
המבקר: מטפלים בעליית ארה"ב, זונחים את צרפת
כ-113 מיליון שקל הוקצו לעידוד קליטת עלייה, 108 מהם לעולים מצפון אמריקה. "הקצאת חסר לצרפת עלולה להביא לכך ששיעור העולים יהיה נמוך מזה שהיה בחלוקה אחרת של משאבים", ציין המבקר
כל דוחות המבקר:
> 14 אלף כלי נשק מוחזקים ללא רישיון
> המורים למתמטיקה לא למדו מתמטיקה
> 61% מתושבי דרום תל אביב – מסתננים
תחילה יוצא המבקר נגד המשרד הממשלתי האמון על הנושא: "ממצאי הדוח מעלים ספק בדבר היעילות של פעולות המשרד בכל הנוגע למיצוי פוטנציאל העלייה", כתב המבקר יוסף שפירא, "המשרד לא פעל די הצורך לעודד עלייה בקרב בוגרי תוכניות לחיזוק זהות יהודית, הממומנות גם מתקציב המדינה - ובפרט בקרב בוגרי פרויקט 'מסע', השוהים בישראל עם תום הפרויקט".
ממשרד הקליטה נמסר כי "דו״ח המבקר המתייחס לשנת העבודה 2012 מעלה ממצאים שעולים בקנה אחד עם מטרת משרד העלייה והקליטה לאורך השנים על פיה ישנו צורך לקבוע גורם רגולטורי ברור מבחינת הממשלה האחראי על עידוד העלייה לישראל. לכן, כבר במהלך השנה האחרונה, שונו דפוסי פעולת הממשלה והתקבלו החלטות משמעותיות שהובילו גם לשיפור מערך עידוד העלייה לישראל".
עוד הוסיפו כי "ראשית, עקב מצב הדברים בפועל, העולה גם מן הדו"ח, התקבלה ההחלטה במשרד לדרוש ולקבל את האחריות על נושא עידוד העלייה מממשלת ישראל ואכן, בתאריך 6 באוקטובר 2013, שונה שמו מהמשרד לקליטת העלייה למשרד העלייה והקליטה. עם נטילת המנדט בנושא והפיכת המשרד לרגולטור, התקבלו מספר החלטות מידיות, לטובת קידום עידוד העלייה לישראל. כצעד ראשון נבנתה תכנית לעידוד העלייה מצרפת. התכנית הוכנה בהובלת משרד העלייה והקליטה ותוך שיתוף פעולה עם משרד התפוצות, הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית העולמית וקרן יסוד".
לדברי המשרד, "הנתונים מהשנה האחרונה מראים שהובלת נושא עידוד העלייה על ידי המשרד גם מניב תוצאות - אנו עדים לגידול של 70% במספר העולים מצרפת לישראל בשנת 2013 לעומת 2012 ולגידול של 192% אחוזים במספר העולים מצרפת לישראל בשנת 2014 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת, נוסף על הגידול במספר העולים מבלגיה, הונגריה, רוסיה, אוקראינה, איטליה, ברזיל ומדינות נוספות. כמו כן, בימים אלו המשרד עומל על הכנת תכנית לעידוד העלייה ממדינות חמ"ע בדגש על היערכות מערך הקליטה ועידוד העלייה מאוקראינה.
"העלייה למדינת ישראל היא ערך יסוד בחיינו נוכח העובדה כי 40% מאזרחי ישראל הם עולים. בכל שנה עולים לישראל כ 20,000 עולים, בדגש על עלייה איכותית של צעירים, בעלי מקצוע, יזמים וסטודנטים. העלייה תורמת לחוסנה הלאומי, הכלכלי והדמוגרפי של מדינת ישראל ועל כן, על ממשלת ישראל להציב את מטרת עידוד העלייה לישראל בראש סדר העדיפויות ולכך חותר המשרד בעבודתו היומיומית".
משרד העלייה והקליטה הדגיש כי הוא "מעריך ומוקיר את עבודתו של מבקר המדינה וצוותו ולומד כעת לעומק את כלל ממצאי הדו"ח. חשוב לציין, כי כפי שצוין, עוד במהלך העבודה על טיוטות הדו"ח עמל המשרד בהוראת ההנהלה על תיקונם של ליקויים שנתגלו. נמשיך לפעול ללא לאות לעידוד העלייה לישראל ולשיפור ושדרוג מערך קליטת העולים במטרה לחזק את מדינת ישראל".

המבקר מותח ביקורת על חוסר הקשר בין הגופים האחראים לעלייה ומציג כמה דוגמאות לכפילויות תפקידים וחפיפות לא מתואמות. השופט שפירא מציין כי "ועדת התיאום" בין הסוכנות היהדות, משרד העלייה ומשרד ראש הממשלה, אשר אמורה להתכנס לפחות שלוש פעמים בשנה, נפגשה רק פעם אחת בשנה בין 2010 ל-2012.
נושא נוסף, אולי המרכזי, שבו התמקד המבקר, היה העברת האחריות הממשלתית לטיפול בסוגיית העלייה לארץ לארגונים שאינם ממשלתיים. "ספק גם אם מיקור חוץ של עידוד העלייה באמצעות מתן תמיכה לארגונים הוא אפקטיבי", כתב שפירא לגבי הקשר של המשרד עם ארגונים לא ממשלתיים, כשאת עיקר ביקורתו הוא מפנה לקשר עם "נפש בנפש".
