
"הפתרון טמון באיחוד של צוללת ואוניה"
מפקד חיל הים לשעבר ומנכ"ל רפאל ידידיה יערי טוען כי הכלים הימיים הקיימים כיום אינם אפקטיביים. לטענתו צריך לפתח כלי חדש שיסייע להכריע בשדה הקרב

מערכת IsraelDefense
"כניסה של כלי שיט למעטפת איומים הופך אותך למטרה. זו תמצית הבעיה. מהרקורד שלנו רואים כמה אירועים כאלו כמו אח"י חנית ב-2006. יש חוסר איזון יסודי של הכלי שלנו מול סביבת האיום", המשיך ואמר יערי.
"גם הצוללת הופכת להיות תשובה שמחפשת שאלה. זו השקעה כספית אדירה ואין מה לעשות אתה. בשבעים שנה האחרונות הפלטפורמה שטה באותו קצב. עד 42 קשר. האוניה מלכתחילה נמדדה באיכות וגודל המערכות ולא ביכולות הפלטפורמה.
"באוויר, הביצועים של המטוס הם צורך הישרדותי. בים המערכות עשו זאת. מכאן ההבדל. התמרון הימי השתנה. הוא הפך לכניסה ויציאה ממוטת השליטה של האויב ולא העמדת התותחים זה מול זה.
"היחס בין זמן הגילוי של המכ"מ, טווח הטילים והמהירות שלהם הופכים את הספינה למטרה נייחת. הצוללת לעומת זאת פשוט נכנסה מתחת למים. מכאן, שגם היכולות המבצעיות שלה פוחתות. הצוללת הפכה להיות למעשה משגר אסטרטגי.
"במלחמת המפרץ הראשונה השתמשו בה כמשגר טומוהוקים. זה מרמז על העתיד".
יעיר התייחס גם לעתיד התחום ואמר כי "הכוח הימי למעשה כמעט לא משפיע על המלחמות של היום. יש היום מערכות אלקטרו אופטיות שמזהות מטרות בים מתשעים ק"מ. יש גם מכ"מ קוהרנטי שמכסה שטחים אדירים. זה הופך את כלי השיט למטרות. המסוקים עם ציוד נגד צוללות הורידו את הצוללת עמוק יותר. ולכן היא הופכת להיות פחות רלוונטית. יש גם סונארים אקטיביים שהופכים להיות בעיה".
לטענתו של יערי "הפתרון טמון באיחוד של צוללת ואוניה. כלי היברידי. העתיד הוא בכלים דואלים חלק מהדרישות הן חומרים חדשים, טיפול בחיכוך, הפחתת משקל".
לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg