"עיוור שילם אגרה, בית שרוף חויב בחשמל"

מדו"ח נציב תלונות הציבור לשנת 2013 עולה כי מספר התלונות הגבוה ביותר הוגש לביטוח לאומי, משטרת ישראל ומשרד המשפטים. יותר ממחצית מהתלונות שהוגשו למשרד ראש הממשלה - מוצדקות

יעל פרידסון | 24/6/2014 15:59 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עיוור שאינו צופה בטלוויזיה נאבק ברשות השידור לביטול גביית האגרה, חיוב "נעדר" בדמי ביטוח לאומי, חיפוש סמים על אדם בניגוד לחוק, דרישה ממובטלת בת 26 להתייצב בלשכת התעסוקה שלש פעמים בשבוע, אלו רק חלק מהתלונות שמככבות בדו"ח נציבות תלונות הציבור לשנת 2013 שמתפרסם היום (ג').

לכל מה שמעניין הכנסו לעמוד החדשות של nrg

מבקר המדינה יוסף שפירא הגיש היום (ג') בצהריים את הדו"ח ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. מהדו"ח עולה כי מספר התלונות המוצדקות שהוגשו לנציבות קבילות הציבור גדל בשנת 2013 ב-32%. זאת, למרות שחלה ירידה קלה במספר התלונות שהוגשו בשנת 2012.
 
תלונות הציבור
אינפו תלונות ציבור

בשנת 2013 התקבלו בנציבות 14,637 תלונות על 15,471 נושאים. מדובר בירידה  בהגשת התלונות לעומת שנת 2012 שבה הוגשו 15,123 תלונות, אך עדיין נמשכת מגמת הגידול במספר התלונות בשנים האחרונות, שהכפילה את עצמה משנת 2005, בה הוגשו 7,825 תלונות.

מספר התלונות הגבוה ביותר הוגש למוסד לביטוח לאומי, למשטרת ישראל ולמשרד המשפטים. הגופים שמספר התלונות המוצדקות שהוגשו אליהם היה הגבוה ביותר הם: חברת דואר ישראל, רשות השידור ומשרד ראש הממשלה. כאשר יותר ממחצית התלונות עליהם נמצאו מוצדקות.

בין התלונות נגד חברת דואר ישראל תלונתו של קשיש בן 87, ניצול שואה עיוור שנדרש לשלם תמורת משלוח דואר רשום למרות שהוא זכאי לפטור. בתלונה אחרת תושבת צרפת ששלחה פעמיים חבילות לישראל בעלות של 137 אירו, אך הן לא הגיעו ליעדן ולא ניתנו לה הסברים מדוע. נגד משטרת ישראל הוגשו 713 תלונות, שרובם נגעו לשירות לציבור ולליקויים בהליכי חקירה. 37% מהתלונות נמצאו מוצדקות, ביניהם חיפוש סמים על אדם בניגוד לחוק, ועיכוב של 20 חודשים בחקירת מותו של אדם בתאונת עבודה.

נראה שהשירות הממשלתי והציבורי שניתן לאזרחי המדינה טעון שיפור, שכן כרבע מהתלונות עסקו בשירות לציבור. 8.4% עסקו בתשלומי חובה. בנושא זה בלטו תאגידי הביוב. שתי תלונות עסקו בעיקולים לא מוצדקים שהטילה חברת הגיחון, תאגיד הביוב והמים של ירושלים על תושבים. במקרה אחד מדובר בתושבת שאינה מחוברת לרשת הביוב הציבורית אלא יש לה בור ספיגה פרטי, ובמקרה שני מתלוננת שעזבה את העיר העבירה את כתובתה, ולמרות זאת הגיחון המשיכה לחייב את חשבונה.

מי אשקלון חייבה שלא כדין את תושב העיר בסכום של כ-7,000 שקלים יותר מהחשבון הנכון, ורק בהתערבות הנציבות הוא קיבל החזר על החיוב המיותר. 163 תלונות הוגשו נגד חברת החשמל שחייבה חיילת בודדה ועולה חדשה באלפיים שקלים על החלפת מונה וחיוב חשמל, אף שהיא כמעט ואינה שוהה בדירה מכיוון שהיא משרתת בבסיס סגור. במקרה אחר חייבה חברת החשמל ב-45,000 שקל משפחה שביתה נשרף וננטש.

מבין משרדי הממשלה, "שיאן" התלונות הוא משרד המשפטים, עליו הוגשו 538 תלונות, מתוכן 129 תלונות על הלשכות לסיוע משפטי ו-79 תלונות נגד פרקליטות המדינה. אחריו מככב משרד האוצר, שיותר, שכמחצית מהתלונות הוגשו על רשות המיסים בשל ליקויים בגביית מס ובביצוע החזרי מס. מבין התלונות שהוגשו משרד הכלכלה, 44% נמצאו מוצדקות, ומתוכן 124 הוגשו על האגף למעונות יום ומשפחתונים. 
רשויות מקומיות: שני ראשי ערים הושעו מתפקידם

נושא שזכה להתייחסות מיוחדת הוא תלונות של חושפי שחיתויות. 45 תלונות התקבלו בשנת 2013, מתוכן שלוש תלונות של מבקרים פנימיים שטענו שהם נפגעו בעקבות פעילותם, ו-16 מהתלונות היו על רשויות מקומיות. בשניים מהמקרים, מפקח בנייה באגף ההנדסה בעיריית בת ים וראש מנהל הכספים בעיריית נצרת עילית נאלצו להילחם בפיטוריהם מהעירייה בגלל ניסיונותיהם למנוע מעשי שחיתות של ראש העיר. נגד ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני וראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו הוגשו כתבי אישום והם הושעו מתפקידם. לשני המתלוננים ניתן צו הגנה קבוע ממבקר המדינה, והליכי הפיטורים נגדם הופסקו.  

מבקר המדינה הקדיש פרק מיוחד לטיפול בקשישים, ש 20% מהקשישים החיים בישראל חיים בתנאי מצוקה. 

"הגידול הניכר בשיעור הקשישים החיים בישראל והשיעור הגבוה של הקשישים החיים בתנאי מצוקה, מחייבים את הרשויות לטפל באוכלוסייה זו במלוא הרגישות ולעשות כל שביכולתן להגן על זכויותיה", כותב המבקר. בין התלונות מקרה של זוג קשישים חולים בעלי עברית מוגבלת, שנלחמו לקבל הנחה בארנונה מעיריית נתניה, ורק בעקבות התערבות הנציבות אושרה ההנחה. במקרה אחר, ניצול שואה בן 73 נאלץ להיאבק על סיוע ברכישת מיטה מאגף השירותים החברתיים בעיריית רמלה.

אחת המתלוננות הצעירות היא ילדה בת תשע מהיישוב עומר, שהתלוננה כי המרכול המקומי סירב לקבל בקבוקי זכוכית למחזור, בגלל שהמועצה המקומית לקחה ממנו את המחסן ששימש לאחסונם. בירור התלונה העלה כי הטענה לא היתה נכונה, והמרכול חזר לקבל בקבוקי זכוכית למחזור.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...