מסע מחאה של ששה ימים נגד הרכבת לאילת

20 צעירים מהחברה להגנת הטבע מתכוננים לצעוד מדימונה ועד אילת כדי לעורר את תושבי הנגב נגד סלילת המסילה לעיר הדרומית

יאיר קראוס | 30/3/2014 14:01 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בעוד פרוייקט הרכבת לאילת שועט במלוא המרץ ינסו קבוצה של 20 צעירים מטעם החברה להגנת הטבע, להביא לעצירת הפרוייקט באמצעות מסע מחאה רגלי ורכוב על אופניים, שיימשך 6 ימים, בתוואי הרכבת המתוכנן, מדימונה ועד אילת, לאורך של כ - 200 ק"מ.

דרך המסע הם מתכוונים להעלות את המודעות הציבורית לנזקים הסביבתיים והנופיים העצומים שהרכבת עתידה לגרום לטענתם לערכי הטבע והנוף שבנגב, בערבה ובאילת. "אם לא יעצרו את הפרויקט עכשיו, הילדים שלנו יחשבו שירדנו מהפסים", אומר יואב בלבן מבית ספר שדה אילת ויוזם הרעיון.

צילום: דב גרינבלט
הצעירים צועדים בנחל חתירה צילום: דב גרינבלט
מפת המסלול

בין היתר, מתכננים בני הנוער לחשוף את ההשלכות של הפרויקט בפני תושבי הדרום ולהביא להזדהות שלהם במאבק. המסע עתיד לעבור בנקודות עיקריות העלולות להיפגע מפרויקט הרכבת לאילת, בהן המכתש הקטן, נחל סיף, מעלה עקרבים, החי בר ועוד ולהסתיים באילת.

במהלך השבת הלכו בני הנוער מנחל ממשית ונחל חתירה, עד למקום הלינה – בחניון מישור ימין. היום עשו בני הנוער את הדרך מחניון מישור ימין, דרך מצד צפיר ונחל גוב, ועד לחניון נחל צין. ומחר, יום שני, יצעדו בני הנוער מנחל צין ועד בית ספר שדה חצבה. המסלול עתיד להסתיים בסוף השבוע כאמור עם הגעתם של הצעירים לאילת.

"החברה להגנת הטבע שמה לנגד עיניה את הובלת העשייה והפעילות למען עצירת הפרויקט, עד שלא ייבחנו השלכותיו באופן מקיף", מסבירים יואב בלבן שגם מרכז את המסע. "אנו דורשים, בשם הציבור, לבחון היטב את הצרכים, ההשלכות וסימני השאלה הרבים שעולים - במיוחד כאשר מסכנים נכסי טבע ציבוריים כארץ בראשית ומפרץ אילת. הציבור הישראלי חייב לדעת שכל פרויקט, במיוחד פרויקט עתיר משאבים כזה, שיעלה למדינה עשרות מיליארדי ש"ח, ייבחן ויישקל באופן מקצועי ומקיף לפני שדוהרים לשפיכת כספים מיותרים".
   
את פרויקט הרכבת לאילת מובילים חברת נתיבי ישראל ומשרד התחבורה. מדובר על קו מהיר
בין באר שבא לאילת, באורך של כ – 260 ק"מ ובעלות התחלתית המוערכת בעשרות מיליארדי שקלים. הרכבת עתידה לחצות 5 שמורות טבע מוכרזות ולגרום לפגיעה סביבתית ונופית בלתי הפיכה בנופי בראשית, בבתי הגידול של בעלי חיים וצמחים ובמרחבי המדבר הטבעיים. עבודה מקיפה של מומחים מתחומים שונים, שבוצעה עבור החברה להגנת הטבע ומכון שאשא למחקרים אסטרטגיים, שבחנה אחת לאחת את מטרות הפרויקט, קבעה כי הפרויקט לא ישיג את אף אחת מהמטרות שהציב לעצמו.

המומחים, קבעו, בין היתר, כי הרכבת תחצה בדרכה שורה של שמורות טבע ותשנה באופן בלתי הפיך את נופי ארץ בראשית, קידום הפרויקט יחייב במוקדם או במאוחר את הקמת נמל התעלה ולכן עלול להיות השלכות קריטיות לגורל שונית האלמוגים הייחודית באילת, הפרויקט יעלה עשרות מיליארדי שקלים למדינה והוא עלול לבטל ולדחות פרויקטים חיוניים אחרים להסעת המונים במקומות נדרשים, וכי הוא לא יביא תועלת לנגב ולערבה.

בדיון שהתקיים בחודשים האחרונים בממשלה, הצביעו נגד הפרויקט 6 שרי ממשלה, בהם גם שר האוצר, יאיר לפיד.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...