחרון, יוצאת מועצת התלמידים והנוער הארצית בקריאה למשרד החינוך להסדיר את נושא
תלמידים בדרך לבית הספר
תלמידים בדרך לבית הספר צילום אילוסטרציה: דודו גרינשפן
החינוך המיני בבתי הספר בכלל ובתיכונים בפרט. "התחושה כיום היא שהנושא של חינוך מיני לא מקבל מספיק במה בבתי הספר". אומרת גל יוסף, יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית. "אנחנו רואים צורך להכניס תכנים כאלה בצורה מובנת שמחייבת את כל בתי הספר".

כבר כיום מציע אגף השירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך תכנית לימודים לחינוך מיני לכל שכבות הגיל, תוך התאמה למגזרים השונים, אולם נראה כי הבעיה נעוצה דווקא בהיעדר הפיקוח והבקרה על ביצוע תכניות הלימודים בפועל.

"אנחנו מודעים לכך שיש בתי ספר שעושים את זה על דעת עצמם, אבל זה חייב להיות מונהג ברמה הארצית, שלא ייווצר מצב שתלמיד לא מקבל מענה בנושאים האלה". אומרת יוסף. "אני חושבת שיש מצוקה בקרב בני הנוער כי זה נושא שמעסיק אותם אבל לא מספיק מדברים איתם על זה. אנחנו מגיעים למצבים של בני נוער שלא יודעים איך להתמודד כשהם מגיעים לסיטואציה מינית ובמקרי הקצה אנחנו רואים מקרים כמו זה שהיה בתל אביב".

לתחושות שותפים לא רק התלמידים אלא גם אנשי החינוך עצמם. "עד שזו לא תהיה  חובה ללמד חינוך מיני בבתי הספר, זה ימשיך להיעשות באופן וולונטרי על ידי מורים ומורות שמרגישים בטוחים יותר. יש אמנם המון חומרים לימודיים, אבל בשטח זה לא עובר". אמרת רני חזון וייס, מחנכת בתיכון גבעת גונן בירושלים, וחברת הנהגה בתנועת המורות והמורים. לדבריה, על מנת לוודא כי התכנית אכן נלמדת בכל בתי הספר, "צריך לחוקק חוק כך שהנושא של חינוך מיני יהיה חובה החל מגן ועד סוף י"ב". ווייס סבורה כי בעוד חומרי לימוד קיימים בשפע, בקרב המורים ישנה מבוכה רבה ולעיתים קרובות הם מתקשים לעמוד מול כיתה ולהעביר את החומר היות ומדובר בנושא מאד מורכב. בעקבות כך, יזמה וייס לאחרונה מפגשי מורים לשיח על חינוך מיני והתמודדות עם נושא המיניות בכיתה במסגרת פורום המורים הירושלמי. "היתה היענות מאד גבוהה- השטח רוצה את זה". היא אומרת. "עכשיו יש גם קריאה של מורים בתל אביב לקיים מפגשים כאלה- זה מעיד על ואקום שקיים במערכת החינוך".

רונית ארגמן, מנהלת מכון ארגמן- העוסק בהתערבות בתחום הרגשי, חברתי, ומיני, מכשירה צוותים חינוכיים לחינוך מיני חברתי. "אני פוגשת בבתי ספר המון הבנה לכך שצריך לתקוף את זה, אך יחד עם זאת אני מרגישה בהרבה בתי ספר אוזלת יד. אין אנשים שזו מומחיותם- הרבה פעמים מטילים את זה על המחנכת שזו לא מומחיותה." לדבריה, "חינוך מיני זה בדיוק כמו מורה למתמטיקה שמגיש ל-5 יחידות- זו מומחיות, ופעמים רבות הצוותים שדנים עם התלמידים לא עברו הכשרה מתאימה או שלא עברו הכשרה כלל". היא מציינת כי "גם מבחינת התוכן- מדובר בשיח של ידע ומידע ופחות בשיח שנוגע בחלק הרגשי והערכי".
יחד עם זאת היא מוסיפה כי גם ההורים חייבים להיות מעורבים יותר. "השינויים החברתיים מביאים לכך שהורים הרבה לא בבית. במקרים רבים הם עצמם מבולבלים ובסופו של דבר הם הופכים להיות דמויות לא רלוונטיות כי הם לא מדברים עם הילדים על זה, אבל כשלומדים איך לתקשר עם הילדים ואיך מציפים את הנושא- זה משנה הרבה מאד דברים בבית. ההורים צריכים להגביר את הבקרה ולדעת להציב גבולות- לא לפחד מזה". "נושאים כאלה הם נושאים שפחות נוח לדבר עליהם בבית". אומרת מנגד ט' תלמידת תיכון מנתניה. "אני באופן אישי מרגישה לא נוח לדבר על זה עם אמא שלי, זה מביך ולא נעים. לכן אני חושבת שהמקום הנכון יותר לדבר על זה הוא בית הספר ואם הוא לא לוקח על זה אחריות זה נשאר פרוץ ואז בני הנוער מחפשים מידע במקומות לא טובים כמו סרטים ואתרי אינטרנט שמציגים את הנושא בצורה מעוותת".

"אני חושבת שזה תחום שתמיד מעדיפים לטאטא מתחת לשטיח". מוסיפה תמר ג'ינלי, תלמידת כיתה י' במקיף ד' באשדוד. "הוא נמצא מאד במודעות הציבורית אבל לא באמת, כי אין אף אחד שייקח אחריות וידבר על כל הבעיות שיש עם זה". עוד היא מוסיפה: "אני חושבת ששיעורי חינוך מיני בבית הספר זה לא מספיק- זה חייב לבוא תוך שילוב ידיים גם מצד ההורים והמשטרה. אי אפשר להפיל את הכל על בית הספר".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...