תוכנית פירון: לימודי שואה כבר מגיל הגן
על פי התוכנית - ”בשבילי הזיכרון“ - יוטמעו לימודי השואה מגיל הגן ועד התיכון. הגננות ילמדו את הילדים על ”תקופה קשה שהייתה לפני שנים רבות“

עד כה, נושא השואה נלמד באופן מוסדר רק בקרב תלמידי התיכון, במסגרת בחינת הבגרות בהיסטוריה. כמו כן, ציין מבקר המדינה בדוח משנת 2009, כי משרד החינוך לא הנחיל את זיכרון השואה בכל שכבות הגיל וכי הוא עגן את הנושא רק בתכנית החובה לבחינות הבגרות בהיסטוריה.
במסגרת התכנית החדשה, ישלבו בתי הספר את התכנים לקראת ציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ולקראת ציון ימים מיוחדים נוספים, בהם: יום המאבק הבינלאומי באנטישמיות וגזענות, יום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה, יום הסובלנות הבינלאומי ובימים ובאירועים אותם ייבחרו בתי הספר. כמו כן, ניתן יהיה לשלב הנושא בתחומי הדעת: שיעורי מחנך, היסטוריה, שפה, גאוגרפיה, אזרחות, ספרות, אומנות ועוד.
על פי התוכנית החדשה, כאמור, נושא השואה יילמד כבר מגיל הגן, כשתיווך הנושא לילדים במסגרת הגן יהיה רק ביום הזיכרון עצמו ובעיתוי הסמוך לו, מה שיאפשר לילדים לחוות אותו כיום שיש לו פשר ומשמעות באופן שיעניק להם תחושת מוגנות וימנע תגובות חרדה, העלולות להתלוות אליו.
”הגננת תבחר דרך מותאמת להצגת יום הזיכרון לשואה ולגבורה לילדי הגן בהתייחס לשלבי ההתפתחות השונים של הילדים, לידע שאתו מגיעים הילדים אל הגן, לאישיותם ולרגישויותיהם“, נכתב בתוכנית, ”לקראת הצפירה, יוסבר לילדים, כי יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא יום בו ”רוצים להזכיר לכל האנשים תקופה קשה שהייתה לפני שנים רבות“ ויודגש גם הריחוק הפיזי.
ההנחיות לגננות מבהירות כי יש להימנע משימוש באמצעים הכוללים תכנים מאיימים המתבססים על המחשות פיזיות, כגון: סימולציות והצגות, שחושפות את הילדים לחוויות של הזדהות, וכן מהצגת תמונות, העלולות לעורר פחדים העיסוק בנושא יהיה בסמוך לצפירה ומעט אחריה. מעבר לכך: שגרת פעילות היום של הגן תישמר.

בשלב הבא, בבתי הספר היסודיים, ילמדו בני כיתות א‘-ב‘ מושגי יסוד ראשוניים ולהכיר סיפורי התמודדות והצלה. בכיתות ג'–ד' העיסוק החינוכי בנושא השואה מתמקד בסיפורה של המשפחה והיחיד בתוכה. ההתמקדות בעולמה של המשפחה מאפשרת עיסוק במסגרת אנושית שמוכרת לתלמידים ושכלפיה הם יכולים לחוש אמפתיה.
המערכים החינוכיים אודות השואה לכיתות ה'-ו' מתמקדים בסיפורם של ילדים אשר הנושאים ההיסטוריים נשזרים בו והם מתרחבים גם לסוגיות של גורלה של המשפחה ומגוון גורלות נרחב יותר. בשלב זה, הסוגיות החינוכיות כגון הצלה, עזרה הדדית ועוד מקבלות עומק נוסף.
בחטיבות הבינים ידונו עם התלמידים על משמעותה של עמידה רוחנית והתמודדות של הפרט ושל קבוצות שונות, ובכלל זה חיי הקהילה, טרום השואה ובמהלכה. התלמידים בשלב זה טרם למדו את נושא השואה באופן נרחב, ולפיכך יש לעמוד על כך כי לדיונים אלו תהיה אחיזה בהקשר ההיסטורי הרלוונטי.
בהמשך, בחטיבה העליונה, יתקיים תהליך של העמקת הידע ההיסטורי במבט בין-תחומי תוך חיבור ושילוב עם נושאים ערכיים ודילמות העולות בנוגע לזהות יהודית ולמוסר אנושי. על התהליך החינוכי לאתגר את התלמידים לחשיבה מורכבת של אירועי השואה על ידי הצגת חומרים מגוונים ומנקודות מבט שונות.