בנוסף, המבקר מותח ביקורת על התנהלות הסוכנות היהודית אל מול העלייה מצפון אמריקה – תחום אשר כיום מסור גם הוא בידי "נפש בנפש", שאף מתוקצב לצורך כך על ידי המדינה. כך, בניגוד לעבר, כל עולה מצפון אמריקה שמעוניין להגיע לישראל חייב כיום לעבור דרך נציג של "נפש בנפש", שבפועל מחליף את אנשי הסוכנות היהודית. "נמצא כי לכאורה הואצל תפקיד הסוכנות לצד שלישי (נפש בנפש – צ"ק), זאת ללא הסכמת הממשלה מראש ובכתב, כנדרש".

הביקורת העלתה עוד כי משרד העלייה והקליטה לא קבע מדדים ליעילות התקציבים שהועמדו לצורך התמיכה בעידוד העלייה, וכי יש לשקול מחדש את צורת העבודה הרווחת בסוגיה זו. "עולה ספק בדבר יעילות הפעולות לעידוד העלייה רק באמצעות מתן תמיכות לארגונים, ובדבר יכולתה של שיטה זו למצות את פוטנציאל העלייה באמצעות המשאבים שמקצה המשרד לצורך כך. ראוי אפוא שהמשרד יבחן את היעילות של השיטה, ובד בבד ישקול דרכים אחרות לעידוד העלייה".
כך למשל, על פי הדו"ח, בשנים 2005-2012 הוענק תקציב בן 113 מיליוני שקלים לארגונים לא ממשלתיים העוסקים בעידוד העלייה ממדינות שונות. 95 אחוז מכספים אלו, כך קובע השופט שפירא, הועברו לארגון "נפש בנפש" על פעילותו בצפון אמריקה ובבריטניה. לדעתו, מדובר באפליה לעומת עידוד העלייה מדינות אחרות, והשקעת סכום כזה במקומות אלו בלבד אינה יעילה.
יתרה מכך, המבקר אף מעלה השערה שלפיה לו היו הכספים הללו מועברים גם לטובת פעילות במדינות אחרות, ייתכן והיו יותר יהודים מצרפת וממדינות אחרות אשר היו מעוניינים לעלות לארץ. "נמצא שהמשרד לא בחן את הקצאת כספי התמיכות לאוכלוסיית היעד במדינות השונות ואת היעילות שלה על פי פוטנציאל העלייה. הביקורת העלתה כי קיימת הקצאת חסר של משאבים לעידוד העלייה מצרפת לעומת הקצאת המשאבים לעידוד העלייה מארה"ב, וזאת בהתחשב בפוטנציאל העלייה בכל אחת מהמדינות".
המבקר אף קובע בהקשר זה כי "בשנת 2012 היה שיעור העולים ביחס לגודל הקהילה היהודית בצרפת גדול פי שבעה מזה שבארה"ב, אולם שיעור התמיכה שנתן המשרד בגין עולים מארה"ב היה גדול פי 25 מזה שניתן בגין עולים מצרפת. הקצאת חסר זו עלולה להביא לכך ששיעור העולים יהיה נמוך יותר מזה שהיה ניתן לעודד ולהביא בחלוקה אחרת של משאבים".
ארגון "נפש בנפש" הנגיש את העלייה לארץ מצפון אמריקה ליהודי היבשת והפך אותה קלה יותר. באמצעות הארגון, התהליך כולו מלווה באנשי מקצוע הדוברים את שפת העולים – גורם חיובי שלא היה מוכר עד למעורבותו של "נפש בנפש" בתהליך קליטת העולים.
כחלק מהפעולות לקליטת העלייה מבקשים בארגון להביא פקידי ממשלה ישראלים לארה"ב ולקנדה כדי לסייע ברישום מוקדם של העולים ולצורך טיפול ביורוקרטי מקדים בהם, עוד לפני
בפעולות אלה, מצא השופט שפירא, "עובדי מדינה נוסעים לחו"ל על חשבון ארגון חוץ-ממשלתי פרטי, לשם מילוי תפקידם המובהק ולשם הפעלת סמכות שניתנה להם בדין". לטענת המבקר, בין עובדי רשות האוכלוסין שהוטסו עם העולים לבין נציגי "נפש בנפש" נוצרו "יחסי עבודה קרובים" - דבר שלעתים יכול לגרום להעדפת הטיפול בהם מאשר בגורמים אחרים. "לדעת משרד מבקר המדינה, אם סבורה רשות האוכלוסין שיש להטיס את עובדיה לשם מילוי תפקידם, עליה לממן זאת במישרין במשאביה שלה. אין זה ראוי שהדבר ייעשה במימון ארגון חוץ-ממשלתי פרטי".
לפיכך, מסכם המבקר את הדו"ח, "על משרד העלייה לבחון את פעולותיו לעידוד העלייה באמצעות הארגונים הלא ממשלתיים, את האפקטיביות שלהם, את פעילות הפרויקטורים ואת הדרכים לעידוד העלייה בקרב בוגרי 'מסע'. על המשרד לגבש תוכנית אסטרטגית לעידוד העלייה, אשר תוגש לאישור הממשלה".