מחדל: ילדים קטנים רוכבים על אופניים חשמליים

עלייה של 360% מפגיעות אופניים חשמליים. אחד מכל עשרה פצוע קשה. משרד התחבורה מעכב חקיקה בנושא

nrg חדשות | 6/7/2014 9:58 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
משרד התחבורה מעכב את הסדרת התקנות של האופניים החשמליים, כך נמסר מעמותת "אור ירוק". כבר יותר משלוש שנים שמשרד התחבורה לא פועל לחקיקה בנושא, וזאת למרות עלייה משמעותית במספר הנפגעים מאופניים חשמליות. לפי הערכות בכל יום נפצעים בממוצע שני בני אדם בתאונות עם אופניים חשמליים או קורקינט ממונע.

לארץ מיובאים אופניים חשמליים משלל דגמים, המהווים כלי תחבורה מנועיים לכל דבר. התקנה בחוק הנוגעת אליהם מגבילה את מהירות נסיעתם ל-25 קמ"ש בלבד, מחייבת את הרוכבים בחבישת קסדה, מגבילה את גיל הרוכבים לגיל 14 וקובעת את הספק הכוח ל-250 וואט בלבד.

אלא שבחסות ההפקרות, רבים מרוכשי האופניים החשמליים מתקינים באופניהם שיפורים מנועיים, המגדילים במאות אחוזים את כוחם של המנועים החשמליים, ומקנים להם מהירות נסיעה של קטנועים ואף של מכוניות. חלקם אף מגיעים עד למהירות נסיעה של 80 קמ"ש. 
אלי דסה
אלי דסה
אלי דסה
מהירות נסיעה של 80 קמ''ש. אופניים חשמליות אלי דסה


למרות פשיטות מתוקשרות היטב של פקחי משרד התחבורה, העדר חקיקה בנושא גורם לקשיים באכיפה ובמניעת תאונות דרכים הנגרמות כתוצאה ממעורבות של אופניים חשמליים. 

מניתוח נתונים של עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני מכון גרטנר עולה כי בשנת 2013 אושפזו 69 בני אדם מפגיעת כלי רכב דו גלגליים ממונעים – 46 בני אדם נפגעו מאופניים חשמליים ו-23 בני אדם נפגעו מקורקינטים ממונעים. מדובר בעליה של 360% במספר המאושפזים בשנת 2013 לעומת לשנת 2012.

על פי הנתונים, אחד
מכל עשרה מאושפזים שנפגע עקב תאונת אופניים חשמליים וקורקינט ממונע היה פצוע קשה עם סכנת חיים, אחד מכל חמישה אושפז ליותר משבוע.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המחדל של משרד התחבורה נמשך כבר מעל לשלוש שנים, כאשר החוקיות של האופניים החשמליים לא מוסדרת וגורמת להפקרות ברחובות. בהיעדר חוק ותקנות, אופניים משודרגים במהירויות של 50-60 קמ"ש נמכרים לילדים שדוהרים בהם על המדרכה, ללא קסדה, ללא הכשרה ומסכנים את כולנו".

בשנת 2010 אושרה הוראת שעה שהסדירה את נושא האופניים החשמליים, וקבעה כללים ותקן ברורים. הוראת השעה פגה בחודש מרץ 2011 ומאז, יותר משלוש שנים, אין תקן, אין כל הסדרה של הנושא, דבר שמוביל למצב שבו ילדים ונערים רוכבים על אופנועים של ממש עם מנוע חשמלי. 
  
מעמותת אור ירוק נמסר כי "שר התחבורה חייב להתערב אישית בנושא ולהסדיר באופן חוקי ומלא את כל כלי הרכב הדו גלגליים הממונעים, כולל הקורקינטים החשמליים, כדי לאפשר למשטרה לאכוף את התקנות ולמנוע את התאונה הבאה".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...