תלמידים לשר: להסדיר את נושא החינוך המיני
בעקבות האונס הקבוצתי בת"א פנו במועצת התלמידים לשר החינוך בדרישה להסדיר את הנושא, בטענה כי המצב כרגע אינו מאפשר לתלמידים לקבל כלים מתאימים בנושא

תלמידים בדרך לבית הספר צילום אילוסטרציה: דודו גרינשפן
כבר כיום מציע אגף השירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך תכנית לימודים לחינוך מיני לכל שכבות הגיל, תוך התאמה למגזרים השונים, אולם נראה כי הבעיה נעוצה דווקא בהיעדר הפיקוח והבקרה על ביצוע תכניות הלימודים בפועל.
"אנחנו מודעים לכך שיש בתי ספר שעושים את זה על דעת עצמם, אבל זה חייב להיות מונהג ברמה הארצית, שלא ייווצר מצב שתלמיד לא מקבל מענה בנושאים האלה". אומרת יוסף. "אני חושבת שיש מצוקה בקרב בני הנוער כי זה נושא שמעסיק אותם אבל לא מספיק מדברים איתם על זה. אנחנו מגיעים למצבים של בני נוער שלא יודעים איך להתמודד כשהם מגיעים לסיטואציה מינית ובמקרי הקצה אנחנו רואים מקרים כמו זה שהיה בתל אביב".
לתחושות שותפים לא רק התלמידים אלא גם אנשי החינוך עצמם. "עד שזו לא תהיה חובה ללמד חינוך מיני בבתי הספר, זה ימשיך להיעשות באופן וולונטרי על ידי מורים ומורות שמרגישים בטוחים יותר. יש אמנם המון חומרים לימודיים, אבל בשטח זה לא עובר". אמרת רני חזון וייס, מחנכת בתיכון גבעת גונן בירושלים, וחברת הנהגה בתנועת המורות והמורים. לדבריה, על מנת לוודא כי התכנית אכן נלמדת בכל בתי הספר, "צריך לחוקק חוק כך שהנושא של חינוך מיני יהיה חובה החל מגן ועד סוף י"ב". ווייס סבורה כי בעוד חומרי לימוד קיימים בשפע, בקרב המורים ישנה מבוכה רבה ולעיתים קרובות הם מתקשים לעמוד מול כיתה ולהעביר את החומר היות ומדובר בנושא מאד מורכב. בעקבות כך, יזמה וייס לאחרונה מפגשי מורים לשיח על חינוך מיני והתמודדות עם נושא המיניות בכיתה במסגרת פורום המורים הירושלמי. "היתה היענות מאד גבוהה- השטח רוצה את זה". היא אומרת. "עכשיו יש גם קריאה של מורים בתל אביב לקיים מפגשים כאלה- זה מעיד על ואקום שקיים במערכת החינוך".
רונית ארגמן, מנהלת מכון ארגמן- העוסק בהתערבות בתחום הרגשי, חברתי, ומיני, מכשירה צוותים חינוכיים לחינוך מיני חברתי. "אני פוגשת בבתי ספר המון הבנה לכך שצריך לתקוף את זה, אך יחד עם זאת אני מרגישה בהרבה בתי ספר אוזלת יד. אין אנשים שזו מומחיותם- הרבה פעמים מטילים את זה על המחנכת שזו לא מומחיותה." לדבריה, "חינוך מיני זה בדיוק כמו מורה למתמטיקה שמגיש ל-5 יחידות- זו מומחיות, ופעמים רבות הצוותים שדנים עם התלמידים לא עברו הכשרה מתאימה או שלא עברו הכשרה כלל". היא מציינת כי "גם מבחינת התוכן- מדובר בשיח של ידע ומידע ופחות בשיח שנוגע בחלק הרגשי והערכי".
"אני חושבת שזה תחום שתמיד מעדיפים לטאטא מתחת לשטיח". מוסיפה תמר ג'ינלי, תלמידת כיתה י' במקיף ד' באשדוד. "הוא נמצא מאד במודעות הציבורית אבל לא באמת, כי אין אף אחד שייקח אחריות וידבר על כל הבעיות שיש עם זה". עוד היא מוסיפה: "אני חושבת ששיעורי חינוך מיני בבית הספר זה לא מספיק- זה חייב לבוא תוך שילוב ידיים גם מצד ההורים והמשטרה. אי אפשר להפיל את הכל על בית הספר".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg