
המבקר: המורים למתמטיקה לא למדו מתמטיקה
תוכניות הלימוד לא מעודכנות, הכסף נשפך ללא פיקוח, החרדים והערבים מופלים - וההישגים בהתאם. דו"ח המבקר נותן ציון "נכשל" למערכת החינוך
עוד בדו"ח המבקר:
• גידול של 60% בנסיעות שרים לחו"ל
• 14 אלף כלי נשק מוחזקים ללא רישיון
• 61% מתושבי דרום תל אביב – מסתננים
בפרק הביקורת העוסק במשרד החינוך ובמועצה להשכלה גבוהה, מתח המבקר ביקורת חמורה על מצב לימודי המתמטיקה בישראל. מממצאי המבקר התברר שתוכנית הלימודים במתמטיקה לחטיבה העליונה לא עודכנה במשך כ-20 שנה, על אף הפעלת תוכנית אסטרטגית בתחום בשנת 2009. "היעדר תוכנית לימודים עדכנית לחטיבה העליונה מקשה את הוראת המקצוע, את פיתוח חומרי הלמידה ואת הכשרת עובדי ההוראה", כתב המבקר.
יתר על כן, כשבדק משרד החינוך את יישום תוכניות הלימודים הללו, הייתה הבדיקה שטחית ולא יעילה: "המשרד הפעיל תוכניות עתירות תקציב בלא שהיה לו מידע מלא על התקדמות יישומה של התוכנית האסטרטגית". עוד נמצא כי בעשרות בתי ספר לא לימדו את שעות הלימוד המחייבות במתמטיקה בכיתות א'-ג'. הממצא בלט במיוחד בבתי הספר בחינוך הממלכתי-דתי.

המבקר מצא כי משרד החינוך לא עמד לחלוטין בהישגים האסטרטגיים של משרד החינוך, שנוסחו בשנת 2009 בהתאם למבחנים מדינתיים ובינלאומיים. בביקורת נמצא פער בין היעדים שהוצבו לאלו שהושגו בפועל: אמנם נרשם שיפור בהישגי התלמידים במבחני המיצ"ב ובמבחני הטימס, אולם במבחני הפיזה לא הושג השיפור המיוחל.
ממשרד החינוך טרם התקבלה תגובה.
הדו"ח הזהיר מפני היחלשות כללית בתחום המתמטיקה: "משרד החינוך לא הצליח, למרות האמצעים שהקצה והתוכניות שהפעיל להעלות את מספר הניגשים לבחינות בגרות ברמה מוגברת במתמטיקה, ואף לא הצליח לבלום את הירידה במספרם, והיא נמשכה ברציפות במשך כל תקופת התוכנית האסטרטגית".
עוד התברר שכ-60 אחוז ממורי המתמטיקה בחינוך היסודי לא הוכשרו ללמד מתמטיקה. בחינוך החרדי יותר מ-83 אחוז מהמורים למתמטיקה אינם מוכשרים לכך, ובחינוך הממלכתי-דתי המספר עומד על כ-70 אחוז ובחינוך הממלתי על 66 אחוז. המצב טוב יותר בחינוך הדרוזי, הבדואי וערבי - שהם שיעור המורים שאינם מתאימים נמוך מ-50 אחוז.

יותר ממחצית מהמורים למתמטיקה בכל שכבות החינוך לא השתתפו בשום השתלמות במקצוע בשנות הלימודים התש"ע-התשע"ב (2012-2009). שיעור גבוה במיוחד של מורים שלא עברו השתלמויות בתחום נרשם בקרב המורים למתמטיקה בחטיבה העליונה, וגם כאן המצב בחינוך הממלכתי-דתי רע יותר, ובחינוך החרדי המצב חמור במיוחד: 90 אחוזים מהמורים לא עברו השתלמויות בתחום בשנים הללו.
"על משרד החינוך לעודד את המורים למתמטיקה לצאת להשתלמויות ולהבטיח את התפתחותם המקצועית, כדי לבסס את הידע המתמטי והדידקטי שלהם, לעדכן אותם בחידושים בהוראת המתמטיקה ולהביא לשיפור איכות ההוראה", קבע המבקר.
יעד חשוב אחר שהוחמץ הוא צמצום הפערים: משרד החינוך הקצה משאבים ניכרים לצמצום פערי ההישגים בין תלמידים ממגזרים שונים, אך בחטיבה העליונה התרחבו הפערים בתחום המתמטיקה. "הטיפול בבעיית התרחבותם של הפערים הלימודיים בתחום המתמטיקה מצריך מעורבות של משרדי ממשלה נוספים על משרד החינוך", הבהיר המבקר.
פעילות משרד החינוך במניעת אלימות עומדת במרכז פרק נוסף בדו"ח המבקר. לפי הדו"ח, תוכניות משרד החינוך למניעת אלימות בבתי הספר אינן מיושמות כראוי, אינן מקיפות דין, וככלל אינן משיגות את יעדיהן. האקלים החינוכי, אומר המבקר, השתפר רק במעט.
כבר לפני חמש שנים גיבש משרד החינוך תוכנית מערכתית למניעת אלימות, אולם המבקר קובע כי מרכיבים מרכזיים בתוכנית אינם מיושמים ב-25 אחוז עד מחצית מבתי הספר. באשר לאלימות הווירטואלית קובע המבקר כי רק רבע מבתי הספר משתתפים בתוכנית שנבנתה
תוכנית "עיר ללא אלימות", הפועלת בכמחצית מהרשויות המקומיות בישראל בתקציב של 100 מיליון שקלים בשנה, פעלה ללא שיתוף משרד החינוך. "היעדר שיתוף הפעולה פגע ביישומה של התוכנית ברשויות", נכתב בדוח. גם מהלכים לשיתוף משרד החינוך בפעילות, שהחלו במאי 2012, לא עסקו בחינוך הבלתי פורמלי, ולא כללה גישה מערכתית או אמצעי פיקוח ובקרה.
לבסוף, משרד החינוך כלל אינו מפעיל מדיניות שמטרתה למנוע אלימות בדרך לבית הספר, בהסעות ובאוטובוסים. "משרד החינוך לא הגדיר דרכים להתמודדות עם אירועי אלימות בהסעות ולשמירה על התנהגות ראויה של תלמידים בהן ולא קבע נהלים לעניין זה", קובע דו"ח המבקר.
התוכנית האסטרטגית של משרד החינוך בתחום הטיולים בבתי הספר נבחנה גם היא בפרק מיוחד בדו"ח שקבע כי רק כ-60 אחוזים מהתלמידים יצאו לטיולים לפי התוכנית. כמו כן נאמר בדו"ח שמשרד החינוך אינו מפעיל בקרה יעילה על תשלומי ההורים תמורת הטיולים. מערכת הבקרה הממוחשבת הבוחנת את תשלומי ההורים, גילה המבקר, פעלה רק בשני שלישים מבתי הספר.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המשרדך מודע לצורך בקידום מקצוע המתמטיקה. בהתאם לזאת, במסגרת התכנית האסטרטגית השקיע המשרד משאבים רבים לצורך קידום הוראת המתמטיקה במערכת החינוך. כמו כן, וכפי שציין המבקר בדוח מטעמו, המשרד הגדיל את מספר שעות הלימוד במתמטיקה, הטמיע תכניות לימודים חדשות לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים, הקצה תוספת לימי הדרכה והשתלמויות וכן החל בהפעלת תכנית לצורך צמצום פערים באמצעות מתן מענה לימודי לתלמידים מתקשים, ומנגד מתן מענה לתלמידים מצטיינים (מיצוי ומצוינות)".